Skrivet av Per Stolt • 5 juli, 2024 05:05
Intervjun:
R. Riblom (VD) Sound Dimension – Genombrott
Rickard Riblom (VD) Sound Dimension
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
5 snabba frågor: Rickard Riblom VD för Sound Dimension – signerar det allra första avtalet för AiFi Together!
Sound Dimension erbjuder marknaden ”AiFi Together”, som är en AI-driven mjukvara som möjliggör synkroniserad musikuppspelning från flera mobiler samtidigt, som tillsammans skapar en unikt surroundsound-effekt med betydligt bättre ljud.
Igår presenterade Sound Dimension sitt allra första avtal. Ett avtal tecknat med Melodies Solutions för en strömningstjänst som kommer riktas till 1,7 miljoner medlemmar. I dagens intervju med fem snabba frågor, kommer Rickard Riblom VD för Sound Dimension att berätta om vad detta genombrottsavtal innebär!
1: Grattis till ert genombrott med er allra första kund! Ni har tidigare pratat om att ni ska in på musikströmningsmarknaden och nu gör ni det. Vem är den nya kunden?
Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi har signerat avtal med Melodies Solutions som går in på den svenska musikströmningsmarknaden med en ny tjänst för deras partners med ungefär 1,7 miljoner medlemmar. Strömningstjänsten, som erbjuds för endast 40 kr/månad, kombinerar professionellt skapade spellistor med AiFis innovativa ljudteknik AiFi Together, som möjliggör en unik delad musikupplevelse.
2: Berätta om avtalet med Melodies Solutions!
Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Bortsett från vår lösning fokuserar strömningstjänsten på användarvänlighet och innovativa funktioner. I stället för att användaren själv skapar spellistor, utgår man från professionellt skapade listor för alla tillfällen – utan några störande moment eller val ska man direkt kunna slå på bra musik då man träffar vänner.
Utöver det har Melodies Solutions möjliggjort att tjänsten kan erbjudas betydligt billigare (40 kr/mån) än många andra alternativ, exempelvis Spotify som är avsevärt dyrare.
Genom att vi nu integrerar AiFi Together, som möjliggör synkroniserad musikuppspelning från flera mobiler, blir det en tydligt ”socialt driven app”, som ännu bättre passar för tillfällen då man är tillsammans med vänner och som då kan få en bra viral spridning, dvs man kan ta användare från andra musiktjänster.
Avtalet inkluderar även de andra aktörer som Melodies Solutions International pratar med och är inte begränsat till Sverige. Melodies Solutions International, som ligger bakom appen, har långt gående diskussioner med aktörer i andra länder.
3: Vad menar du med en ”socialt driven app”?
Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Inom exempelvis dataspelsindustrin har man skapat sociala funktioner som fått användare att bjuda in och påminna sina vänner om att komma tillbaka in i dataspelen. Det ökar tillväxten mycket av både användare och intäkter. Liknande sociala funktioner för musik har traditionella musikströmningstjänster varit långsamma med att implementera.
Det har gjort att de förlorar användare till appar som TikTok, YouTube Music och Tencents musiktjänster, som framgångsrikt har utnyttjat detta och därmed alla även gått om till exempel Spotify i storlek.
4: Hur tjänar Sound Dimension pengar på samarbetet med Melodies?
Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vår affärsmodell innebär att vi får intäkter baserat på hur många nya användare som kommer in i strömningstjänsterna då de använder vår lösning.
5: När kan vi förvänta oss att detta samarbete kommer leda till konkreta intäkter, och vad är Sound Dimensions nästa steg?
Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi har sagt att vi inte ska ge någon prognos på intäkter och det är en inställning som vi ska hålla oss till vad gäller aktiemarknaden. Vi kommer se till att vår lösning AiFi Together finns i fler och fler strömningstjänster, det kommer generera kassaflöden. Men vi vill inte ge en prognos.
Dagens Börs tackar Rickard Riblom VD på Sound Dimension för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Sound Dimension all lycka till i framtiden!
Diagram: Sound Dimension (diagram: Infront/Dagens Börs)