Skrivet av Per Stolt • 18 juli, 2024 03:02
Intervjun:
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group
Bild ovan: Marcus Pettersson (VD) MySafety Group
Risken för att bli ID-kapad, eller utsatt för bedrägeri ökar kraftigt och så många som 4 av 10 i Sverige har blivit utsatta under 2022 enligt en undersökning av Novus (källa: MySafetys rapport 2022). Idag får vi träffa Marcus Pettersson som är VD på MySafety som erbjuder försäkringsskydd mot just denna risk och närliggande områden. I denna intervju kommer Marcus även att berätta mer om MySafety (140 MSEK i börsvärde) och deras verksamhet, om den starka intjäningen på över 300 MSEK per år, bolagets påbörjade expansion ute i Europa samt varför man inte ser något kapitalbehov inom närliggande framtid!
Vad sysslar MySafety Group med?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: MySafety Group AB har investerat i två verksamheter. Vår första investering är MySafety Försäkringar som är ett helägt dotterbolag. Mysafety har introducerat en rad innovativa försäkringslösningar och var först med skydd mot ID-kapning.
Nu har produktportföljen utvecklats och erbjuder inkomstförsäkring, levnadskostnadsförsäkring, självriskförsäkring för bil- och hemförsäkring och avbeställningsförsäkring för arrangemang och resor. Kort och gott trygghet i vardagen.
Vår andra investering är intresseposten i konsult- och utvecklingsbolaget Xavi Solutionnode, där vi äger 29 % av bolaget, som skapar digitala förutsättningar för företag runt om i landet. Här ser vi stora möjligheter till att förstärka och ge förutsättningar att förse Mysafety med den kompetens som behövs i den transformering vi nu gör på den digitala sidan.
Bild ovan: MySafety Group – ägande strukturplan
Hur länge har ni varit på börsen, och varför handlades ni under EMPIR B tidigare?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Vi har funnits på börsen sedan 1998. Från början var vi ett renodlat IT-konsultbolag under namnet Empir, men sedan 2022 har vi ändrat inriktning till att investera i bolag som har en klar digital profil.
Vi bytte i samband med detta namn till MySafety Group AB och har därefter påbörjat arbetet att renodla MySafety Försäkringar, samtidigt som vi kontinuerligt arbetar med att hitta tilläggsförvärv som kan komplettera vårt erbjudande och som skapar synergier för vår fortsatta resa.
Med en omsättning väl över 300 miljoner har vi en stabil grund att jobba vidare med. Tillsammans med vårt utvecklingsbolag Xavi Solutionnode kommer vi att utnyttja kompetens och resurser på tvärs av koncernen på nya spännande sätt och som vi dessutom tror kan skapa bra resultatförbättringar.
Diagram ovan: MySafety, intäkterna de senaste 12 månaderna (diagram källa: Börsdata)
Det senaste året uppgick intäkterna till 317 MSEK
Varför är ni bättre än konkurrenterna?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: MySafety Försäkringar uppfann ID-skyddet, som idag tillnärmelse är en standardprodukt, men vi har därefter utvecklat den vidare till vår Bedrägeriförsäkring, som idag är unik i sin art. Vår stryka ligger i att erbjuda våra kunder det allra bästa skyddet för bedrägeri, självrisk på hem och bil, inkomstförsäkring och levnadskostnadsförsäkringar. Att skydda vanligt folk från det man oroar sig mest skapar helt enkelt framgång.
Berätta lite om dig själv!
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Jag har ett förflutet i flera branscher och har sedan tidigt i livet jobbat mycket inom rese- och rederinäringen. Dessa är verksamheter är en fantastisk grund att stå på, då de är väldigt centrerade kring kundupplevelser, merförsäljning och service. Jag talar ofta om ”chefernas chef” – den som bestämmer över oss alla, och det är såklart kunden. Gör vi rätt saker för kunden och lyssnar noga, har det alltid varit min fasta upplevelse att vi når våra mål. Men för att kunden skall trivas måste vi ha en organisation som är effektiv, ha tydliga mål, ansvar i fronten och vågar göra fel och prova. Har vi den miljön runt vår arbetsdag skapar vi lösningar som kunden gillar och då är jag övertygad om att den goda spiralen är igång!
Varför är försäkringsbranschen generellt sett så lönsam?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Med utgångspunkt i kunden skapar vi produkter som fyller ett klart behov. När vi löser frågor och problem som betyder mycket för våra kunder, upplevs alltid våra produkter som prisvärda. Unika, prisvärda tjänster paketerade som produkter kommer alltid att vara lönsamma. Jag kan inte tala för hela branschen, men för Mysafety ligger hemligheten där. Men det kräver att vi lyssnar, lär och utvecklar oss – varje dag!
Under de senaste kvartalen har bolaget lagt mycket fokus på effektivisering och kostnadsbesparingar. Berätta mer om detta och vad det kommer att leda till!
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Det är klart att ett företag som MySafety, som började med telefonförsäljning av nyckelbrickor, har genomgått många utvecklingsfaser under sin existens.
Dessa faser är viktiga och leder till både förbättrade och förnyade kunderbjudanden. Vi omsätter idag mer än 300 miljoner på befintliga vertikaler, men vi ser att vi kan utveckla våra partnersamarbeten ännu mer, främst inom vår affär inom avbeställningsförsäkringar.
Vår största partner är biljettbokningsplattformen Tickster, där vi erbjuder avbeställningsförsäkringar till evenemangskunder. Genom vår lösning får kunder ersättning om man måste avboka, samtidigt som arrangören kan sälja produkten igen.
Vi skapar mervärden åt vår partner samtidigt som kostnaden för kundanskaffningen till våra digitala kundresor därmed blir positiv. Kundresorna vi bygger skapar en kundbas med recurring revenues över en lång tid framöver.
Just nu ser vi att efterfrågan på våra produkter hos våra partners kontinuerligt växer, och detta tycker jag bekräftar att vi rör oss i rätt och positiv riktning.
Vi ser just nu över, och omförhandlar alla våra avtal och ifrågasätter gamla sanningar. Samlat frigör detta arbete mycket energi i organisationen och därmed är den goda spiralen igång. Effektiv organisation skapar engagerade medarbetare, som i sin tur löser viktiga problem för våra kunder.
När vi gör rätt saker, på rätt sätt och med rätt resurser minskar vi våra kostnader drastiskt. Utan att det drabbar kunden. Jag är säker på att den goda spiralen kommer att visa sig i vårt resultat under tiden framöver.
Vilka är era tre senaste mest positiva nyheter, det senaste året/halvåret?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: För mig är de tre viktigaste nyheterna att efter ha förvärvat 100 procent av MySafety Försäkringar:
- Genom att förvärva 100 procent av MySafety Försäkringar har vi nu en full kontroll!
- Vi har gått igenom hela verksamheten och genomlyst värden och kostnader!
- Vi rivstartat arbetet att skapa ett nytt, effektivt och mer kundorienterat Mysafety, med kunden och lönsamheten i fokus!
Hur många aktier finns totalt sett per dagens datum i MySafety Group?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Det finns idag totalt 18.363.533 st aktier.
Diagram ovan: MySafety intäkter de senaste 5 kvartalen (diagram källa: Börsdata)
Vi ser stabila intäkter kring 80 MSEK per kvartal (se diagrammet ovan), berätta lite mer var dessa skapas! Vad kommer från försäkringarna och vad kommer från Xavi?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Dessa intäkter kommer uteslutande från vår försäkringsaffär. I vår intäktsredovisning ingår endast våra dotterbolag, dvs MySafety Försäkringar. Xavis intäkter tas sålunda inte upp i vår intäktsredovisning.
Diagram ovan: MySafety Group bruttoresultat de senaste kvartalen (diagram källa: Börsdata)
Bolagets bruttoresultat kring kan ställas i jämförelse med bolagets börsvärde om cirka 140 MSEK.
Vi ser en stabil utveckling för MySafetys bruttoresultat (se diagrammet ovan). Berätta hur resultatet skapas och förklara det starka resultatet under Q4 2023 på 206 MSEK!
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Vår bruttovinst kommer uteslutande från försäkringar. Xavis resultat visas under raden ”Andel i intresseföretags resultat”. Dessa uppgår för Q2 till -4,0 MSEK och påverkas i sin tur av icke kassaflödespåverkande reavinstförlust på dotterbolaget Tavana.
Diagram ovan: MySafety Group rörelseresultat de senaste kvartalen (diagram källa: Börsdata).
Det svaga resultatet under Q1 2024 beror till stor del på avskrivningar.
Berätta mer om de stora slagen i rörelseresultatet (se diagrammet ovan), och varför såg vi förlust i Q1 2024?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Det negativa rörelseresultatet beror till allra största del på avskrivningar från vårt köpa av MySafety Försäkringar.
Rörelseresultatet under Q4 2023 påverkades av den värdering av kundrelationerna som gjordes i och med förvärvet av MySafety Försäkringar under januari 2023. Enligt redovisningsstandarden IFRS skall dessa intäkter diskonteras under sin livstid och tas upp som en tillgång före man beräknar goodwill.
I och med den låga köpeskillingen för MySafety Försäkringar får vi en negativ goodwill i bokföringen som alltså är resultatpåverkande. Detta värde kommer sedan att skrivas ned över 5 år och då påverka resultatet motsvarande.
I resultatet ingår också en förlust för vår del i Xavi om c:a -4 MSEK, som i huvudsak är hänförlig till engångspost i samband med att Xavi renodlade sin verksamhet och avvecklade dotterbolaget Tavana.
Ser du något kapitalbehov närmaste året?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Mysafety är kassaflödespositivt och vi ser inget behov av ytterligare kapital i året som kommer. Vi räknar dessutom med att våra sparpaket och omstruktureringar bidrar till ytterligare ett stärkt kassaflöde.
Hur se strategin ut för att växa? Och inom vilka områden?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Vi jobbar nu hårt för att koncentrera oss kring ett par olika vertikaler där ambitionen helt enkelt är att bli bäst. Genom att bli bäst i 3-4 olika områden i Norden, lägger vi grunden till en europeisk expansion – där skalbarhet i alla affärsområden är fokus just nu.
Genom att göra saker rätt i våra nuvarande marknader, är vi säkra på att vi har ett fundament att gå vidare geografiskt.
Var befinner sig MySafety om 2-3 år?
Marcus Pettersson (VD) MySafety Group: Vi har slutfört den första fasen, som jag nämnde tidigare. Vi har en kostnadseffektiv organisation med högt i tak som skapar produkter våra kunder älskar.
Genom att ha gått igenom våra interna rutiner och system har vi skapat skalbarhet och möjlighet att utnyttja ny teknik och nya kanaler för vår marknadsföring.
Genom att skapa skalbarhet har vi påbörjat vår europeiska expansion och vi har ett tydligt, välkänt avtryck i våra kärnvertikaler på den svenska marknaden.
Jag tycker vi är i en jättespännande tid i MySafetys resa och jag är glad att få vara med och forma framtidens MySafety!
Dagens Börs tackar Marcus Pettersson (VD) MySafety Group för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Observit all lycka till i framtiden!
Diagram: MySafety (diagram: Infront/Dagens Börs)