Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 14 juli, 2021 14:40

Intervjun:

Claes Persson (VD) Gigger Group

Claes Persson, VD Gigger Group

 

Frihet är nog något gemensamt som de flesta av oss söker. Genom att dra nytta av synergier från flera plattformar skapas en gynnsam arbetsmiljö för alla aktörer på marknaden – företag blir bättre rustade att klara oförutsedda utmaningar och frilansare kan maximera sina arbetsmöjligheter. Detta löser Gigger Group!

I dagens intervju har vi fått möjligheten att tala med Gigger Groups VD Claes Persson om hur deras plattformar fungerar och bolagets expansionsplaner!

 

 

Berätta om hur tankarna gick när Gigger Group grundades!

Claes Persson (VD): Man kan säga att det hela startade med Gigger AB´s omvända förvärv av det på Spotlight Markets noterade True Headings AB för att komma åt den plats på lista bolaget innehade. Detta var effektivt från september, men i realiteten återlistades bolaget fullt ut under namnet Gigger Group i december.

Det var ett stort steg att ta såklart, och mycket spännande, då vi hade stora planer.

Vi ville såklart fortsätta att växa Gigger AB med samma otroliga hastighet som tidigare, men jag såg också möjligheterna till något större, nämligen att bli lite av Embracer är för spelvärlden, fast med en twist. Att bli ett bolag som äger, förvaltar och förädlar SaaS-bolag i den nya ekonomin.

SaaS-bolag är ju oftast förväntansbolag, och sådana kan antingen flippa eller floppa. Flippar de ger de en fantastisk avkastning. Hur bygger man då trygghet i att investera i förväntansbolag och med mindre risk för flopp än genomsnittet?

Min plan är att förvärva ett flertal SaaS-bolag. Med ett bolag är risken hög att förlora sin investering, med två lägre, och med exempelvis fem minimal då fyra i princip kan floppa, men det femte ger så hög avkastning att det betalar för flopparna med råge.

Om man dessutom väljer ut sina portföljföretag enligt kriterierna att de förvisso skall kunna stå på egna ben, men att det också finns starka synergier emellan, då ökar man möjligheten för lönsamhet, inte bara för det enskilda bolaget utan för alla i bolagen gruppen. De är starka var för sig, men tillsammans blir de än starkare.

Ta till exempel Collabs och Gigger. Där kan influencerna fakturera via Giggers plattform, då ca 70% av influencerna inte har ett eget företag. Så skapar man starka synergier.

 

 

Berätta om era två plattformar Gigger samt Collabs och vad som utmärker dem?

Claes Persson (VD): Genom Giggersegenutvecklade och helautomatiserade webbplattform kopplas uppdragstagare och uppdragsgivare ihop och administrativa processer förenklas och automatiseras.

De tjänster och fördelar som plattformen idag erbjuder ärexempelvis att kunna fakturera utan företag för giggare som vill frilansa, men inte orkar med administrationen.

Då hanterar Gigger skatter, pensioner, sociala avgifter m.m precis som om du vore anställd.

Collabs är en plattform för influencers som erbjuder annonsörer möjligheten att skapa kampanjer, identifiera rätt influencers i flera länder, samt att administrera kampanjerna utan att behöva föra dialogen och bli fakturerad av varje influencer. I verktyget finns även uppföljning samt statistikverktyg. Detta förenklar enormt såklart, och ger en unik time-to-market, något som kunderna efterfrågar i en värld som går allt snabbare.

 

 

Berätta om ”Gig-ekonomin” och marknadsutsikterna!

Claes Persson (VD): Vi har ju som avsikt att förvärva bolag i den nya, snabbväxande ekonomin, och har i första skedet gått in i två sektorer; gig-ekonomin och influencer-ekonomin.

Om man tittar på den förväntade årliga tillväxten inom dessa sektorer så förväntas gig-marknaden växa ca 35 % CAGR och influencermarknaden ca 30 % CAGR, alltså oerhört snabbt inom bägge områdena.

Detta är precis en av anledningarna till att vi väljer att satsa på flera bolag inom de nya marknaderna. Tänk er att ni har en ballong och luften går ur lite. Ballongen fortsätter att flyga, men stiger kanske inte lika fort. Om du istället har två ballonger och luften går ur den ena, då fortsätter man att stiga ändå. Gigger Group avser att fortsätta stiga – fort.

 

 

Vilka expansionsplaner har ni?

Claes Persson (VD): Vi har en tredelad expansionsstrategi som går ut på följande:

 

  • Förvärv av bolag som ger synergier.
  • Territoriell utbredning, som exempelvis etableringen i England som är en avsevärt större marknad.
  • Nya affärs- och intäktsmodeller baserade på våra befintliga plattformar.

 

Vi ser att vi med denna strategi kan vi dra nytta av styrkorna mellan våra befintliga plattformar optimalt. Om vi tar Englandsetableringen så har Collabs 939 000 influencers i sitt system, dessa kan omvandlas till Gigger-kunder när plattformen etableras i UK i höst. Dessutom kan vi använda de engelska influencerna som en marknadsföringskanal för att sprida marknadsföringen om Gigger. På så sätt uppnår vi starka synergier.

 

 

 Vad har ni för finansiella mål och hur planerar ni att nå dessa?

Claes Persson (VD): Vi skall omsätta runt 100 msek i år har vi sagt, vi får se vad Covid-19 säger, men det ser lovande ut.

Ett annat av målen är att vara självförsörjande år 2022, det vill säga cash neutrala.

Det övergripande målet för mig är att vara ett miljardbolag om något år.

Vi är väldigt aggressiva på marknaden, det finns få som inte hört om vårt äldsta varumärke Gigger. Vår marknadsföring har fått fäste i marknaden, men vi har ju som vi nämnt tidigare i artikeln också en aggressiv tillväxtstrategi och där vår Englandsetablering står för dörren i höst, med Gigger som lanserar sin nya gigplattform G2.

 

 

Vad kommer likviden om 12,2 mkr från TO1 gå till?

Claes Persson (VD): Vi kommer att stärka vår marknadsnärvaro, vi kommer att lansera Gigger i England och vi kommer att återbetala resten av det lån vi tog upp i december förra året.

 

 

Vad kommer ni att fokusera på under det andra halvåret?

Claes Persson (VD): Vi kommer att fokusera på att slutföra förvärvet av Happyr, en AI-baserad kompetenskartläggnings och matchningsSaaS-plattform som kommer att tillföra ett enormt värde på marknaden, men också för nya Giggerplattformen G2.

Med Happyr i familjen kan vi identifiera, kartlägga och matcha rätt individ till rätt gig digitalt, och därmed erbjuda en större kundnytta till såväl giggare som dem som anlitar giggare. Du får en färdig, perfekt kandidat till ditt uppdrag, helt automatiserat och med väldig hög träffsäkerhet. Då blir det helt plötsligt konkurrenskraftig mot att ta in ett mycket dyrare bemanningsbolag.

Vi kommer också att lansera Giggers nya plattform G2, med start på den engelska marknaden. Vi kommer att utveckla Collabs i den riktning som är bestämd, mot att bli marknadens ledande, och inte bara tekniskt bästa, verktyg för influencermarketing.

Slutligen så kommer vi att leta lämpliga SaaS-bolag att förvärva enligt den plan och de kriterier vi har.

Med andra ord så har vi ett fullspäckad och roligt andra halvår framför oss.

 

 

Dagens Börs tackar Claes Persson, VD på Gigger Group, för en mycket intressant intervju och vi önskar dem lycka till i framtiden!

 

Gigger Group (diagram: Infront)