Läser in...

Skrivet av Redaktionen  • 24 oktober, 2024 16:47

Intervjun:

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Sound Dimension har som bekant relativt nyligen fått validering på sin mjukvara AiFi Together som klarar av att synkronisera ljudet från flera ljudkällor till att bli ett surroundsystem. I dagens intervju med VD Rickard Riblom, får vi höra mer om hur Sound Dimensions affärsmodell ser ut och hur man tjänar pengar. Rickard berättar även kort om hur han ser på framtiden och vad som är nästa steg för Sound Dimension!

 

1: Friska upp minnet på våra läsare. Hur fungerar er produkt AiFi Together och vad är detta?

Rickard Riblom, VD Sound Dimension AB: Absolut! Tänk dig att du sitter i en park med vänner och lyssnar på musik. Ljudet är omsluter er – som en osynlig konserthall. Det är precis den upplevelsen vi skapar med AiFi Together. Genom att koppla ihop flera små och riktigt dåliga högtalare kan ljudet bli bra, med flera mobilelefoners högtalare blir ljudet fantastiskt.

 

2: Det är klart intressant, men hur tjänar man pengar på detta? Flera av våra läsare har hört av sig och undrar hur er affärsmodell ser ut och hur ni tjänar pengar, berätta!

Rickard Riblom: Vi vill erbjuda en revolutionerande ljudupplevelse för användarna men som inte bara gynnar användarna utan också skapar värde för streamingtjänsten. Vi tjänar nämligen pengar på att streamingtjänsterna skaffar nya kunder till lägre kostnader och ökar intäkterna för de kunder de redan har.

 

3: Kan du ge ett konkret exempel på hur ni tjänar pengar på det och vem som är er kund?

Rickard Riblom: Streamingtjänsten får ett nytt inflöde av nya användare, dvs de som inte har appen ladda ner appen för att få bättre ljud med sina vänner. Att få dessa nya användare att ladda ner sin app är mycket dyrt för streamingtjänsterna, det kostar mycket i marknadsföring. Vi kan nå dessa nya användare och få dem att installara appen för att de vill vara högtalare med sin mobil, och vi kan ta betalt för detta. I branschen kallas det ”Cost per Install” och streamingtjänsterna vet redan idag vad det kostar för olika typer av användare.

Streamingtjänsten får automatiskt även fler användare när deras app används, dvs vår lösning ökar antalet aktiva användare bland deras kunder. Streamingtjänsterna vet att det är genom att få användarna att öppna appen som de stannar kvar som användare. Att mobilanvändare spelar musik tillsammans istället för enbart en som styr ökar på så sätt ytterligare deras intäkter, vilket gör det lättare att sälja vår lösning.

 

4: Så ni säljer ett kundanskaffningsverktyg till streamingtjänsterna?

Rickard Riblom: Precis. Vi har en ljudlösning som gör streamingtjänsternas användare glada. Men det är som ett kundanskaffningsverktyg vi kan få stor intjäning. Med vår lösning faktiskt blir det möjligt för en streamingtjänst som ska in på en ny marknad att ta marknadsandelar utan en enorm marknadsföringsbudget.

 

5: Hur ser framtiden ut för Sound Dimension?

Rickard Riblom: Vi har äntligen kommit en bra bit på vägen! Vi har kund, tekniken är levererad och används, och affärsmodellen fungerar. Vi har så att säga bevisat oss.

Vi är nu övertygade om att vår teknik kommer finnas i alla mobiltelefoner och multi-speaker-system inom några år. Med vår första streamingkund kan jag idag spela musik med mina vänner och få bra ljud för min musik, vara sig det är i en park eller i en hyrd fjällstuga. Snart kommer också min mobil att automatiskt förbättra det platta ljudet från min TV och skapa ett fylligt surroundljud tillsammans med TV:n och alla andra mobiler i vardagsrummet.

Att ge en platt TV bra surroundljud från rummets håll gör en film mycket bättre, Och även det är teknik vi redan demonstrerat och som skapar mervärde utöver den för slutanvändarna, med både nya app-nedladdningar och ökat app-användande hos streamingtjänsterna.

 

Dagens Börs tackar Rickard Riblom VD på Sound Dimension för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Sound Dimension all lycka till i framtiden! 


Diagram: Sound Dimension (diagram: Infront/Dagens Börs)