Läser in...
Gå tillbaka

Syncro säljer Gigger för 32,5 Mkr

Skrivet av  
4 september, 2024 08:47

Syncro Group AB genomför en positiv omstrukturering och säljer dotterbolaget Gigger för 32,5 mkr.

Med denna förändring fokuserar Syncro helt på influencer marketing via plattformen Collabs. Försäljningen ger en omedelbar positiv resultatpåverkan på cirka 30 mkr under tredje kvartalet och leder till månatliga kostnadsbesparingar på minst 600 000 kronor från januari 2025.

I samband med omstruktureringen lämnar CFO Henrik Sundewall sin tjänst och ersätts av Sven Cristea på deltid. Dessa steg stärker bolagets effektivitet och positionerar Syncro för en mer fokuserad och lönsam framtid inom influencer marketing.

 

”Genom omstruktureringen kan vi rikta fullt fokus på kampanjförsäljning med stöd av Collabs-plattformen som vi samtidigt fortsätter sälja in till integratörer.
Vi kommer att fokusera på skalbar medieförsäljning som vi har kunnat optimera genom Collabs. Tillsammans med kostnadsbesparingarna förväntas vårt ökade
försäljningsfokus leda till ökade marginaler. Vi får ett konsoliderat varumärke, en strömlinjeformad organisation, en mer riktad innehållsstrategi och betydande
kostnadsbesparingar genom att vi minskar antalet anställda och överlappande kostnader,” säger Ebbe Damm, vd för Syncro.