Skrivet av Per Stolt • 11 april, 2022 12:42
Intervjun:
IPO INTERVJU: Mikael Folkesson VD INBooks
Detta är en intervju i ett betalt samarbete med INBooks.
För många småföretagare är bokföring något krånglig och dyrt. Det tänker INBooks ändra på med sitt bokföringsprogram som förenklar och tar han om småföretagarens behov på ett enkelt, logiskt och lättförståeligt vis. Idag kommer INBooks VD Mikael Folkesson, som bland annat tidigare jobbat nästan 7 år hos den större konkurrenten Fortnox som CIO och Operational Manager, att berätta mer om varför INBooks kommer att lyckas!
Vill du köpa aktier i INBooks pågående IPO!
INBooks håller som bäst på med sin IPO och nyemission, och för den som vill vara med och teckna (köpa) aktier finns fortfarande möjligheten idag måndag och i morgon tisdag (sist dag 12 april 2022). För dig som vill läsa mer/ teckna aktier, se denna länk.
När, var, hur och varför bildades INBooks?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: INBooks grundades våren 2019 av en kvartett med erfarna personer i branschen som såg behovet av något helt nytt på marknaden – något som på riktigt löste branschens utmaningar både för småföretagaren och för redovisningsbyrån.
Ingen av de befintliga aktörerna på marknaden hade ett system som löste grundproblematiken för båda dessa grupper. Det som fanns var, och är i många fall, en kompromiss mellan att vara det enkla systemet men samtidigt det avancerade att jobba i för proffsen.
Grundarna ville verkligen att småföretagen skall kunna fokusera på sin kärnverksamhet och kunna sköta sin löpande bokföring själva och då verkligen förstå sitt företags ekonomi utan att betala skjortan för det
Berätta lite om dig själv!
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Ja, vad som skall man börja – men man kan sammanfatta det med några få ord – Driven och nyfiken tekniknörd med entreprenörsblod i ådrorna. När kompisarna satt och spelade datorspel under tonåren lärde jag mig att programmera istället.
Så redan som 18-åring startade jag mitt första företag där jag faktiskt gjorde just ett bokföringsprogram för redovisningsbyråer som jag sedan sålde till ett 10-tal byråer runt om i Växjö-trakten!
Därefter har jag både drivit egna IT-bolag och jobbat som utvecklingschef och IT-chef i större företag. Bland annat har jag jobbat i IST Group AB, där jag numera sitter i styrelsen, och kommer nu senast från Fortnox där jag jobbade under nästan 6 år i olika ledande befattningar.
Jag drivs av att hitta enkla IT-lösningar lösningar på vardagliga utmaningar och möta användaren på användarens nivå i gränssnitt och språk. Det skall vara naturligt att jobba med de program man behöver i sin vardag – inte något man tvingas till utan något som man verkligen känner att man förstår och behärskar.
För mig kan detta sammanfattas i de tre orden – Förenkla, Effektivisera och Förbättra.
Vilken produkt erbjuder ni marknaden?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Vi erbjuder i dagsläget två olika produkter – ett smidigt och intuitivt bokföringsprogram för småföretagare INBooks Go och ett smart affärsstödsystem för redovisningsbyråer INBooks Flow.
Redovisningsbranschen har sett likadant ut länge. Man har så klart sedan länge kastat de fysiska böcker till förmån för digitala. Men det har stannat där hos många i redovisningsbranschen.
De redovisningsbyråer som kommer växa sig stora och starka är de som lyckas digitalisera kvalitetssäkra och automatisera sina interna processer.
Genom att kontinuerligt mäta lönsamheten på byråns kunder och effektiviteten för enskilda redovisningskonsulter kommer INBooks Flow skapa betydligt bättre möjligheter för att skapa hög lönsamhet samtidigt som det blir billigare för den enskilda företagaren.
Här tycker jag att man också kan nämna att redovisningsbyråerna behöver flytta upp sig i värdekedjan så att de kan dra bättre nytta av konsulternas kompetens till mer kvalificerad rådgivning och överlåta de mer dagliga momenten till företagaren.
Därmed kan de förbättra sina marginaler och öka omsättningen – detta blir en win win för både företagaren och byrån.
Vilka typer av kunder är era primära målgrupper?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Vår primära målgrupp är småföretagare med 0-5 anställda och alla Sveriges redovisningsbyråer.
Totalt finns det 1,3 miljoner företag i Sverige varav drygt 90% av dem är småföretagare med mindre än 5 anställda. Och inte nog med det – båda dessa grupper växer stadigt – det startas cirka 70 000 nya företag varje år och cirka 1 500 redovisningsbyråer varje år, dvs marknaden är jättestor – siffror som dessutom har ökat de senaste åren.
Hur skall ni nå fler kunder?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Vad gäller INBooks Go så säljer vi det på två olika sätt. Dels genom att nå ut direkt till företagare – både nystartade och redan etablerade och dels via INBooks byråkunder, dvs de som kör INBooks Flow.
Genom framförallt digital marknadsföring i olika kanaler, främst sociala media men även genom annonsering på webbsidor, så når vi småföretagaren. Vi jobbar dock även med utringande verksamhet där vi kontaktar nyetablerade företagare.
Den andra sättet är att sälja INBooks Go är via INBooks byrå-kunder som kör INBooks Flow. Byråerna kommer som återförsäljare av INBooks Go. Då symbiosen mellan INBooks Flow och INBooks Go är stor så blir mervärdet av att byta system till INBooks Go stort.
Samtidigt ger vi ger byråerna en kickback på de av deras kunder som kör INBooks Go.
Varför är INBooks bokföringsplattform bättre än konkurrenternas?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Vi har från grunden byggt våra system med två olika målgrupper i fokus – två målgrupper som verkligen skiljer sig åt. För den lilla företagaren har vi INBooks Go – ett system vi själva skulle vilja jobba med.
Ett system som är byggt med filosofin att alla skall kunna bokföra och förstå sitt företags ekonomi. Systemet håller reda på vad du skall göra, när du skall göra det och varför du skall göra det! INBooks Go innehåller enbart det du som småföretagare behöver – inget annat vilket gör att vi kan hålla gränssnitt enkelt och intuitivt.
Vi har dessutom en mycket modern plattform och har ingen ryggsäck att bära på vilket gör att vi kan springa mycket fortare än andra i branschen. För att citera ett gammalt ordspråk: Det inte de stora som vinner över de små, det är de snabba som vinner över de långsamma!
Hur många anställda har INBooks och varifrån kommer dessa?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Idag är vi nästan 30 personer. Många av oss är rekryterade från andra mjukvarubolag med lång erfarenhet av att bygga IT-lösningar för redovisningsbranschen.
Vi har också anställt många ekonomer från redovisningsbranschen för att säkerställa att vi bygger rätt saker och för att kunna ge kvalificerad support till våra kunder.
Utöver detta driver flera INBooks-anställda mindre hobbyverksamheter vid sidan av sin anställning vilket gör att de verkligen vet vad det innebär att vara småföretagare. Mot bakgrund av bristen på programutvecklare i Sverige har vi nyligen etablerat ett mindre utvecklarteam om fyra utvecklare på Sri Lanka.
Ett team som vi ser som en förlängning av oss själva och som vi kan skala upp om så behövs. Vi kommer dock fortsätta växa med fler personer även i Sverige.
Finns några finansiella mål?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Absolut! Vår målsättning är att bli kassaflödes positiva i slutet av 2024. Och som kundtillströmningen ser ut just nu så följer vi den planen. Vi har haft en kraftig tillväxt av kunder och framförallt så slår vårt affärssystem för byråer våra prognoser med råge!
De faktiska omsättningssiffror som vi siktar mot kan jag tyvärr inte avslöja, men vi räknar att långsiktigt kunna ha en hög tillväxt närmaste åren och med en mycket god marginal från 2024 och framåt.
Er värdering är innan nyemissionen är strax över 100 miljoner kronor. Hur kom ni fram till den värderingen?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Hittills har vi lagt c:a 40 miljoner på kronor på utveckling och vi har en kraftig kundtillväxt i båda våra vertikaler och har väldigt nöjda kunder. Vi har även jobbat med flera experter inom bolagsvärdering och jämfört hur övriga bolag i branschen värderats vilket gjort att vi kommit fram till den här värderingen.
Vi såg t.ex. nyligen en affär där en av våra konkurrenter Bokio blev uppköpta av Visma i vad som ryktades vara en miljardaffär. Enligt Dagens Industri så hade Bokio drygt 20 000 betalande kunder och omsatte drygt 13 miljoner 2021 – siffror som INBooks kommer nå inom en rätt så nära framtid.
Jag tror vi kommer ser fler strukturaffärer framöver – inte då bara av branschens stora SaaS-bolag utan även av helt andra aktörer. Idag finns t.ex ingen större internationell aktör på den svenska SaaS-marknaden för bokföring för småföretagare.
Jag ser också de riktigt stora redovisningsbyråerna vill köpa SaaS-bolag för att skaffa sig fler kunder och för att bli ännu mer digitala och effektivera och samtidigt skaffa sig unika fördelar i sin verksamhet.
Varför har ni valt att genomföra emissionen i form av units?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Varje unit innehåller 1 aktie och 2 teckningsoptioner. Vi har valt denna struktur då det medför det att INBooks inte behöver genomföra ytterligare emissioner, utan pengarna kommer räcka fram tills bolagets gör vinst, eftersom teckningsoptionerna berättigar till 30% rabatt mot börskursen. Ytterligare en anledning är att premiera de som tecknar nu, då teckningsoptionerna kommer ha ett värde då dessa kommer börsnoteras, samtidigt som aktien i maj.
Vad är målsättningen med att ansöka om listning på NGM Nordic SME?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Vi söker oss nu till NGM Nordic SME för att i första hand få en annan tillgång till kapitalmarknaden. Genom att vara i noterade har vi bättre möjligheter att säkra finansiering för vår fortsatta expansion och tillväxt.
Det ger en trygghet, både för oss som bolag men också för våra kunder. Att verka i en noterad miljö innebär även en större exponering och ökad transparens, detta stärker vårt varumärke och stärker vår marknadsföring.
Att notera oss på NGM Nordic SME är naturligt i den fas vi befinner oss i, ett mindre bolag i stark tillväxt. Där får vi verka på en marknadsplats och växa tills vi är mogna för en reglerad börs.
Vilka blir INBooks 3 viktigaste mål de första åren?
Mikael Folkesson (VD) INBooks: Det beror lite på vilket perspektiv vi tittar på men för bolaget är det:
- Att snabbt etablera sig i båda vertikalerna – dvs både bland redovisningsbyråer och småföretagare
- Att aldrig tappa kundperspektivet – inte “killgissa” vad kunden vill utan verkligen ha ett öra mot rälsen hela tiden.
- Att fortsätta rekrytera in rätt folk så vi fortsätter vara snabbfotade
Dagens Börs tackar Mikael Folkesson (VD) INBooks för en mycket intressant intervju och vi önskar dem lycka till i framtiden!
Vill du köpa aktier i INBooks pågående IPO?
INBooks håller som bäst på med sin IPO och nyemission, och för den som vill vara med och teckna (köpa) aktier finns fortfarande möjligheten idag måndag och i morgon tisdag (sist dag 12 april 2022). För dig som vill läsa mer/ teckna aktier, se denna länk.