Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 17 september, 2021 20:03

Intervjun:

Alexander Ernryd – Fractal Design

Alexander Ernryd, Marknadschef Fractal Design

 

För att få ut maximalt nöje ur gaming krävs rätt utrusning – både ur ett prestandaperspektiv men också vad gäller design. Detta löser Fractal Design genom att tillverka smakfull hårdvara som får spelandet att gå som på räls!

I dagens intervju har vi fått förmånen att tala med Alexander Ernryd, Marknadschef på Fractal Design, om hur planen ser ut för fortsatt expansion och vad som påverkar hårdvarupriserna.

 

 

 

Berätta om Fractal Designs historia!

Alexander Ernryd (Marknadschef): Fractal Design grundades av vår VD Hannes Wallin år 2010, med målet om att förändra bilden av hur en Gaming- eller Hårdvaruprodukt kan se ut. Introduktionen av vår banbrytande produktserie ”Define” med sin avskalade look och starka skandinaviska design skapade en ny standard för hela kategorin. Produktserien nådde direkt stora framgångar vilket senare ledde till en global expansion med öppning av kontor i både Dallas och Tapei.

Fractal Design har byggt vidare på samma affärsidé sedan starten med ett ständigt öra mot marknaden, samt ett fortsatt stort fokus på design, prestanda och kvalitet. Vi har ett starkt varumärke med en kundnära relation vilket har lett till att vi idag säljer våra prisbelönta produkter på över 50 marknader.

 

 

Vilka är era huvudproduktområden och vad utmärker dem?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Inom kategorin datorchassin är Fractal Design marknadsledande inom multipla regioner. Vi designar och tillverkar även andra produkter så som ”all in one-lösningar” för kylning av processorer, chassi-fläktar samt nätdelar för att säkerställa att kundernas speldatorer levererar prestanda i topp-skiktet.

 

Vilka är era kunder?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Gamers och Hårdvaruentusiaster över hela världen! Våra kunder utmärker sig sett till att dem eftersöker välgenomtänkta produkter av premium-kvalité med hög prestanda- och stort designfokus.

Vi lägger även stor uppmärksamhet mot något som vi kallar ”relevant funktionalitet” vilket betyder att kunden skall få relevant funktionsvärde för varje gång man väljer en Fractal-produkt.

 

 

Var har ni starkast geografisk försäljning?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Nordamerika är vår enskilt största marknad men vi innehar även en topp-3 placering i exempelvis Japan och Norden.

 

 

Finns det några nya produktkategorier som ni planerar att lansera som ni kan berätta mer om?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Vi evaluerar ständigt nya produktområden där vi ser att Fractal Design kan tillföra ett tydligt värde mot marknad och kund.

 

 Hur tjänar ni pengar?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Fractal Design har levererat lönsamhet sedan starten 2010. Vi har utvecklat en stark affärsmodell, bred kundbas och där design- och ingenjörsarbetet sker på huvudkontoret i Göteborg. Tillverkningen sker i Kina för att sedan distribueras via starka och välkända partners runt om i världen. Vi erbjuder även direktförsäljning från Kina till utvalda återförsäljare.

Gaming-produkter och hårdvarukomponenter är delvis en ”förbrukningsvara” i och med en snabb utveckling inom t ex. spelutvecklingen med tyngre och mer krävande titlar än någonsin, vilket gör att våra kunder uppgraderar sina speldatorer mer frekvent – vilket givetvis är positivt sett till återkommande intäkter och framförallt sett till varumärkeslojalitet.

 

 

Just nu har ni tillverkningen i Kina – Finns det några planer på att outsourca delar av tillverkningen till platser som ligger närmare geografiskt?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Kina är vårt primära tillverkningsland för våra produkter. Vi evaluerar dock även övriga närområden, där vi ser att det kan finnas fördelar kopplat till kvalitet, tariffer och effektivare logistik.

 

 

Hur har priset på hårdvara utvecklats historiskt och hur väntas de utvecklas framöver? Vad påverkar priserna?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Om vi bortser från pandemin så har generellt priserna ökat i takt med både inflation och innovation. Just senaste åren har marknaden sett fler tekniskt avancerade produkter än någonsin och även en större bredd inom de flesta kategorierna, vilket också skapar högre prispunkter inom premium-kategorierna.

Senaste året har även de ökade råmaterialpriser, logistik-utmaningar och brist på komponenter som en följ av Covid-19 lett till en prishöjning inom vissa kategorier. När de större makro-effekterna har avvärjts kommer vi troligen få se en mer harmoniserad och stabil prisbild inom exempelvis grafikkortskategorin.

 

 

Ni nämner att en målsättning är att stärka marknadspositionen inom nätaggregat – hur ser planen ut för detta?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Med lanseringen av vår nätdelserie Ion+ Platinum och Ion Gold som riktar sig mot de mest kräsna konsumenterna har vi tagit en intressant marknadsposition som vi givetvis kommer att vidareutveckla. Både genom nya och intressanta varianter men också genom en mer innovativ marknadsföring kopplat till både media, community och ÅF-kanaler.

 

 

Fraktpriserna den senaste tiden har tyngt resultatet – finns det någon prognos för hur stora effekter dessa väntas ge för helåret 2021?

Alexander Ernryd (Marknadschef): Indikationerna är att fraktpriserna förväntas fortsatt vara högre året ut. Pandemin har bland annat inneburit Covid-utbrott i flertalet hamnar och har även resulterat i en brist på containers. Dessa faktorer påverkar givetvis hela branschen där vi förväntar oss en lägre tillväxt än väntat, gällande resten av året. Med det sagt så finns det en stark underliggande efterfrågan för våra produkter och en fortsatt massiv tillväxt för Gaming-intresset överlag, vilket betyder att på medel- och längre sikt så ser framtiden och tillväxt ut enligt plan.

 

 

Vilka 3 punkter kommer ni att fokusera på under den närmaste tiden?

Alexander Ernryd (Marknadschef):

  • Expandera vår produktportfolio, både inom befintliga som nya kategorier.
  • Nå fler kunder genom innovativ och bredare marknadsföring
  • Öppna upp fler marknader genom geografisk expansion, göra det enklare än någonsin att välja Fractal som din gaming-leverantör.

 

 

 

Dagens Börs tackar Alexander Ernryd, Marknadschef på Fractal Design, för en mycket intressant intervju och vi önskar dem lycka till i framtiden!

Källa: Infront