Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 18 februari, 2022 15:12

Intervjun:

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming


Eric De Basso (VD) Wicket Gaming

 

Gamingutvecklaren Wicket Gaming är redo för att lansera sitt Cricket Managerspel – Cricket Manager Pro under Q1 2022. I denna intervju kommer bolagets VD att berätta om hur lanseringen och marknadsföringen kommer gå till. Vi får även höra om Wicket Gamings expansionsplaner.

 

Dags att friska upp minnet lite, Berätta om din bakgrund och kort om vad Wicket Gaming gör?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Mitt namn är Eric de Basso och är auktoriserad redovisningskonsult i botten. Var bland annat inhyrd CFO för Inferno Online och var med på deras resa hela vägen fram till att bli upptagna i Guinness rekordbok. Jag är en inbiten gamer som har växt upp med commodore 64 och idag föredrar att spela mobila strategispel och managerspel.

Wicket Gaming är ett spelbolag med fokus på managerspel i dagsläget. Vår första titel heter Cricket Manager och står inför en stundande lansering. Bolaget bildades när vi upptäckte att det fanns en marknad att fylla för ett Cricket Managerspel.

 

Vad är status för ert kommande Cricket Managerspel – finns det något globalt releasedatum i sikte?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Den globala lanseringen av Cricket Manager Pro kommer att ske under Q1 2022. Vi kommer inom en snar framtid kommunicera exakt datum.

 

Hur ser planerna ut för iGaming?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Under Q1 2022 räknar vi med att kunna beta-lansera vår fantasy sport plattform och Cricket kommer att vara ett självklart innehåll i den lanseringen.

 

Hur sker betalningen för marknadsföring via ambassadörer? De är ju världsledande namn med stor räckvidd.

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Varje ambassadör är unik i det avseendet att vi söker olika kvaliteter hos respektive. Detta innebär därför att det blir olika upplägg för var och en. I AB de Villiers fall har vi ansett att det djupa samarbetet borde speglas i form av ett ägande i Wicket Gaming. Normalt sett brukar ambassadörer föredra kontant ersättning, men betalningsupplägget beror främst på syftet och tidslängden på samarbetet.

 

– Hur kommer ambassadörerna att användas i er marknadsföring? Får de även en roll som avatarer i spelet?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: AB de Villiers är ju den stora stjärnan, en av de största i världen just nu. Han kommer att bli en central figur inne i spelet, exempelvis är vår ambition att låta honom guida nya spelare inne i spelet, en s k tutorial. Utöver detta kommer de Villiers att marknadsföra Cricket Manager Pro genom sina sociala medier i syfte att attrahera nedladdningar i Appstore och Googleplay.

Hardik Pandya och Jasprit Bumrah, bägge väldigt kända cricketspelare, är intentionen att arbeta främst med deras sociala medier i syfte att nå användar nedladdningar i Appstore och Googleplay.

 

Vem är AB de Villiers motsvarighet i fotbollsvärlden?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Det är alltid svårt att jämföra äpplen med päron. Om man ska försöka göra det trots allt så kan vi börja med att konstatera att det finns två megastjärnor inom i cricket världen, varav den ena är AB de Villiers. Motsvarigheten skulle då vara Messi eller Ronaldo.

AB de Villiers är den cricketspelare som slagit flest centuries i modern tid, en century motsvarar 100 poäng i Cricket, förutom det har han även slagit flest double centuries, vilket då motsvarar 200 poäng. Detta skulle kunna liknas vid fotbollens hattrick, det är den närmsta jämförelsen som kan göras.

 

Hur många fans når ni med era kontrakterade Cricket ambassadörer ?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Med AB de Villiers, Hardik Pandya och Jasprit Bumrah når vi över 100 miljoner cricketfans på sociala medier. AB de Villiers är störst av dessa tre och har ca 45 miljoner följare på sociala medier.

 

Vilka andra influencer och performance marketing kampanjer görs just nu?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: I dagsläget arbetar vi enbart med performance marketing via Facebook. Vi har valt denna insats initialt då vi framförallt strävar efter att inhämta användardata och därefter ordna med anpassningar till användarnas önskemål.

Ambassadörerna används med omsorg först när det är dags att trycka på den stora knappen och lansera globalt. Förutom våra ambassadörer kommer vi att aktivera Wehype, Youtube-streamers och cricketbloggare i samband med den globala lanseringen.

 

Wicket gaming har aviserat en avsiktsförklaring om att köpa den tyska koncernen Wegesrand. Vad är Wegesrand för typ av koncern?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Wegesrand är en tysk koncern där bolagen Wegesrand, Linked Dimensions och Unger & Fiedler ingår. Bolagets storägare och VD heter Thorsten Unger. Thorsten har en lång erfarenhet av gaming och media branschen, han var bland annat med och grundade det tyska gamingförbundet. Genom detta förvärv tillgodogör vi oss ca 25 MSEK i intäkter samt flera nya speltitlar.

Wegesrand arbetar i huvudsak som service provider och har löpande “work-for-hire”-avtal med flera större aktörer på gamingmarknaden. Linked Dimensions är en spel designstudio och Unger & Fiedler fokuserar på mediaproduktion. Bolagen har väletablerade klienter såsom Koch Media, Hasbro och Crytek. Wegesrand inriktar sig på education och gamification och har ett antal väletablerade klienter, exempelvis Mercedes-Benz och Bertelsmann.

 

Vad innebär detta förvärv för Wicket gaming? (blir 4 vertikaler)

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Genom Wegesrand förvärvet stärker vi upp hela vår organisation med spetskompetens inom tre vertikaler. Både Thorsten Unger och Andre Bernhard förväntas att ingå i den centrala ledningsgruppen för hela koncernen. Vi går från 4 till 25 anställda vilket ger oss en högre kapacitet för att utveckla flera egna speltitlar och parallellt bibehålla externa “work-for-hire” projekt inom segmenten gaming, media och education.

 

Kommer Wicket Gaming behöva rekrytera?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming:  Med förvärvet av Wegesrand stärker vi vår arbetskapacitet rejält inom segmenten games, media och education. Framtida rekrytering av spetskompetens ser vi helst att det sker inom ramen för ytterligare bolagsförvärv, framförallt får vi då sammansvetsade team direkt från start.

 

Vilka är Wicket Gamings kommande viktigaste händelser?

Eric De Basso (VD) Wicket Gaming: Huvudfokus i skrivande stund är att lansera Cricket Manager Pro under Q1 2022 samt gå live med vår fantasy sport plattform. Vi för diskussioner med flera bolag om potentiella förvärv inom ramen för vår “nettolista” och vår ambition är att ha förvärvat ytterligare 1-2 bolag under första halvåret 2022.

Genom strategiska förvärv inom segmenten games, media och education kan vi bredda vår portfölj och därigenom erbjuda spel inom exempelvis PC genren. Segmentet education eller Ed-tech är väldigt spännande och har en väldigt stor potential globalt och vi betraktar segmentet  som särskilt intressant.

 

Dagens Börs tackar Eric De Basso, VD på Wicket Gaming, för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Wicket Gaming lycka till i framtiden! 

 


Wicket Gaming dagsdiagram (diagram källa: infront)