Läser in...
Gå tillbaka

TEKNISK ANALYS: Umida Group (KÖP)

Skrivet av Per Stolt 
30 april, 2024 05:01

Detta är en analys i ett betalt samarbete.

 

Idag tittar vi till ett av börsens få beverage bolag – Umida Group!

Umida Group erbjuder idag marknaden ett stort utbud av drycker inom tre affärsområden och bolaget har positionerat sig som en innovativ utmanare, eller som man själva beskriver sig på sin hemsida; ”Innovative Beverage Challengers”:

  • Umida Brands
  • Brands for Fans
  • Umida partners

 

Det första affärsområdet är Umida Brands som består av bolagets egna varumärken som man driver själva eller via samarbeten med andra.

 

Ett exempel är märket ”Elin” som bland annat är en av Systembolagets toppsäljare bland gin.

 

Ett annat exempel är Joluca som skapats via ett samarbete med influencer-trion JLC – Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Denna trio grundande JLC 2017 och har sedan dess tagit Sverige med storm. Deras YouTube-kanal har över 700.000 prenumeranter och varje avsnitt har i genomsnitt en halv miljon visningar. Därtill har man även varit med som skådespelare i Discoveryserien ”Pappas pojkar”:

 

Detta samarbete mynnade bland annat ut i dryckerna ”Gin & Tonic” and ”Rum and Cola”:

 

 

Man har även tagit fram en alkoholfri dryck som man döpt till ”Järn”.

 

Ett av Umidas mer kända märken är bland annat ”Ekobryggeriet” som idag fyller upp hyllorna inne på ICA, COOP, Hemköp och Willys med ”Tonic”. Numera även Axfood efter förra månadens avtal.

 

 I det andra affärsområdet finner vi Brands for Fans, som förenklat innebär att man teamat upp med kända musikartister och tillsammans med dem utvecklat en egen dryck – som musikartisterna sedan hjälper till att marknadsföra.

Ett exempel är KISS – Gin:

I det tredje affärsområdet Umida Partners finner vi traditionellt inköp som man sedan säljer vidare till butik – exempelvis Daou:

 

De fundamentala siffrorna, de senaste positiva nyheterna – samt bedömning

Dessa tre affärsområden inbringade förra året (2023) nettointäkter på 72,6 MSEK (efter att punktskatter räknas av), vilket var en ökning med +18 % jämför med året innan.

Bruttoresultat uppgick till +13,2 % MSEK, men på grund av bland annat avskrivningar av engångskaraktär landade rörelseresultatet på -20,6 MSEK.

Detta är enligt vår bedömning nu färdigdiskonterat i aktiekursen i och med den kraftiga nedgången från 11,00 kr till 0,77 kr, och därav har Umida stora möjligheter att bli ett av årets turn-around-case! Något som skulle kunna valideras via bolagets senaste framgångsrika nyheter under Q1 2024.

 

Den tekniska analysen härifrån

Umida befinner sig i en tydligt fallande trend, men vi kan nu se att RSI-kurvan inte längre vill följa med längre ned, och kurvan har i stället vänt upp!

Detta innebär en så kallas ”positiv RSI-divergens”, vilket helt enkelt innebär en formation där aktiekursen faller, men RSI-kurvan stiger.

Tolkningen är att RSI mäter ”vädret” och den underliggande trenden och denna förutspår kommande vår  – och en sannolik vändning upp.

Då vi därtill finner flertalet positiva nyheter i Q1 -2024 så sätter vi KÖP på Umida med den målkursen 2,00 kr något som motsvarar en potential på +160 % (målområde 1,80-2,80 kr).

På denna prisnivå och betydligt högre har aktien handlats tidigare de senaste åren.

 

Sammanfattningsvis: Umida Group har gått från klarhet till klarhet under Q1 och vi sätter idag KÖP på aktien med målkursen 2,00 kr.

 

Du finner de senaste analyserna på Umida Group inne i ”Analysbiblioteket”.
https://dagensbors.se/analysbiblioteket/


Umida Group dagsdiagram (diagram källa: infrontfinance.com/ Dagens Börs)

Fotnot: Författaren till denna artikel har inga aktier i detta bolag.

Friskrivning: Detta är en teknisk analys och en gissning om framtiden. Ingen kan veta framtiden och denna analys skall därför inte ses som någon rekommendation att handla  aktier eller andra finansiella instrument.