Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 12 juli, 2021 10:11

Intervjun:

Per Adolfsson (VD) – Softronic

Per Adolfsson, VD Softronic

 

För att snabbt kunna ta sig fram i dagens digitala miljö kräver det innovativa och effektiva lösningar för att tackla morgondagens utmaningar. Detta är något Softronic gör genom att erbjuda ett brett utbud digitala tjänster såsom AI-lösningar, anti-penningtvätt eller SaaS-lösningar.

Idag får vi träffa Softronics VD Per Adolfsson som berättar hur bolaget gör detta och vad som utmärker dem!

 

 

Berätta om er historia – varför grundandes Softronic?

Per Adolfsson (VD): Softronic grundades 1984 av Anders Eriksson, som sedan kvarstod som vd för företaget i 34 år!

Grundandet sammanföll med PC-revolutionen och byggde på idén att skapa verksamhetskritiska lösningar baserade på PC (snarare än stordatorer som var det normala då). Kostnadseffektivitet, snabbhet och tillgång till nya lösningar var drivande faktorer.

Redan 1998 börsnoterades bolaget och bolaget har på börsen varit känt för stabil lönsamhet.

 

 

Vilka lösningar erbjuder ni?

Per Adolfsson (VD): Vi är en helhetsleverantör av digitaliseringslösningar för framför allt medelstora organisationer. Det innefattar drift, förvaltning, nyutveckling, SaaS-lösningar, specialistkonsulting och en del spetsområden som AI (Chatbot/RPA), Anti-penningtvätt och Försäkringslösningar.

 

 

 

 Inom vilka branscher har ni flest kunder och hur hittar ni nya att arbeta med?

Per Adolfsson (VD): Softronic har en intressant mix av kunder, med ca en tredjedel vardera inom privata företag, offentlig sektor och organisationer.

Vi finner nya kunder inom alla tre delar och framför allt söker vi det vi kallar Partnerkunder, där vi deltar i stora delar av kundens digitaliseringsresa.

 

 

Hur skiljer ni er från konkurrenterna?

Per Adolfsson (VD): I vårt storlekssegment tror jag vi är den enda leverantören med den bredd vi kan visa upp. Att ha kompetens inom så stora områden, kryddat med spets inom ett antal utvalda fokusområden, gör oss till en attraktiv partner för många kunder. Att vi har rötterna i ett familjeföretag och behållit det lilla företagets öppenhet och enkelhet i relation tror jag också gör oss speciella.

 

 

Genom CM1 motverkar ni penningtvätt – hur går detta till och vilka är systemet lämpat för?

Per Adolfsson (VD): Lösningen bygger förenklat på en kombination av kontroll mot olika typer av observationslistor och avancerad mönsterigenkänning.

Dessutom finns ett antal tilläggsmoduler för t ex uppslag av ”Verklig huvudman”, elektronisk signering med mera.

Systemet är en SaaS-tjänst och fullständigt skalbar vilket gör att det lämpar sig för alla företag som löper risk att bli utnyttjade för penningtvätt.

 

 

 

Berätta om GoodTech – vilka ekonomiska fördelar finns med detta?

Per Adolfsson (VD): Vår tanke med GoodTech är inte primärt att det ska ge kortsiktiga ekonomiska fördelar utan att det ska ge verksamhetsmässiga fördelar för våra kunder och glädje för våra medarbetare, när vi skapar lösningar som är bra för samhället.

I ett längre perspektiv tror vi förstås att det gör oss mer attraktiva både som arbetsgivare och som partner till våra kunder. Vi har mycket kompetens kring hållbarhet och kan hjälpa våra kunder inom det området, vilket är en given del av GoodTech.

 

 

 

Hur tjänar ni pengar? 

Per Adolfsson (VD): Vi har som beskrivits i tidigare svar, en bred portfölj av tjänster. De finns inom områden med högst varierande förhållande både i omsättning och bruttomarginal vilket ställer stora krav på organisationens förmåga att hantera olika affärsmodeller.

Helt generellt tjänar vi förstås pengar genom att erbjuda våra kunder hög nytta per investerad krona och genom att internt vara kostnadsmedvetna.

 

 

I Q1-rapporten flaggade ni för ett relativt sett svagare Q2 – vad beror detta på?

Per Adolfsson (VD): Jag väljer att citera från vd-ordet i vår Q1-rapport: ”Det beror på att vi under andra kvartalet 2020 hade flera resultatpåverkande händelser av engångskaraktär”.

Den relativa svaghet vi flaggade för är alltså primärt i relation till resultatet under andra kvartalet 2020.

 

 

Vad kommer ni att fokusera på under 2022?

Per Adolfsson (VD): Ett område som har en stor betydelse idag och som vi tror kommer att öka ytterligare är Säkerhet, och där fokuserar vi både på IT-säkerhet och Informationssäkerhet. Det finns idag massor av diskussioner kring hanteringen av (person-)data i Molnlösningar och här finns stort behov av tydlighet och struktur.

Vi kommer också att fortsätta och öka vårt fokus kring AI-lösningar, primärt kring ”conversational AI” och RPA, men också bredare kring Maskininlärning och IoT.

Förvaltning av lösningar i en hybridmiljö (Moln blandat med traditionell IT) kommer också att vara ett område vi fokuserar extra på, i tillägg till alla de områden vi redan arbetar med.

 

 

 

Dagens Börs tackar Per Adolfsson, VD på Softronic, för en mycket intressant intervju och vi önskar dem lycka till i framtiden!

Softronic (diagram: Infront)

Softronic

Bransch:
IT-lösningar
Omsättning:
728,5 mkr (2020)
Anställda:
427 st
Grundades:
1984