Skrivet av Redaktionen • 1 april, 2025 03:03
Intervjun:
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra
Bild ovan: Øivind Horpestad (VD) Qben Infra
Bolag: Qben Infra
Sektor: Infrastruktur (järnväg, kraftnät och byggkonstruktion)
VD: Øivind Horpestad
Intäkter (senaste 12 mån): 2768 MSEK
Börsvärde: 751 MSEK
Aktiekurs: 10,25 kr
Det talas allt oftare i media* om att Sverige ligger rejält efter med sina infrastruktursatsningar. Detta är mycket positivt för Qben Infra som verkar inom just denna sektor. Bolaget erbjuder bland annat aktivitet inom järnväg, el- och kraftnät, samt byggkonstruktion. Det som karaktäriserar denna sektor är stora projekt med god marginal, där uppdragsgivaren har komplett betalningsförmåga – stat och kommun. I dagens intervju får vi träffa Qben Infras VD Øivind Horpestad som kommer berätta mer om Qben Infra, hur utsikterna ser ut samt varför man skall investera i detta bolag.
*Källa: Nato kräver att svensk infrastruktur rustas upp (källa: SvD.se)
*Källa: Underhållsskulden i Sverige ökar (källa: Dagens Industri)
*Källa: Underhåll av Svensk väg och järnväg (källa: TV4)
1: Vad sysslar Qben Infra med och i vilka länder är ni aktiva?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: På Qben infra arbetar vi med det vi kallar kritisk infrastruktur, med fokus på underhåll, uppgraderingar och nybyggnation inom järnväg och kraftdistribution. Vi arbetar med kunder som Trafikverket och de stora kraft bolagen.
Cirka 90 % av våra kunder är statliga eller kommunala. Vi har Norden som fokus och är idag verksamma i Sverige och Norge.
2.Berätta lite om dig själv!
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Jag är 55 år, har tre barn och pendlar var annan vecka mellan Sverige och Norge. Under större delen av mitt vuxna liv har jag arbetat i Sverige, Finland och Norge inom infrastrukturområdet.
Jag har tidigare byggt upp två ganska stora nordiska infrastrukturbolag. 2011 började jag tillsammans med en kollega en järnvägsentreprenör som vi byggde upp från 0 till 6 miljarder i omsättning från 2011 – 2019 då jag avgick som VD. Bolaget är noterat på Oslobörsen idag.
2020 började jag med att konsolidera och bygga upp ett bolag inom Marin Infrastructure (Endur) som nu även är noterat på Oslobörsen och idag omsätter ca 4 miljarder.
2022 började jag med det som idag är Qben Infra, här hoppas jag vara i många år framöver, målet är att bygga ett ledande nordiskt infrastrukturbolag och redan nu ligger vi på över 3 miljarder i omsättning.
3: Qben infra gjorde börsentré den 29 nov 2024, men hur länge har Qben Infra funnits? Berätta kort om bolagets historik!
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Qben Infra som det ser ut idag är relativt nytt, men många av bolagen i Qben Infra har en lång historia. Vi började bygga bolaget Inin Group 2022 och har gjort ett antal förvärv.
Flera av företagen har en historia som sträcker sig 20 år tillbaka i tiden. I november 2024 gick vi samman med Kvalitetsbygg, bytte namn till Qben Infra och noterade bolaget på First North Premier i Stockholm.
4: Varför kan vi förvänta oss att intäkterna stiger under Q2-Q4?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Inom vår bransch finns det naturliga säsongsvariationer, det kommer du att se varje år. Q1 är säsongen med lägst aktivitet, runt påsk är det kickstart på de stora infraprojekten och den höga aktiviteten fortsätter under Q3 och Q4. Dessutom har vi nu en rekordhög orderbok för året. Vi har all anledning att tro att 2025 kommer att bli ett mycket bra år
5: Berätta om er senaste order i Norge på 466 MNOK, och om hur man finansierar de anbud man vunnit?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Uppdraget är för BaneNor i Norge, dvs motsvarigheten till Trafikverket, vi ska göra ett totalbyte av järnvägen på en sträcka av det som kallas Nordlandsbanan.
Det här är det största enskilda jobbet vi har vunnit hittills. Arbetet pågår under tre år, med två månaders intensiv produktion varje år. Som mest kommer vi att vara 250 personer i projektet. Vi tror att det finns en stor sannolikhet att jobbet kommer att utökas.
Vi är naturligtvis glada och stolta över att BaneNor valde oss för detta uppdrag, det ger enormt viktiga referenser inför framtida stora projekt i Norge och Sverige
Offentlig sektor i form av kunder som Trafikverket och BaneNor är bra och trygga kunder. Vi arbetar med det som kallas !utförandeentreprenader!. Där anger kunden vad som ska göras, vi fakturerar i början av månaden för arbete utfört förra månaden och får betalt efter 30 dagar. De betalar alltid i tid. Det kräver såklart kapital, men relativt lite och vi har bra likviditet i projekten.
6: Vem är normalt sett uppdragsgivaren för dessa stor infrastruktur orders, och exakt hur ser processen ut för betalningen till er?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Vi arbetar till stor del med offentliga kunder som Trafikverket, BaneNor, SL och de stora kraftbolagen. Cirka 90 % av våra kunder är statliga eller kommunala.
7: Ser du något kapitalbehov den närmaste tiden?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Nej, vi är välfinansierade och bedriver vår verksamhet med lönsamhet. Under de senaste åren har vi vuxit organiskt med i genomsnitt +22 % per år. Vi ser inget behov av att ta in kapital för att finansiera den planerade organiska tillväxten
8: Hur många aktier finns det exakt i Qben Infra idag?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: 73 305 152 aktier
9: Berätta mer om er prognos om 3100 MSEK i intäkter och 310 i EBITDA, hur hög har er EBITDA marginal sett ut historiskt och hur ser den ut generellt sett för marknaden?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Intäktsprognosen visar en tillväxt på cirka +15 % i år, vi har vuxit med +22 % årligen de senaste åren. Efterfrågan är mycket hög och vi är bekväma med guidning.
När man växer och bygger investerar man ofta i overhead och utrustning, i takt med att volymen kommer får man bättre marginaler. Vi arbetar inom mycket specialiserade nischer som kräver en mängd olika godkännanden.
Vi har alla godkännanden som krävs och upplever en stor efterfrågan på vår kompetens. Detta innebär också att vi inom vår bransch har ok marginaler, vi har gått från +6 % EBITDA och ökat varje år, och i år har vi guidat för att leverera +10 % vilket vi är bekväma med att vi kommer att leverera.
10: Hur ser bolagets utdelningspolicy ut, och kommer ni leva upp till detta om ni når ert EBITDA mål?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: På Qben infra är vi engagerade i att skapa aktieägarvärde, vi verkar lönsamt och har en policy att minst 30% av vår vinst ska delas ut till aktieägarna
11: Hur ser planen ut för expansion i Sverige?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Stora summor pengar kommer att investeras i infrastruktur de kommande åren i Sverige, den svenska marknaden är faktiskt tre gånger så stor som den norska. Vi kommer att fortsätta växa i Norge, men vi har ett starkt fokus på den svenska marknaden och det är här vi kommer att investera mest och få mest tillväxt de kommande 2-3 åren.
12: Varför skall man investera i Qben Infra?
Øivind Horpestad (VD) Qben Infra: Qben Infra är ett solid bolag, med stark tillväxt och god intjäning. Vi verkar på en marknad som växer enormt med mycket solida kunder.
Vi har tagit en unik position inom detta segment.
Idag, som ett nytt börsnoterat bolag, är vi enligt vår mening kraftigt underprissatta på marknaden, gravitationen vinner alltid och vi kommer så småningom att prissättas till multiplar som andra börsnoterade bolag.
Det mesta av infrastrukturen som kraftledningar och järnvägar i Sverige och Norge byggdes för 60-70 år sedan, den har inte underhållits väl och är idag övermogen för att bytas ut.
Riksdagen har beslutat om 12 års planer för satsningar inom dessa segment och vi är en av få aktörer som kan leverera i Norden. De stora behov som finns av infrastruktur drivs av både gammal infrastruktur, ökade behov, Nato-anslutning och är helt oberoende av konjunkturen.
Satsningar görs på infrastruktur oavsett hur räntor eller finanser i övrigt ser ut. Vi befinner oss på en säker, lönsam och snabbt växande marknad!
Dagens Börs tackar Øivind Horpestad, VD för Qben Infra för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Qben Infra lycka till!
Diagram: Qben Infra (diagram: Infront/Dagens Börs)