Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 19 juli, 2021 18:23

Intervjun:

Ulf Hagman – OptiCept

Ulf Hagman, Styrelseordförande OptiCept Technologies

 

 

Mängder med olika odlade varor transporteras dagligen runt hela jordklotet, och det största problemet är dessa varor har en begränsad livslängd – blommor vissnar och livsmedel förfaller.

I dagens intervju kommer Ulf Hagman, styrelseordförande på OptiCept (tidigare OptiFreeze), berätta om deras lösning på detta problem, samt vad samarbetet med Coca Cola innebär!

 

 

Berätta om bakgrunden till OptiFreeze – hur såg arbetet ut i början?

Ulf Hagman (Styrelseordförande): OptiFreeze bildades för ca 10 år sedan när ett forskarteam på Lunds Universitet ställde sig frågan varför vissa gräs överlever vintern och andra inte.

Man hittade en metod för att lösa detta och metoden har vidareutvecklats till att lösa fler problem inom livsmedel och växter. Vi har idag en omfattande patentportfölj.

 

 

Berätta om era huvudprodukter och vilka problem de löser!

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Vi arbetar med två tekniker och även kombinationer av dessa, PEF (pulsed electric field) och VI (Vacuum Infusion).

Teknologin öppnar upp för affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. Vi kan förlänga hållbarheten på många produkter; snittblommor, sticklingar, småplantor, skuren sallad och frukt samt färskpressad juice.

Vi kan även öka utvinning av vegetabiliska oljor och juice. Förbättrad kvalité är ytterligare ett användningsområde för vår teknik.

 

 

 Hur fungerar Cept-teknologin – vilka är de största fördelarna?

 

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Vår Cept handlar om PEF och med korta högspänningspulser öppnar vi upp celler och dödar bakterier.

Det ger ökad utvinning och längre hållbarhet utan uppvärmning, det innebär att näringsämnen inte förstörs som t.ex. vid upphettning genom pastörisering

 

Arbetsprocessen i juiceCEPT+®(FoodTech)

 

 

Vilka är era kunder och hur hittar ni nya?

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Vi har flera olika typer av kundgrupper;

  • Olivodlare runt medelhavet.
  • Blomsterodlare, grossister, detaljister och dagligvarukedjor som är intresserade av längre hållbarhet är mindre svinn.
  • Livsmedelsindustrin för t.ex. utvinning och hållbarhetsförlängning av juice, förkortad torktid av grönsaker och kryddor eller produktion av havredryck.

Vi arbetar med kontakter i vårt stora nätverk men även aktivt med inbound marketing. Vi har säljorganisation i Sverige, Italien, Grekland, Spanien, Kina och Sydamerika

 

 

Ni aviserade nyligen om ett samarbete med Coca-cola där ni ska utvärdera JuiceCeptför extraktion av kallbryggt grönt te. Vad förväntar ni er av detta och vilka möjligheter öppnar detta upp?

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Det är självklart mycket spännande att ett av världens största dryckesföretag är intresserade av vår teknik.

Vi har i labbtester lyckats förkorta bryggningstiden från 24-30 timmar ner till under 1 timme och hoppas att det ska leda till ett genombrott för vår teknik.

 

 

 Hur tjänar ni pengar?  

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Vår affärsmodell handlar om en kombination av försäljning eller uthyrning av maskiner samt service och licensintäkter.

 

 

Ni har nyligen fusionerats med ArcAroma och i slutet av juni beslutades om det nya bolagsnamnet ”OptiCept Technologies” – vad är bakgrunden till namnbytet och vilka fördelar ser ni med fusionen?

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Vi såg att bolagen kompletterar varandra mycket bra, OptiFreeze var mycket starka på forskning och utveckling, men inte så starka inom försäljning, marknadsföring och inköp/produktion samt admin.

ArcAroma var däremot starka inom det som OptiFreeze var svaga på, så det var en klockren matchning.

I namnet OptiCept Technologies finns kopplingar till båda bolagegens historik så vi tyckte att namnet passade perfekt!

Beslutet att ändra namn är taget 28/6 och den 7/7 blev det godkänt av bolagsverket.

 

 

Har ni kommit igång med utvecklingsprojekten (Whey, Ornamental Cuttings, Forest Cuttings, Drying Vegetables och Flower Transport) efter covidstörningar?

Ulf Hagman (Styrelseordförande): En del länder är fortfarande påverkade och har fortsatta restriktioner, men vi ser att världen öppnar upp alltmer och mer.

I flera av projekten du nämner har vi planeringen klar och mycket kommer att hända under andra halvåret.

 

 

Vad kommer ni att fokusera på under 2022?

Ulf Hagman (Styrelseordförande): Stor del av vårt fokus ligger på sälj och kommersialisering men vi fortsätter med vår affärsutveckling för att nå vår vision.

OptiCepts vision är att bidra till en hållbar värld genom att erbjuda effektiv grön spetsteknologi som är enkel att använda inom områdena FoodTech och PlantTech.

 

 

Dagens Börs tackar Ulf Hagman, styrelseordförande på OptiCept Technologies, för en mycket intressant intervju och vi önskar dem lycka till i framtiden!

OptiCept Technologies (diagram: Infront)