Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 25 juli, 2024 03:59

Intervjun:

Jan Lindqvist (VD) RMD

Jan Lindqvist (VD) Railway Metrics & Dynamics (RMD)

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Tåg är en viktig del av alla länders infrastruktur men dessvärre sker mängder av olyckor, urspårningar och dödsfall varje år. Detta problem löser Railway Metrics & Dynamics (RMD) via sitt AI-drivna digitala sensorsystem som mäter i vilket skick tåg, vagnar, hjul och lok befinner sig i, och just detta möjliggör information och reparation innan olyckan skett. RMD har även utvecklat en backkamera i sitt system, som gör att anställda slipper växla vagnar manuellt genom att själva stå utanför loket på ett trappsteg. Just detta förfarande har förbjudits av arbetsmiljöverket, och nu har RMD redan får orders på dessa kameror. I dagens intervju får vi möta Railway Metrics & Dynamics (RMD) grundare Jan Lindqvist som har arbetat med tåg i nästan 30 år. Jan kommer berätta mer om bolagets sensorsystem, orders man fått den senaste tiden samt hur expansionsplanerna ser ut!

 

Vad sysslar Railway Metrics and Dynamics (RMD) med?

Jan Lindqvist (VD) RMD: Vi utvecklar avancerade produkter, mjukvara och system inom tågtrafik (räls, lok och vagnar) som syftar till att finna möjliga och kommande problem på ett mycket tidigt stadium, i princip innan de ens hunnit bli till ett problem. Att använda vårt system ökar både säkerheten och lönsamheten för de som bedriver tågtrafik!

  • Produkter: I vår produktportfölj ingår sensorer, applikationer samt trådlösa backkameror. Dessa enheter är smarta och kan kommunicera med varande. När data insamlats skickas denna till vår mjukvara (AI-program).
  • Mjukvara: All data som våra enheter (produkter) samlar in lagras och hanteras i vår AI-drivna mjukvara som direkt finner avvikelser som sedan rapporteras till mottagaren. Som exempel upptäcks avvikande deformationer på tåghjul tidigt, och just detta är ofta orsaken farliga urspårningar.
  • System: Våra produkter i kombination med den mjukvara vi utvecklat skapar ett system som kan leverera data som ökar säkerheten inom tågtrafik.
  • Data: Vårt system genererar den data som krävs för att upptäcka avvikelser. Man skulle kunna säga att vi har digitaliserat järnvägen! Denna data visualiseras sedan i vår egenutvecklade Dash Board ”The Train Management System”.
  • Dash Board – The Train Management System: Våra kunder kan på ett enkelt och överskådligt vis monitorera och bevaka all inkommande data samt få alarm då systemet upptäckt farliga avvikelser, i vårt ”Train Management System”.


Railway Metrics & Dynamics erbjudande i ett nötskal (källa: RMD)

 

 

Varför är era produkter bättre än era konkurrenters?

Jan Lindqvist (VD) RMD: RMD har i sitt Machine Learning Lab utvecklat algoritmer under flertalet år, och vårt system är skapat på ett vis så att det enkelt går att anpassa efter kunders specifika behov. Enligt min bedömning har vi en oöverträffad kunskap om sensorer och gångdynamik, och därför har vårt system det mest konkurrenskraftiga erbjudandet på marknaden idag.

 

Har ni patent på era uppfinningar?

Jan Lindqvist (VD) RMD: Ja, RMD har en rad viktiga patent, vilka nyligen värderades till en 250 MSEK* av AWA Patent.

*kan jämföras med bolagets börsvärde på 45 MSEK (red)

 

Berätta lite om dig själv och om din egen bakgrund!

Jan Lindqvist (VD) RMD: Från början är jag ingenjör inom Försvarets Materielverk (FMV), sedan VD för NACO Europe AB, ett USA ägt bolag. Moderbolaget i Chicago tillverkade 100 000 järnvägs bogier och senare 250 000 hjul. Jag ansvarade för att utveckla den europeiska järnvägsmarknaden och under min ledning sålde vi järnvägsprodukter för flera miljarder.

Totalt sett har jag arbetat direkt eller indirekt med tågtrafik i 28 år.

 

Hur tjänar ni pengar?

Jan Lindqvist (VD) RMD: Främst genom att hyra ut våra ”produkter” (sensorer och kameror) till lok- och vagnsägare och genom att sälja data till ”infrastrukturägarna” (vilket i Sverige motsvaras av staten och Trafikverket).

För de produkter vi hyr ut (till lok- och vagnsägare) fakturerar vi en avgift varje dag, per vagn och lok. Dessa hyresavtal löper normalt över en period om många år vilket gör att våra intäkter är lätta att förutse, samtidigt som de skapar en pålitlig ström av inkomst.

Datan säljs logiskt vi mängden.

 

Berätta om era typiska kunder och var i världen de befinner sig!

Jan Lindqvist (VD) RMD: För oss är en typisk kund ett järnvägsföretag med en omsättning på ca 3–5 miljarder SEK. I Europa är dessa oftast statligt ägda. I Sydamerika är det ofta gruvbolag som äger sin egen infrastruktur och sina egna lok och vagnar. Våra typiska kunder är sålunda både stora och betalningsstarka!

 

Vilka är era fyra senaste nyheter, och berätta om varför dessa är viktiga!

Jan Lindqvist (VD) RMD:

Nyhet 1:  Arbetsmiljöverket förbjuder anställdas åkning på fotsteg vid koppling och växling.

Tidigare stod anställda oskyddade utanför tåget på ett trappsteg, vid koppling och växling. Efter att denna utsatta arbetssituation skapat både olyckor och dödsfall förbjöd Arbetsmiljöverket detta.

För drygt 2 år sedan började RMD utveckla en ”backkamera” för att lösa det allvarliga problem som personal på fotstegen innebär.

Idag kan RMD stolt uppvisa flera orders från olika kunder på dessa kameror. Vi på RMD är först i Sverige med den här typen av utrustning och nu startas serieproduktionen!

Backkameror levereras nu exempelvis till TX Logistik och senare i september även till Sveriges största järnvägsföretag inom godstrafik!

Vår bedömning är att övriga europeiska länder successivt kommer att följa Sveriges beslut att förbjuda personal på fotstegen vid växling och backning.

 

Nyhet 2:  VÄTE Rail digitaliserar sin järnvägsflotta med sensorer från RMD

VÄTE Rail (VÄTE = Växling & Terminaltjänst) lade en order på våra sensorer till ett värde av 3 MSEK. Då ska man känna till att VÄTE Rail tidigare även köpt in våra backkameror till sina lok.

 

– och med våra PMU-sensorer (Performance Monitoring Units) på lok och vagnar samt vårt ”Train Management System” digitaliserade VÄTE Rail sin verksamhet för att positionera sig rätt inför framtiden.

 

Nyhet 3: TX Logistik utrustar alla tåg med backkameror från Railway Metrics and Dynamics

-TX Logistik, ett av Europas största järnvägsföretag, har utrustat alla godsvagnar i Sverige med våra PMU:er, och de använder vårt ”Train Management System”. Dessutom har de utrustat samtliga lok i Sverige med våra backkameror.  Nu vill de pröva våra urspårningssensorer, som kan varna inte bara när en urspårning sker utan också innan den inträffar. Det här är ett effektivt sätt att undvika urspårningar helt.

 

Nyhet 4: Railway Metrics and Dynamics AB vinner tilldelning för Trafikverket om automatiserad mätning av järnvägsanläggningen

RMD vann i slutet på 2022 en upphandling av svenska staten, gällande övervakning av infrastrukturen i Sverige, eller mer exakt ”vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen”.

För oss på RMD innebar detta starten för bevakning och mätning även av räls (tidigare endast lok och vagnar).

Systemet som nu provkörs kan användas var som helst i världen och är helt skalbart.

Övervakningen av infrastrukturen sker med hjälp av samma fordon som normalt trafikerar järnvägen.

 

Har ni kunder utanför Sveriges gränser?

Jan Lindqvist (VD) RMD: Vi har än så länge blivit kontaktade av bolag i både Indien och Sydamerika som visat stort intresse för vårt erbjudande.

Det stora intresset är såklart mycket glädjande eftersom vi inte aktivt försökt skaffa den här typen av kunder än, även om detta självklart ligger i vår planering. Sannolikt talar vi här om stora volymer.

 

Var befinner sig RMD om 2-3 år?

Jan Lindqvist (VD) RMD: Vi är det ledande företaget i våra marknadssegment av mjukvara och sensorer inom järnvägen.  Våra urspårningssensorer är standard och sitter på 1000 tals vagnar i Europa, Asien och i Amerika, PMUn används för både infrastruktur (typ Trafikverket) och på tåg. Våra kameror är etablerade i Norden och börjar bli det i övriga Europa också. Vi har beställningar på våra andra sensorer både inom infrastrukturen och på tåg.

 

Varför skall man investera i RMD?

Jan Lindqvist (VD) RMD: Digitaliseringen av järnvägen håller nu på att ta fart, och vi på RMD har exakt rätt produkter, system och erbjudande som en gigantisk marknaden efterfrågar!

Våra senaste orders bekräftar att vi ligger rätt i tiden och vi börjar nu att rulla ut våra produkter i serieleveranser!

 

Dagens Börs tackar Jan Lindqvist VD för RMD för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och RMD all lycka till i framtiden! 

 


Diagram ovan: Railway Metrics & Dynamics (RMD) dagsdiagram (diagram källa: Infront/ Dagens Börs)
Ticker/förkortning: RMDX (trading)