Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 22 juli, 2020 14:00

Intervjun:

SpectrumOnes VD H. Teque-Omeirat

Vi ser en allt mer accelererande utveckling inom sofistikerad marknadsföring och beslutsprocesser i organisationer när det gäller att skräddarsy och optimera sina kampanjer mot rätt målgrupper och att ta rätt beslut vid rätt tidpunkt.

Detta föregås av det senaste decenniets utveckling inom området Big Data.

Mängden data i världen som vi människor skapar ökar exponentiellt. Fram till 2010 var den totala mängden data i världen 1,2 biljoner GB. Bara under 2020 förväntas den siffran uppgå till 40 biljoner GB och redan 2025 till 463 biljoner GB.

Professor på MIT, Alex Pentland, myntade för några år sedan uttrycket ”datadrivet samhälle”, ett samhälle där varje beslut underbyggs av Big Data, med potentiellt enorma vinster för företag.

Detta ställer stora utmaningar på befintliga organisationer men skapar också betydande möjligheter för bolag som kan hjälpa andra att ackumulera, visualisera och analysera den datan.

Behovet av att just bearbeta och analysera stora mängder data har ökat lavinartat och ett av bolagen som erbjuder en lösning på dessa utmaningar är SpectrumOne.

 

I vår förra intervju fick vi höra hur det gick för Ziccums vaccin-transformering.

Idag har vi fått äran att höra hur det går för ett av Sveriges mest intressanta bolag inom detta område – SpectrumOne, via en intervju med bolagets sedan mindre än 1 år nytillträdde VD Hosni Teque-Omeirat:

 

Berätta om SpectrumOnes huvudprodukt och vilka typiska problem som denna produkt löser!

Hosni Teque-Omeirat (VD): Vi hjälper framförallt våra kunder med att analysera stora mängder data. Detta kan exempelvis vara försäljningsdata – vilka som köper vad, när de köper, hur de köper och hur ofta. Detta kan vi också kombinera med vem som köper, vad de har för inkomst, civilstatus, tillgångar osv. I SpectrumOne kan de skapa analyser och dra slutsatser som Excel eller blotta ögat aldrig kan göra.

Dessa resultat skapar insikter om vår kunds kunder och ger vår kund därmed en mycket bättre förståelse för vem de egentligen säljer till. Vilka kunder är lönsamma, vilka har potential att köpa mer, vilka butiker säljer mest av vad, och hur ser den enskilda butikens kundgrupper ut? Var ska de etablera nästa butik och vilka produkter/försäkringar/lösningar de ska sälja mer av eller sluta sälja helt.

Det kan också vara data om transporter, försäkringar, processer eller potentiella kunder. Vi tillhandahåller SpectrumOne och de importerar sin egen data eller köper in de från tredje part.

 

Vad skiljer er produkt från era konkurrenters?

Hosni Teque-Omeirat (VD): Vi har sedan framtagandet av vår plattform SpectrumOne föreställt oss kundens vardag. Hur kan vi enklast, snabbast och effektivast hjälpa våra kunder analysera stora mängder data och dra fram insikter de tidigare hade svårt att få? Detta har resulterat i en produkt som är enklare att använda. En kraftfull molntjänst som på mycket kort tid och ett estetiskt tilltalande sätt kan analysera data och dra korrelationer och paralleller som skapar mer rationella, förnuftiga och datadrivna beslutsunderlag. Således driver vii utvecklingen hos våra kunder att ta beslut baserat på verkliga händelser, snarare än ”magkänsla” och personliga erfarenheter, sålunda är vi med bland ledarna i det datadrivna samhället. Detta har varit visionen sedan vi började skapa plattformen 2012. Inte förrän nu har egentligen marknaden börjat komma ikapp. Häri har vi en stor fördel med att vi faktiskt var bland de första.

Ni har en affärsmodell som ni har sagt är skalbar och enkel, berätta gärna lite om den? Varför är den rätt väg för er framåt?

Hosni Teque-Omeirat (VD): Sedan jag kom in i augusti har en hel del hänt inom vår affärsutveckling. Vi har gått från direktförsäljning med lågmarginalaffärer till en nästan uteslutande partneraffär. Vi vill enbart göra affärer där vi direkt tjänar pengar på. Dessutom har vi avyttrat produkter i vår portfölj (TEO 1.0) som skapade brus i vår kommunikation och störde vår kärnaffär.

Vår affärsmodell bygger på en SaaS-löning där kunden får en licens att använda SpectrumOne för en månatlig avgift. Det ger oss en möjlighet att skala affären i en evinnerlighet utan att egentligen rendera några relevanta marginalkostnader för oss.

Vi har idag partners som säljer vår produkt och som själva använder den. Med de partner vi nu har diskussioner med så håller vi dessutom på att skapa ytterligare intäktsflöden genom att vi tar del av de tjänster som våra partners kunder köper från vår plattform. Ett egentligen genialiskt grepp för att kunna öka våra intäktsströmmar utan att vare sig investera i utvecklandet eller tillhandahållandet av en ny tjänst eller produkt.

Att nu sikta in sig på att transformera affärsdatabranschen, som våra tilltänkta internationella partners är i, på det sätt vi ämnar möts ibland av skepsis och misstro från de alltjämt uttjänta ståthållarna av en förlegad affär. Samtidigt bekräftar visionärerna, beslutsfattarna och ledarna inom branschen för oss att detta är enda vägen framåt – och vi leder den med SpectrumOne. Framförallt inom affärsdatabranschen. Här har vi fått goda vitsord från de främsta inom branschen, en VD hos en potentiell partner sa efter en presentation av SpectrumOne”…detta är vad vi letat efter i flera år och spenderat 80 miljoner på att ta fram, men misslyckats…”

Hur har SpectrumOne:s försäljning påverkats av Covid-19?

Hosni Teque-Omeirat (VD): En nedsläckning av ekonomin på det sätt som gjorts under Covid kommer såklart inte gå något bolag obemärkt. Vi är ju nu en koncern med flera ben som avser att stötta vår försäljning och breddning av SpectrumOne. Man kan säga att Covid har påverkat våra olika delar mycket olika. Det bolag som påverkats tydligast negativ är BizWell där hela marknaden en kort period gick ner med 70%. Detta har vägts upp att våra övriga delar sökt kompensera den nedgången.

Generellt sett har intresset för vår ambition att skapa datadrivna affärer för våra kunder ökat i intresse, men också blivit mer uppmärksammat hos högre beslutsfattare, C-levels. De förstår nu att detta är framtiden. Dock har all annan påverkan av den ekonomiska nedgången hos våra kunder gjort deras beslut mindre snabba och yttre faktorer gör att beslut kring förändringen i deras arbetssätt tar längre tid. Man kan säga att vi lyckats säkra viktiga affärer som levereras först kvartal tre och fyra. En nedsläckning av ekonomin på det sätt som gjorts under Covid kommer såklart inte gå något bolag obemärkt.

Vilka är era typiska kunder och hur når ni fler av dessa?

Hosni Teque-Omeirat (VD): Vår typiske kund är ett mellanstort till stort företag som gärna ingår i en större internationell koncern och hanterar stora mängder data i olika plattformar. En kund som arbetar reaktivt med sina beslut kring kunder, affärer och verksamheten. Denna kund kan vi hjälpa genom att ackumulera data på en plats, kanalisera den i ett interface och skapa underlag som hjälper IT-chef, Marknadschef och VD att ta bättre beslut, förstå korrelationer, identifiera mönster och därmed fatta bättre beslut. Logistikföretag försäkringsbolag, banker, tillverkande industrier, stora retailhandlare (ex. Ikea, H&M, BMW, Filippa K) och finansiella institut är några goda exempel. Och alla stora kunder till de stora affärsdataleverantörerna är i vårt sikte. Här siktar vi på att kunna få 100-tals av deras kunder med våra kommande partneravtal.

I vilka länder eller marknader bedriver ni försäljning?

Hosni Teque-Omeirat (VD): Vi har ju som bekant kontor i Stockholm, Karlstad, Oslo och Bryssel. Just nu är fokus på att skaffa oss partners som kan hjälpa oss växa på flera europeiska marknader samtidigt. En sådan partner förutsätts ha närvaro, försäljning och personal i de länder den verkar i. Och sådana partner är vi i långtgående dialoger med. Att förändra en bransch är dock inte alltid så lätt och många pusselbitar måsta passa in. Även om vi klarat av de största hindren och utmaningarna med ett sådant samarbete så skall vi nu också finjustera och anpassa de sista så att samarbetet blir effektivt och lönsamt för båda parter.

Det är också roligt att vi blivit uppvaktade av amerikanska bolag som vill göra affärer men vi har tagit beslutet att vårt fokus att bli Europas bästa Martechbolag också kräver en genuin europeisk satsning. Det är det vi avser att göra med vår kommande internationella partner.


Ni är ett bolag i tillväxt och många av era investerare verkar se med spänning fram emot det som kommer. En del pratar om en värdering av bolaget som alldeles för lågt och många tycker att en miljardvärdering vore inte orimligt. Hur ser du på er framtid och var är SpectrumOne 1-3 år? Finns det någon plan över hur bolaget skall expandera och öka sin etablering?  

Hosni Teque-Omeirat (VD): Vi har en god plan för detta, och en strategi på vilken vi nu exekverar.  Tittar man i backspegeln så kan vi konstatera att det jag fick som en treårsplan av styrelsen att transformera bolaget, har vi lyckats göra på mindre än 12 månader. Vi skulle renodla bolaget, det är gjort. Vi är idag ett bolag högre upp i värdekedjan med lågmarginalprodukter utfasade och fokuserade på Business Intelligence och Analytics.

Vi skulle strukturera försäljningen, här har vi idag en bra plan med partners där vi har strategier för utbildning, försäljning och implementering av SpectrumOne.

Vi skulle växa vertikalt och horisontellt. Efter att ha börjat på i princip noll kronor i omsättning efter avyttringen av TEO 1.0 har våra kunder alltjämt blivit fler och vår bredd alltmer relevant för vår marknad. Vi har förvärvat BizWell för att visa affärsdatabranschen hur man kan transformera marknaden och underlätta för sina kunder att köpa, visualisera och hantera data. Och därigenom få fler återkommande affärer. Vi har förvärvat Qbim, ett framstående It-bolag med spetskompetens inom BI, Analytics och Data Science. Qbim är en skattkista av fantastiska produkter som det här bolaget kommer vi att kunna tillsammans med göra en fantastisk resa. De tillför kompetens inom utveckling av smarta BI-lösningar och vi ser till att investera i kommersialisering och internationalisera dessa. Vi har också lyckats förvärva vårt intressebolag Cloud Explorers, ett förvärv som var planerat att kunna genomföras först om 3-5 år, men vi lyckades övertyga ledningen där att ett samgående är det bästa just nu, just här. Trots att andra större spelare uppvaktat bolaget.

Vi har också tidigare fått frågor om kassaflödet och dess utveckling. Även om vår försäljning är märkbart stigande och viktig så är vårt fokus på att växa med vår plattform kopplat till partners, viktiga kunder och en ledande utveckling av plattformen. Detta kostar pengar. Vi skulle kunna bli kassapositiva om vi valt den vägen, men det skulle göra vår resa kortare och mindre lyckosam. Vi har därför valt att investera i att SpectrumOne ska bli Europas bästa Martechbolag, och den resan kommer att betala sig många gånger om.

Vad som också är viktigt att nämna är att marknaden just nu konsolideras. Vi ser en trend som dessutom stärkts av Covid och dess långtgående effekter på marknaden. Bolag kommer att gå samman och ingå i större konstellationer. Denna trend är någonting som vi tidigt identifierade som viktig för vår målsättning framåt. Jag fick en fråga på en företagspresentation kring förvärv och hur jag ställer mig till det, jag sa då att vårt marknadsvärde är alldeles för lågt, jag vill inte att SpectrumOne säljs med det marketcap vi idag har. Vi har idag bara ett marginellt högre marknadsvärde än sedan jag fick den frågan – trots den påtagliga transformation och utveckling vi har åstadkommit. Det är inte rimligt.

Marknadsvärdet måste upp minst 10 gånger dagens värde för att jag ska kunna tycka en försäljning är intressant. En köpeskilling är inte alltid kopplat till försäljning, omsättning eller vinst. Det har vid flera stora förvärv tidigare baserats på en underliggande produkt med stor och skalbar potential. En analytiker jag pratade med i maj som gjorde en genomlysning av SpectrumOne pratade om 10-20 gånger den dagens kurs inte är orimligt vid en internationell värdering. Då var vår kurs cirka 1,2 SEK.

Kolla på vad som hände med WhatsApp, jag tror deras omsättning var kring 70.000 dollar när de köptes av Facebook för cirka 14 miljarder dollar. Detta säger någonting om vad man kan tänka sig betala för potential.

Andra, ibland betydligt mer, relevanta aspekter vid ett uppköp inom vår bransch är hur nyttjandegraden ser ut hos våra kunder, hur länge sitter man med plattformen, hur ”sticky” är produkten dvs hur lätt lär man sig produkten och blir beroende av den i sitt dagliga arbete, vilken skalbarhet har den och hur höga är barriärerna för konkurrenter att ta sig in med flera.

En annan mycket viktig aspekt är kompatibiliteten med andra produkter på marknaden. Idag använder stora företag 10-tals produkter där de innehar olika data. Här gäller det att kunna vara kompatibel med dessa. Vi vill påstå att SpectrumOne visar en enastående anpassningsförmåga att kopplas och anpassas till andra plattformar som våra kunder redan har. Detta ger oss stort försprång, kanske till och med klassledande.

På samtliga nämnda områden vill jag påstå att vi kan visa mycket attraktiva siffror och erfarenhet för intressenter och stakeholders.

Detta är frågor som jag arbetar med varje dag, hur ser vi till att bli ett miljardbolag som är attraktivt för de större spelarna på marknaden. Jag vet att de stora bolagen har en förvärvskassa i miljardklassen och en plan att digitalisera sin verksamhet med en lösning såsom SpectrumOnes. Jag vet också att det hänger mer på vår produkt och dess förträfflighet och dess utveckling än vår omsättning ifall det blir intressant för en eventuell förvärvskandidat att köpa oss.

Uppköp är någonting som ledningen sneglat på tidigare, men aldrig har SpectrumOne varit så operationellt redo för ett uppköp som det är nu.

 

Hur ser utsikterna ut inför resterande del av 2020 och 2021

Hosni Teque-Omeirat (VD): Jag räknar med att mycket relevanta partneravtal kommer att tecknas och att Qbim går in i en ny fas av SaaS-försäljning under året. Under 2021 räknar jag med att vi etablerar oss med ytterligare kontor och personal på kontinenten tillsammans med våra partners och att ytterligare förvärv genomförts.

Jag har arbetat på SpectrumOne i mindre än ett år och det har varit fartfyllt, spännande och otroligt givande. Jag ser kommande året som ännu mer utvecklande och vägvisande för bolaget och att vi nu dessutom står på goda likvida ben gör vårt arbete än mer inspirerande. Min förhoppning är att vi tillsammans i bolaget gör SpectrumOne till Sveriges nästa stora internationella succé.

 

 

Vi tackar Hosni Teque-Omeirat för en intressant intervju och önska SpectrumOne en riktigt framgångsrik höst!

Nedan kan vi se SpectrumOne:s aktiekurs:

 


SpectrumOne (diagram källa: Infront Finance)