Läser in...

Skrivet av Redaktionen  • 24 mars, 2025 01:57

Intervjun:

Olav Kalve (VD) MyBeat – siktar på 77 MSEK


Bild ovan: Olav Kalve (VD) MyBeat

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Bolag: MyBeat
Sektor: Försäljning inom telefonabonnemang, el och försäkringar
VD: Olav Kalve
Intäkter Q2: 5,0 MSEK (brutet räkenskapsår)
Börsvärde: 27 MSEK
Aktiekurs: 2,86 kr

 

MyBeat är ett företag som sysslar med försäljning av abonnemang inom mobiltelefoni och internet. Samtidigt säljer bolaget lönsamma försäkringar som tilläggstjänst då man ändå har kunden i telefonen. I dagens intervju kommer MyBeats VD Olav Kalve att berätta mer om MyBeat, hur bolaget tjänar pengar samt varför man skall investera i MyBeat.

 

1: Vad sysslar MyBeat med och varför är ni bättre än era konkurrenter?

Olav Kalve (VD) MyBeat: MyBeat är en lågprisaktör som erbjuder sina kunder stora besparingar kombinerat med hög personlig service inom mobiltelefoni, elförsörjning, TV och streaming samt ID-säkerhet och skydd mot nätbedrägerier. Våra kunder upplever ofta 30–50 % besparingar med samma produktkvalitet, men med bättre kundservice.

Vi särskiljer oss genom att kombinera toppkvalitet i våra produkter med låga priser och marknadsledande kundservice.

 

2: Hur tjänar MyBeat pengar?

Olav Kalve (VD) MyBeat: Vår intäktsmodell bygger på återkommande månatliga intäkter från de abonnemang vi säljer. Våra kunder vill säkra ett lägre pris, men behöver då teckna avtal med 24 eller 36 månaders bindningstid. Detta är ett framgångsrikt koncept eftersom både kunden och MyBeat blir vinnare.

Även om vi är en lågprisaktör har vi mycket goda marginaler eftersom vi kan kombinera flera produkter i samma kundengagemang och försäljningsprocess. Våra bruttomarginaler ligger stabilt över 60 % av den totala omsättningen. Dessa marginaler använder vi för att vidareutveckla vårt säljteam och skala upp vår verksamhet.

Vi har stark tillväxt och har genomfört flera framgångsrika förvärv av andra bolag. Detta har medfört vissa kostnader, men vi kommer under denna sommar att vända verksamheten så att vi genererar ett positivt EBITDA och EBIT-resultat samtidigt som vi fortsätter växa i hög takt.

 

3: Berätta lite om dig själv!

Olav Kalve (VD) MyBeat: Mitt namn är Olav Kalve. Jag kommer från Norge och bor på Nøtterøy vid Tønsberg, cirka 1,5 timmes bilresa söder om Oslo. Där bor jag vid havet och njuter av sport, hav, familj och vänner under sommaren. På vintern tillbringar jag mycket tid i Spanien, i en fiskeby som heter Villajoyosa, strax norr om Alicante.

Min fru May och jag har tre barn. Vår äldste son är också engagerad i MyBeat. Han är marknadsföringsexpert och har arbetat i fem år på Googles EMEA-kontor i Dublin. De två andra är verksamma inom hälso- och IT-branschen.

På fritiden ägnar jag mig åt bland annat skidåkning och golf. Dessutom är jag en hängiven motionär och joggar flera gånger i veckan.

Min yrkeskarriär började som ingenjör och bolagsekonom inom IT i oljeindustrin, där jag arbetade i cirka 15 år med offshore-engineering och stora olje- och gasprojekt. Därefter följde cirka 10 år som ledare för olika IT-bolag och 20 år inom managementkonsulting, där jag har lett stora omställnings-, effektiviserings- och digitaliseringsprojekt inom både offentlig och privat sektor.

Jag har arbetat i Norge, Nederländerna, USA, London och haft globalt ansvar för stora affärsverksamheter. Jag har också varit verksam som investerare inom teknikbolag och fastigheter.

Just nu jobbar jag dock för full fart med utvecklingen av MyBeat – ett snabbväxande säljbolag!

 

4: I den senaste månadsrapporten presenterade MyBeat intäkter på 1,76 MSEK, vilket motsvarar en årstakt på 21,1 MSEK. MyBeat har lagt en intäktsprognos på 77 MSEK för helåret 2025/2026. Varför kommer MyBeat att nå detta mål?

Olav Kalve (VD) MyBeat: Just nu ligger vi på en intjäningsförmåga lite under 2 MSEK per månad. Vår bedömning är att detta har möjlighet att växa och passera 3 MSEK per månad i hög takt, och innan slutet av detta kalenderår siktar vi på att överstiga 6 MSEK i omsättning per månad, samtidigt som vi fortsätter att ha en mycket hög tillväxttakt i den månatliga omsättningen.

Det fina med vår affärsmodell är att en mycket stor andel av intäkterna är månatliga, återkommande intäkter i långsiktiga kontrakt. På så sätt har vi god förutsägbarhet gällande framtida intäkter och opererar därmed med kontrollerbar risk när vi väl når en skala som genererar positivt kassaflöde.

 

5: I vilka länder är ni aktiva?

Olav Kalve (VD) MyBeat: För närvarande fokuserar vi på den svenska marknaden. Exempelvis så motsvarar 1 miljard kronor endast 1 % av marknaden inom våra produktområden. Svenska konsumenter och småföretag har en mycket hög konsumtion av mobilabonnemang, elförsörjning, TV och streaming samt IT-säkerhet.

Vår affärsmodell är mycket flexibel och anpassad för internationell expansion. Vi är därför väl positionerade för internationell tillväxt. Den globala marknaden för våra tjänster är enorm, och konkurrenssituationen gör det möjligt för oss att hitta mycket starka positioner i många marknader.

Vår plan just nu är att först skala upp i Sverige tills vi har ett stabilt positivt kassaflöde, därefter kommer vi att överväga expansion till andra geografiska marknader.

 

6: Ser du några tilläggstjänster på gång?

Olav Kalve (VD) MyBeat: Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla tilläggstjänster. Vår affärsmodell bygger på ett starkt personligt engagemang gentemot kunderna, vilket skapar en stor potential för up-sell och cross-sell.

Det innebär att kunderna kan spara ännu mer inom flera områden och förenkla sin vardag genom att ha en och samma leverantör för flera typer av månatliga abonnemang. Kunderna efterfrågar detta, särskilt när det också finns personlig service för dessa tjänster när de behöver support eller rådgivning.

Vi tittar på en rad produktområden, inklusive försäkringsprodukter, säkerhetsprodukter för hem och småföretag, telefoner och telefonutrustning samt flera andra tjänster. Vi lägger stor vikt vid att de produkter och tjänster vi erbjuder håller mycket hög kvalitet och ger kunderna betydande besparingar.

Vi kommer kontinuerligt att testa nya relevanta produkter och tjänster och skala upp dem när vi beslutat oss för en full satsning.

 

7: Ser du något behov av kapitalanskaffning inom den närmaste tiden?

Olav Kalve (VD) MyBeat: Vi är verksamma inom ett affärsområde som kallas ”volymbusiness”. Det innebär att vi behöver stora volymer av tjänster för att generera positivt kassaflöde. Vi växer just nu i så hög takt att vi snart kommer att vända till positivt EBIT-resultat och positivt kassaflöde.

Hittills har vi behövt stärka kapitalet genom emissioner med jämna mellanrum.

Men nu har vi ingått ett avtal med en finanspartner som erbjuder oss finansiering på ett sätt som gör att vi sannolikt inte behöver genomföra fler emissioner för att nå positivt kassaflöde.

 

8: Hur ser företagets utdelningspolicy ut?

Olav Kalve (VD) MyBeat: Med den tillväxt vi ser framför oss under de kommande åren kommer det bästa värdet för våra aktieägare att skapas genom att vi återinvesterar överskottskapital i ytterligare tillväxt.

 

9: Varför skall man investera i MyBeat?

Olav Kalve (VD) MyBeat: 

  • MyBeat får långsiktiga återkommande abonnemangsintäkter varje månad!
  • MyBeat växer med snabba 100–200 % per år!
  • MyBeat har kommunicerat mål om positivt kassaflöde redan under innevarande år!

 

Dagens Börs tackar Olav Kalve, VD för MyBeat:  för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och MyBeat lycka till!

 Diagram: MyBeat (diagram: Infront/Dagens Börs)