Skrivet av Per Stolt • 26 oktober, 2021 11:37
Intervjun:
INTERVJU: V.Garmiani VD Candles Scandinavia
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia – gör entré på börsen den 8 november 2021.
För att teckna (köpa) aktier innan premiären: https://www.candles.se/ipo-2021/
Detta är en betald artikel i ett samarbete med Candle Scandinavia.
Det är snart dags för den trefaldiga Gasell-vinnaren Candles Scandinavia att göra börsdebut.
Det är går fortfarande att teckna (köpa) aktier fram till och med den 28:e oktober men först ska vi lyssna på när bolagets VD Viktor Garmiani berättar mer om vilka Candles Scandinavia är, vad de sysslar med och hur planen för att växa ser ut!
Berätta om hur Candles Scandinavia kom till och vad ni sysslar med!
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Från start var vi ett handelsbolag som bl.a hade exklusiv distributionsrätt för ett av världens största doftljusmärken, WoodWick. Därigenom blev vi alltmer experter inom doftljus marknaden och insåg vilken stor mångmiljardmarknad det var, men också att det var en industri som hade tagit få steg mot att bli mer miljövänliga.
Det såg vi som en stor möjlighet och bestämde oss för att vi också skulle bli producenter men då en miljövänlig sådan där våra ljus skulle vara betydligt bättre än de som redan fanns på marknaden när det gäller vår påverkan på miljön.
Berätta lite om dig själv – vem är Viktor Garmiani!
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Jag har en bakgrund från läkemedelsindustrin där jag arbetade de sista 8 åren innan jag tillsammans med min fru Nina startade detta bolag. I grunden en marknads- och säljorienterad person som gillar att hitta nya vägar och tror alltid att saker och ting kan göras på ett bättre och attraheras av att försöka knäcka det.
Vad är det som skiljer Candles Scandinavias doftljus från många andra konkurrenter?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: I huvudsak miljöaspekten. Våra ljus är tillverkade i 100% naturligt och helt vegetabiliskt vax, fritt från paraffin. Många andra konkurrenter som tillverkar ljus i storskalig industriell skala göra sina ljus antingen helt i paraffin eller i en blandning av naturliga vaxer och paraffin. Det är inte speciellt bra för miljön då paraffin är en restprodukt från fossilolja.
Hur lätt är det för era konkurrenter att bara starta en egen produktion av ekologiska och hållbara waxljus?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Inte speciellt lätt skulle jag säga. Det är en otrolig svår process med väldigt många parametrar att hantera, inte minst när det gäller doftljus där doftoljan inte trivs med vaxet. Dessutom går trenden mot högre koncentrationer av doft, inte minst i Sydeuropa, England och Frankrike men ju högre mängd doftolja man tillsätter i vaxet desto svårare blir det. Vår bedömning är att fler aktörer kommer att ge sig in på att tillverka naturliga doftljus i stor skala men att vi har ett försprång mot konkurrenterna på 3-4 år. Något vi tänker behålla genom att fortsatt investera resurser i forskning och utveckling.
Vilka är era största kunder idag?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Våra större kunder är antingen en butikskedja som har ett eget varumärke, s.k. Private Label eller ett större varumärke inom mode, skönhet, inredning eller kosmetik där man också säljer doftljus under eget Brand.
Några av dessa typer av kunder som köper stora mängder doftljus av Candles Scandinavia är H&M, Åhléns, Kicks och Rituals. Denna kundkategori tillhör premium-volym segmentet, och dessa kunder ställer stora krav på oss som leverantör, då de förväntar sig hög produktionskapacitet, kvalitet och volym.
Har ni kunder ute i Europa?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Ja det har vi även om det av naturliga skäl är mest svenska kunder än så länge. Men vi ser en mycket stor potential bland större kedjor och varumärken i Europa och strategin är att etablera en internationell säljkår för att bättre nå ut till dessa kunder.
Det står att ni har fullbokade orderböcker ett halvår framåt – hur ser planen ut för att växa?
Vi arbetar nu intensivt med planerna för vår nya fabrik som ska stå klart runt årsskiftet 2022 / 2023 dr vi har möjlighet att installera fler produktionslinjer med högre kapacitet än den vi har idag. Att bygga kapacitet är vår främsta fokus just nu!
Har ni några finansiella tillväxtmål – hur har tillväxten sett ut de tre senaste åren?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: De senaste 3 åren har bolaget vuxit med ca 50% årligen till att föregående verksamhetsår nå 107 MSEK i omsättning. Med tanke på den stora efterfrågan på våra produkter är målet framåt fortsatt full fokus på tillväxt där våt mål är att växa organisk med minst 30% eller mer årligen. Vi har också sagt att Candles Scandinavia ska vara ett dubbelt så stort bolag vart tredje år, många 3-års cykler framåt.
Hur stora är bruttomarginalerna för doftljus?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Det varierar beroende på ordervolym, typ av insatsvaror mm. T.ex blir bruttomarginalen något lägre i de fall kunden väljer väldigt dyra och exklusiva doftoljor, glasbehållare, förpackning mm medens täckningsbidraget per producerad enhet inte påverkas. Den kan vi istället påverka positivt altl eftersom vi når högre totalvolym i bolaget samt genom investeringar i effektivare maskiner får ner kostnaden per producerad enhet. Våra bruttomarginaler ligger idag på mellan 40-75% inom de olika affärsområdena.
Var befinner sig Candles Scandinavia om 3 år?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Då är vi etablerade på den Europeiska marknaden med flertalet kunder från t.ex England och andra större europeiska länder. Vi har fler produktionslinjer i den nya fabriken som vi då har flyttat in i sedan drygt 2 år och har en omsättning som är klart över 200 MSEK, minst!
Ilija Batljan har gått in som delägare i bolaget. Vad tror ni att han kan tillföra?
Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia: Ilija är en otrolig duktig entreprenör och bolagsbyggare och en person som jag alltid sett upp till och följt hans resa av byggandet av SBB. Förutom att han har förvärvat fastigheten för vår nya fabrik där han kommer att bli vår hyresvärd är han som delägare i Candles också ett bra bollplank till mig och någon som kan hjälpa till med strategi, kontakter och vägledning under lång tid framöver eftersom han har bevisad framgång när det gäller att bygga storbolag i snabb fart. Det rimmar väldigt bra med Candles ambitioner och målbild.
Candles Scandinavia skall alldeles strax in på börsen – när är sista dag för att teckna aktier i Candles Scandinavias börsintroduktion (IPO), och när är första handelsdagen?
Sista dag för teckning av aktier är den 29 Oktober med planerad första dag för handel den 8 november 2021.
Dagens Börs tackar Viktor Garmiani (VD) Candles Scandinavia för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Candles Scandinavia lycka till med börsintroduktionen och den fortsatta utvecklingen!
Så tecknar (köper) du aktier innan börsintroduktionen den 8 november 2021!
För dig som är intresserad av att teckna (köpa) aktier i Candles Scandinavia finns information och länk till teckningssedel via länken nedan (sista dag 29 nov 2021).
https://www.candles.se/ipo-2021/