Skrivet av Redaktionen • 2 februari, 2025 18:03
Intervjun:
Thomas Silbersky (exter senior advisor) RMD
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Bolag: Railway Metrics & Dynamics (RMD)
Aktiekurs: 1,25 kr
Sektor: Tåg/underhåll
Börsvärde: 56 MSEK
Digitalisering av järnvägen: RMD:s teknik tar tågsäkerhet till nästa nivå
Järnvägen står inför en digital revolution. Istället för att vänta tills spår, lok, hjul och vagnar slits ned till en punkt där olyckor blir oundvikliga, erbjuder Railway Metrics & Dynamics (RMD) en lösning som kan förändra branschen. Med ett avancerat sensorsystem möjliggör RMD realtidsövervakning av järnvägsinfrastrukturens skick, vilket skapar en säkrare och mer effektiv drift.
I dagens intervju möter vi RMD:s chef för affärsutveckling, Thomas Silbersky, som ger oss en inblick i företagets teknologi, dess konkurrensfördelar och varför han är övertygad om att försäljningen av systemet står inför en kraftig tillväxt.
1: Friska upp minnet på våra läsare, berätta om vad Railway Metrics & Dynamics (RMD) sysslar med!
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Den enklare förklaringen är att vi sysslar med realtidsövervakning av tågens och rälsens hälsa! Railway Metrics & Dynamics är först på marknaden med ett komplett system för överlägsen realtidsövervakning av komponenter på spåret och det rullande materielet, tågen.
Med vår patenterade teknologi vänds den nuvarande strategin för underhåll inom järnvägsbranschen upp och ner. Det möjliggör just-in-time underhåll baserat på hårda data och förutsägelser, snarare än gissningar. Detta skapar en bättre järnväg.
Vår plattform består av fyra delar; PMU-sensorer, en molntjänst, ett användargränssnitt och en app. Tillsammans gör dessa fyra delar det möjligt att leverera information om tillståndet för tågen och infrastrukturen i realtid. Man kan således utföra både förebyggande underhåll av spår och tåg samt göra allt planerat. Idag sker ofta underhåll och reparationer när problemen redan har uppstått vilket skapar en mycket opålitlig järnväg.
2: Varför är RMD:s produkter bättre än sina konkurrenter?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Man har i ett flertal år analyserat vilka problem som finns inom järnvägen och utifrån det skapat produkter (sensorer som just kan detektera dessa problem i förtid).
För tågen handlar det till allra största del om:
Onormalt vagnbeteende
Hjulplattor (hjul deformeras av friktion)
Instabilitet
Frusna bromsar
Trasiga fjädrar
Uppskattning av tid till hjulbyte
Underhållsvarning för hjul, fjädrar och boggier
Säkerhetsvarning för reducerad hastighet
För rälsen om:
Trasiga spår
Spårsprickor
Signalfel
Trasiga kontaktledningar
Kombinationen av långsiktigt analysarbete av problemställningen, avancerad teknik i produkterna och enkel leverans till kunderna gör bolaget helt unikt på marknaden.
3: Berätta lite om dig själv, varför tog du uppdraget på RMD och vad kan du tillföra?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Efter sju år i ledningen på SJ med ansvar för kund, försäljning och marknad tog jag med mig att de två absolut största kundnyttorna som måste levereras är, pålitlighet, trygghet och säkerhet.
Detta är också enligt kunderna de två största problemen med järnvägen som transportsätt för människor och gods.
När jag lärde känna teamet på RMD med Jan Lindqvist i spetsen så såg jag i deras produktportfölj för första gången en långsiktig lösning på båda dessa problem och blev enormt inspirerad.
Jag har ägnat större delen av min karriär att konvertera fantastiska produkter och tjänster utifrån ett produktions/tekniskt perspektiv till produkter som beskriver nyttan av produkten från kundens behov och önskningar. Vi ska inte sälja produkter utan våra kunder ska köpa en lösning på deras utmaningar eller önskningar.
4: Hur ser den övergripande strategin ut för RMD när det gäller försäljningen och hur ser processen ut från start till mål?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Vi ska först och främst, nu efter år av analys och utveckling addera försäljning såsom en central del i hela vår affärsmodell. Vi kommer sätta kunden i centrum på ”riktigt” genom att inte bara leverera en produkt utan vara med i hela implementeringen, lanseringen och uppföljningen.
Vi ska tillsammans med våra kunder skapa en bättre järnväg. Vårt tekniska team kommer fortsätta att ha en central roll för att nu designa produkter som utgår helt från den specifika kundens behov. Detta perspektiv vill jag tillföra RMD för att få än mer fart på försäljningen.
5: Kan vi sammanfatta vilka konkreta orders som finns på plats, LOI samt ramavtal! Vilka produkter avses, vilket land/geografiskt område, volymer och belopp samt tidsaspekten – när kan vi förvänta oss fler konkreta orders?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Vi har idag konkreta order inom svensk godstrafik när det gäller backkameror och vi har även order och ett projekt med infrastrukturägarna på svensk järnväg. Vi arbetar med projekt med nordisk järnvägsoperatörer och via egen säljpersonal med aktörer i mellaneuropa.
6: Ser du störst potential i sensorerna eller i backkameran?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD:
Jag vill egentligen inte jämföra de två då de löser två helt olika behov.
-Backkamerorna är en lösning på främst ett säkerhetsproblem inom järnvägen. Det är helt orimligt och näst intill ansvarslöst att en lokförare inte kan se vad som händer bakom fordonet utan att någon måste stå på fotsteget längst bak och kommunicera.
Det måste implementeras på alla tåg utifrån ett säkerhetsperspektiv, vilket gör potentialen enormt stor.
-Sensorerna löser för kunderna det största problemet med järnvägen, nämligen ”att kunna lita på tågen som transportsätt”. En betydligt mer robust järnväg, i många av de länder som har utmaningar, är en önskan/krav som finns och gör potentialen nästan hur stor som helst.
7: Hur ser status ut för USA? Finns ni när där? Håller ni på planerar entré? Hur ser status ut?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: USA har världens största järnvägsnät med nästan 150.000 km räls, vilket motsvarar knappt fyra varv runt jorden. Den största delen används för godstrafik, då bilen och flyget fortfarande är det primära persontransportmedlet. USA har också i många delar samma utmaningar med spåren som vi i Europa och specifikt Norden; ålderstigen räls och stora krav på effektivt underhåll.
Detta gör att vi inte kan eller vill bortse från den potential som finns och vi kommer att skapa internt eller via samarbeten försäljningskapacitet i USA. Vårt fokus för närvarande är dock Europa och de infrastruktur ägare och operatörer som finns här.
8: Vad talar för att försäljningen kommer ta fart de närmaste 6-12 månaderna?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Järnvägen hade 2024 den sämsta punktligheten sedan 2010 mycket beroende på problem med rälsen och fordonen. Vi har också sätt ett antal olyckor som beror på samma problem samt bristande möjligheter för lokföraren att kontrollera sitt arbete.
Det finns både krav från kunder och myndigheter att hitta lösningar på dessa problem här och nu, samt en önskan från alla aktörer att leverera en bättre produkt.
Vi har idag i stort sett redan kontakter med de flesta aktörer i hela ekosystemet inom järnvägen. Dessa är både imponerade och intresserade av våra lösningar. Beslutsprocesserna är långa inom branschen, men 6-12 månader från nu har försäljningen tagit fart på riktigt med en ännu starkare orderbok.
9: Var befinner sig RMD om 2 år?
Thomas Silbersky, external senior advisor på RMD: Tänk om jag hade en kristallkula!! Jag är dock helt övertygad om att RMD är en integrerad del av en mer fungerande järnväg i några nordiska länder samt vissa länder i Europa. Vi har då också tagit stora steg att vara en del av ekosystemet på delar av den amerikanska marknaden.
Dagens Börs tackar Thomas Silbersky, CTO RMD för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och RMD lycka till i framtiden!
Diagram ovan: Railway Metrics & Dynamics (RMDX) dagsdiagram (diagram källa: Infront/ Dagens Börs)