Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 22 januari, 2021 08:30

Intervjun:

SpectrumOne H. Teque-Omeirat, VD


Hosni Teque-Omeirat, VD SpectrumOne

 

SpectrumOne genomlevde i slutet av förra året flera spännande händelser. Bland annat förvärvade man 28 % av Eniro. Därtill signade man ett partneravtal med affärsdataleverantören Bisnode och nu ser VD Hosni Teque-Omeirat fram emot intäkter i hundramiljonersklassen och ännu fler internationella partneravtal som kommer generera en än större marknadsandel för bolaget som verkar i en växande bransch värderad till 120 miljarder dollar.

 

Låt oss börja med en snabb uppdatering – berätta vad SpectrumOne sysslar med och hur ni tjänar pengar!

Övergripande kan man säga att vi hjälper våra kunder att bearbeta, visualisera och analysera sin data genom innovativa och intuitiva mjukvarulösningar. Och vi hjälper företag att digitalisera och växa sin verksamhet på sin resa mot det datadrivna samhället genom kundrelationer, partnerskap och ägande. Vi är techbolag där vårt främsta värde ligger i vår plattform och know-how inom analytics, rapportering och insikter. Med vår analysplattform Prism avser vi att förändra sättet att arbeta med och nyttja data till sin fördel. Jag har någon gång sagt att Prism skall vara iOS för data, och jag tror att vi kommer kunna ha samma genomslagskraft som Apple haft för hur vi ser på en mobiltelefon, helt enkelt genom att vi arbetar efter devisen simplicity.

 

Försäljningsmässigt gjorde SpectrumOne ett av de starkaste kvartalen på länge – vad berodde detta på?

Ja, vi har ju förvisso ett starkt kvartal bakom oss, detta trots ett svagt corona-år.  Men det är kanske ändå ingenting mot vad vi arbetar och siktar mot. Vi är fortfarande i tillväxt. Och med våra befintliga och nytillkomna partners bedömer jag att dessa siffror kommer att kunna förändras substantiellt över tid.

 

Vad betyder partneravtalet med Bisnode för SpectrumOne?

Jo, det stämmer, vi ingick i slutet av förra månaden ett fullständigt partneravtal med Bisnode. Avtalet skedde genom vårt helägda dotterbolag Cloud Explorers som utvecklat Prism. Det avtalet har vi arbetat för länge, men ändå mycket kortare tid än vad kunde förvänta sig att sånt avtal skall ta för att komplettera och ro i hamn, i synnerhet mitt i en världsomspännande pandemi som skapat osäkerhet och till viss del handlingsförlamning på vissa marknader och aktörer.

Det ser jag som ett starkt tecken på att vår produkt verkligen behövs. Partneravtalet betyder mycket för oss för att vi till slut får göra affärer med Europas gigant inom affärsdata, en gigant som just blivit ännu större genom D&B:s förvärv av Bisnode.  Avtalet med Bisnode är alltså ytterligare ett avtal med en partner som skall sälja, integrera och marknadsföra Prism.

Med en marknad i Europa som är värd 400 miljarder SEK så bedömer jag att värdet på våra partneravtal uppgår till 150–200 miljoner i intäkter på sikt. Med en bibehållen bruttomarginal om 70% i koncernen skulle detta såklart betyda väldigt mycket för bolaget och våra aktieägare. Det är inte för inte vi har lagt ner stora resurser och mycket tid för att få till dessa avtal.

 

Berätta om köpet av en majoritetspost i Eniro – varför är detta en bra deal för SpectrumOne?

Eniro är ju sedan länge ett förtroendemässigt sönderbombat bolag med lågt förtroende på marknaden. Ett oförtjänt lågt förtroende vill jag hävda, och med en substans som vida överstiger det värde som marknaden satt på bolaget. Titta bara på deras siffror.

Efter alla händelser och den resning som den mycket kompetenta ledningen nu genomfört har bolaget en mycket ljus framtid. Bolaget tjänar bra med pengar och har flera starka ben som har stor potential till förbättring. Eniro vill och ska bli ett fullfjädrat ”SaaS-bolag” (Software As a Service) och har 50–60.000 kunder inom SMB-segmentet i Norden.

Här ser vi att vi med vår digitalisering och Prism kan hjälpa bolaget att på riktigt göra den resan. Vi ser också flera andra samarbetsmöjligheter men de avser jag inte att ta upp i detta forum nu. Därtill, så kommer alltså vårt resultat varje kvartal kompletteras med en 28% andel av Eniros resultat. Det ser jag som ytterligare ett stort lyft för oss.

 

Hur går arbetet med Cloud Explorers och expansionen ute i Europa?

Mycket av våra resurser förra året upptogs såklart av Bisnode-affären. Nu när det är i hamn har vi återupptagit våra internationella kontakter och är i diskussioner kring den expansionen. Mest aktiva diskussioner förs just nu med Storbritannien och Finland.

 

Du har tidigare nämnt att ni vill avyttra Trafikportalen som ni tagit fram tillsammans med Qbim, hur går de planerna?

Vi har ju sedan tidigare berättat att vi satte planerna i rullning, hittade en aktör som skulle kunna ta Trafikportalen längre än vad vi skulle och påbörjade förhandlingar. Det som är extra roligt är att det tillkommit ytterligare aktör som tittar på plattformen och som inlett diskussioner kring ett förvärv. En sådan procedur tar ju såklart tid, men jag ser mycket positivt på processen och räknar med att vi snart kommer att kunna delge marknaden hur vi avser att gå vidare med den affären.

 

Vad gör ni av likviden från försäljningen av Trafikportalen?

När Trafikportalen har sålts så får man ta upp till beslut hur pengarna skall fördelas mellan aktieägare och bolaget. Vi kommer dock alltid att göra det som är bäst för våra aktieägare!

 

Hur ser målen ut för Prism de närmsta åren?

Nu har ju Prism en helt annan, mycket stabilare grund att stå på. Med flertalet partneravtal och en pandemi på vilken vi kan se ett slut så ter sig världen ljusare än på länge. Detta kommer såklart också påverka våra affärer gynnsamt och jag ser positivt på våra intäktsökningar och nya stora kunder. Och stora kunder är någonting som vi arbetat aktivt med, vi vill åt de största, det är då vi kan skapa en ordentlig effekt på marknaden.

Vi ska såklart växa med de befintliga partners men vi kommer att knyta till oss ytterligare stora internationella partners som kan bidra till vår expansion.

 

Varför skall en investerare köpa aktier i SpectrumOne?

Ja, just nu har marknadsvärdet på bolaget inte utvecklats positivt trots substantiella händelser i bolaget, så det är klart jag ser det som en möjlighet. Men rent substantiellt, så har vi lovat marknaden en rad olika händelser som alla slagit in. Vi är verksamma i en av världens mest spännande och snabbast växande marknader, Martech (Marketing Technology).

Martech-marknaden är värderad till drygt 120 Miljarder dollar årligen. Även om en stor del är i USA så är Europa den marknad där vi bedömer marginalerna vara som störst.

I rapporten ”Martech: 2020 and Beyond” sammanställd av rådgivningsföretagen BDO och WARC, tillsammans med University of Bristol, ställs en fråga: Vilka av följande marknadsföringsdiscipliner använder du eller planerar att använda den kommande 12 månadersperioden?

81% av de svarande anger att de nu använder eller inom 12 månader avser att använda lösningar inom Analys, Mätning och Insikter – en sweet spot för Prism!  Jag menar ju att vår marknad är enorm. Vi har möjlighet att ta en betydande marknadsandel och positionera oss inom detta fält. Att bli det bästa Martech-bolaget i Europa är och förblir vår målsättning. En spännande resa som jag hoppas våra aktieägare vill vara med på och ta del av.

Vi avser att fortsätta leverera på våra löften med nya stora partneravtal, högre intäkter och ett betydligt större värde för våra aktieägare.

 

 

Dagens Börs tackar Hosni Teque-Omeirat, VD på SpectrumOne för en mycket intressant intervju och vi önskar SpectrumOne lycka till i framtiden!

 

 


SpectrumOne (diagram: Infront)