Skrivet av Per Stolt • 1 oktober, 2024 02:05
Intervjun:
Magnus Andersson (VD) Terranet – Framsteg
Magnus Andersson (VD) Terranet
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Terranet har nyligen gjort viktiga framsteg med sitt anti-kollisionssystem ”BlincVision”, som hjälper förare att stanna ett fordon i tid så att påkörningar och dödsfall i trafiken kan minska. För precis en vecka sedan meddelade Terranet att man testat systemet framgångsrikt från start till mål. I dagens intervju berättar bolagets VD Magnus Andersson mer om denna test samt ger oss en statusuppdatering på nuläget!
Friska upp minnet på våra läsare! Vad sysslar Terranet med?
Vi tar fram en helt ny unik banbrytande lösning för bilindustrin som kommer rädda fler liv i trafiken. En ny anti-kollisionslösning som är mycket snabbare än vad som finns i bilarna idag!
Berätta om Projekt VERDAS – vad är detta? Och vilka företag är med?
Projekt VERDAS är ett Vinnovafinansierat projekt som tittar på dagens antikollisionslösningar. Fokus ligger på hur effektiva dessa lösningar är för att skydda utsatta trafikanter, såsom barn, gångtrafikanter, cyklister och motorcyklister, som ofta är inblandade i olyckor.
I projektet kommer vi också kunna visa hur mycket värde Terranets nya BlincVision kan addera till trafiksäkerheten.
VERDAS är ett samarbetsprogram mellan svenska staten och fordonsindustrin. Projektet leds av AstaZero, som ägs av ”RISE” (Research Institutes of Sweden). I detta projekt deltar Terranet tillsammans med stora biltillverkare, underleverantörer och försäkringsbolag, så som exempelvis; Volvo Cars, Toyota, Folksam, IF, Zenseact, Aptiv och Viscando.
Därtill är även Euro NCAP involverade, som är en viktig trafiksäkerhetsrating-organisation.
Vi har också fått veta att Terranet har blivit antagen till MobilityXlab acceleratorprogram, berätta mer om detta!
MobilityXlabs acceleratorprogram är ett program som syftar till att snabba på introduktionen av start-ups inom bilindustrin. Av drygt 100 företag som ansökte om att få deltaga i detta program, blev Terranet ett utav få antagna.
För Terranet innebär detta att vi snabbare kan få till, ett så kallat ”Proof-of-concept-project” (PoC) med biltillverkare och underleverantörer, för att i förlängningen få till ett samarbetsavtal som tar vår produkt till marknaden!
Statistik visar att av de 100 PoC-projekt som har genomförts via Mobility Xlab, så har 20 resulterat i kommersiella samarbeten, dvs 20%.
Mobility Xlab-programmet och ”Proof-of-concept-project” pågår under 6-12 månader. Därefter kan deltagarna fortsätta som alumi, vilket innebär att de kan fortsätta att ta del av detta ekosystem och dess fantastiska nätverk, både i Sverige och utomlands. För Terranet är detta ett bevis på att bolagets anti-kollissionssystem ”BlincVision” är en både viktig och aktuell produkt för samhället och säkerheten i trafiken.
Vad är skillnaden mellan projekt VERDAS och MobilityXlabs acceleratorprogram?
Projekt VERDAS är till för att se till att Terranets ”BlincVision” designas så att det uppfyller dagens och framtida standards, ratings och regleringar. Mobility Xlab är mer här och nu, dvs bevisa vad en produkt kan göra och att den fungerar, så att den kan komma ut till marknaden som snabbt som möjligt!
För Terranet ger detta mycket viktiga fördelar, då vi kommer i direkt kontakt med ledande biltillverkare och globala underleverantörer för initiering av samarbeten!
Berätta om ert senaste test där ni integrerat ert system i en verklig bil!
Vårt system testas kontinuerligt i både labbmiljö, utomhus och på testbanor för att säkerställa högsta möjliga prestanda i olika typer av miljöer. Under andra kvartalet genomfördes den första integrationen i fordon.
Kvartalet innebar flera tekniska framsteg, exempelvis integration med fordonets kommunikationsplattform, utvärdering av optimal placering av hårdvarukomponenter, förbättringar av AI-modell samt rörelsekompensation.
Att BlincVision har framgångsrikt integrerats med datorplattformen NVIDIA Orin är av stor vikt för våra kunder inom bilindustrin. Systemet testades också vid olika körhastigheter enligt EuroNCAP scenarion.
Hur många aktier finns det just nu i Terranet?
I samband med TO7 tecknades/emitterades 173.029.725 st nya aktier och efter emissionen uppgår antalet aktier till totalt 1.071.032.732 st. Teckningsoptioner av serie TO7 nyttjades till cirka 95 procent och Terranet tillfördes cirka 12,6 MSEK.
Bolagets största ägare Maida Vale Capital samt delar av styrelsen och bolagets VD tecknade fullt i samband med emissionen.
Hur ser kassan och finansieringen ut just nu? Berätta om er nästa emission TO8!
Vi har ännu ingen fakturering och vår finansiering säkerställs genom löpande kapitaltillskott i samband med emissioner. Som bolaget redogör för i senaste kvartalsrapporten finns det likviditet fram till den emission som genomförs då TO8 löper ut.
Teckningsoptionerna i serie TO8 kan utnyttjas för teckning av nya aktier under perioden från och med den 18 november – 29 november 2024. En teckningsoption av serie TO8 B ger rätt att teckna en (1) ny B-aktie i Bolaget för 0,14 kr.
Om TO8 fulltecknas kommer Terranet få in ca 19,6 MSEK.
Var befinner sig Terranet just nu – och vad är nästa steg?
Vi har genomfört ett framgångsrikt test för hela vår lösning från start till mål, där BlincVision upptäcker ett föremål, identifierar föremålet, och triggar en signal som får en bil att stanna. Detta är självklart en mycket viktig milstolpe för Terranet!
Vi har också påbörjat kundprojekt där nästa steg är att skapa formella partnerskapsavtal, med avsikten att nå detta under nästa kvartal, dvs Q4 2024.
Nästa år och framåt, siktar vi på att starta fler kundprojekt med biltillverkare och större underleverantörer samt fördjupade samarbeten mot en kommersialisering av BlincVision, med målet att få ut vår produkt i volym på marknaden. Vi arbetar även idag aktivt med att utveckla affärsmöjligheter för fordon utanför den traditionella bilindustrin och detta kommer också att fortskrida under 2025 och framåt.
Vad talar för BlincVision – varför ska man investera i Terranet?
- Rätt tidpunkt – Bolaget har jobbat många år med forskning och utveckling (R&D) och nu är prototypen klar, projekt med kunder startas!
- Rätt marknad – Med bakgrund av alla kollisioner och dödsolyckor i trafiken är bilindustrin under förändring. Vi går mot digitala lösningar och intresset för olika nivåer av autonom körning är enormt stort, och växer varje dag!
- Unik produkt – Dagens anti-kollisionslösningar fungerar inte tillfredsställande och Terranet kommer med en helt ny patenterad teknik, ett banbrytande sätt att lösa problemet. Andra arbetar på att förbättra dagens lösningar, men på grund av fysikaliska lagar och hur de fungerar, går det bara att förbättra dem till en viss nivå. Eftersom Terranets BlincVision är byggd på en helt annan teknik kan de existerande lösningar aldrig komma upp till den snabbhet som BlincVision erbjuder!
Dagens Börs tackar Magnus Andersson VD på Terranet för en mycket intressant intervju och vi önskar både honom och Terranet all lycka till i framtiden!
Diagram: Terranet dagsdiagram (diagram: Infront)