Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 22 juli, 2021 23:45

Intervjun:

C. Fritzson (VD) – Net Insight

Crister Fritzson, VD Net Insight

 

Konsumtionen av media fortsätter att öka, och då framför allt media med rörliga bilder (video). Men hur hamnar videoinspelningarna i din TV?

I denna intervju berättar Crister Fritzson, VD på Net Insight om deras lösningar på problemet samt hur det första halvåret gått med den nya strategiplanen och hur marknaden har utvecklats.

 

 

Berätta om bakgrunden till Net Insight – hur och varför grundades bolaget?

Crister Fritzson (VD): Net Insight skapades 1997 med visionen att över 90% av all trafik i framtidens nät kommer att bestå av video, och att det krävdes nya lösningar för att hantera den stora tillväxten.

Initialt sålde vi till stadsnätsbolag och bredbandsbolag som skulle sälja IPTV till hushållen, men från 2001 har vi primärt fokuserat på den mer professionella mediamarknaden och produkter för B2B videolösningar.

 

 

Berätta om era huvudområden och vad som utmärker dem

Crister Fritzson (VD): Idag säljer vi till över 500 av världens största TV- och mediabolag som till exempel SVT, ZDF, Eurovision, Globo och Disney men också till stora operatörer som Telenor, TATA och Telstra med flera.

Våra produkter används bland annat till att skicka video och data från några av världens största events såsom OS och fotbolls-EM till rättighetsinnehavarna i respektive länder. De står också på många av världens största sportarenor för att föra data- och kameraströmmar till studios för produktion, men används även till att skicka det färdiga innehållet till utspelsplatserna för distribution till slutanvändarna.

Med Covid-19 har marknaden förändrats. Efterfrågan för lösningar att transportera media och innehåll över IP-nät och till olika former av medialösningar i molnet har ökat. Detta för att möjliggöra mer effektiv och flexibel distansproduktion och bättre och mer kostnadseffektiv distribution av innehåll, något som vi tror ytterligare kommer driva efterfrågan av våra mediatransportlösningar.

 

 

Vad är Nimbra om hur skiljer sig den nya versionen mot tidigare generationer?

Crister Fritzson (VD): Nimbra är varumärket för våra nätverksroutrar för video som står hos kund och på de stora evenemangen. Nimbra är ofta mer känt än Net Insight och står för tillförlitlighet, enkelhet och hög videokvalitet. Den nya generationen Nimbra är helt virtualiserad och våra lösningar är som appar som kan laddas ner för att skapa helt olika lösningar för våra kunder på samma hårdvara.

Den senaste lösningen Nimbra Edge, som baseras på den plattform som vi sålde till Amazon Prime för 350 MSEK förra året, är en helt mjukvarubaserad plattform för att bygga globala videolösningar i molnet eller i kundernas datacenter.

 

 

I hur stor grad har ni blivit påverkade av halvledarbristen? 

Crister Fritzson (VD): Som för många andra har det påverkat vissa specifika produkter och förlängt våra leveranstider för dessa produkter.

Vi bedömer idag att detta inte kommer att påverka våra leveranser.

 

 

Hur tjänar ni pengar och vilken är er största intäktskälla? 

Crister Fritzson (VD): Vi säljer produkter och tillhörande supporttjänster.

Intäkterna består av ca

  • 45% hårdvara
  • 25% mjukvara
  • 30% support (återkommande intäkter)

Men vi ser en ökning av mjukvaru- och tjänsteintäkter. Övertid ser vi en möjlighet försäljning kommer mer vara licensbaserad för att öka andelen återkommande intäkter.

 

 

Vilka trendskiften ser ni generellt i marknaden och hur anpassar ni er efter dem?

Crister Fritzson (VD): Vår marknad står inför en stor transformation där nätverk och distribuerade arbetsflöden – där folk kan producera och arbeta på distans – ökar kraftigt samtidigt som behoven ökar av mer innehåll och nya format som 4K som driver på bandbredd och nätverkskraven. Detta är speciellt positivt för Net Insight då vi är starka inom den delen av marknaden.

Vi ser också en ökad användning av molnlösningar där vår nya molnplattform Nimbra Edge är en av de ledande på marknaden. Vi har en stark position som byggts upp under många år och vi ser att vi kan hjälpa existerande kunder med denna transformation in i den nya marknaden.

 

 

Har ni några mål vad gäller marknadsandelar?

Crister Fritzson (VD): Vi har externa finansiella mål att under perioden 2021–2025 uppnå en genomsnittlig årlig organisk tillväxt på minst 10% och en EBIT-nivå om minst 10% för samma period.

 

 

Under 2020 tog ni fram en ny strategi – hur skiljer sig denna från hur ni arbetade tidigare och hur långt har ni kommit efter första halvan av 2021?

Crister Fritzson (VD): Vi har tagit fram en ny spännande långsiktig strategi med prioriterade tillväxtområden och planer för hur vi ska leverera på varje område.

Jag är inte nöjd med vår tillväxt de senaste åren. Med den nya strategin kommer vi att kunna fokusera på våra mål och bygga en intern tillväxtkultur – båda är avgörande för att driva högre tillväxt framöver.

Strategin innefattar fortsatta ansträngningar att växa i områden som molnbaserade lösningar, distansproduktion samt expansion inom befintliga marknader och kundsegment genom bättre kommersialisering och en konkurrenskraftigare portfölj.

Vi ser tydligt de två senaste kvartalen att våra ansträngningar har gett resultat, ökad tillväxt, lägre kostnader och stärkt resultat.

 

 

Vad kommer ni att fokusera på under 2022?

Crister Fritzson (VD): Vi ser stora tillväxtområden inom molnlösningar och att hjälpa kunder med nya IP-medialösningar.

2020 köpte vi ett bolag i USA där vi vidareutvecklat plattformen och nu integrerar mot våra existerande lösningar. Detta kommer att skapa nya möjligheter och komplettera våra nuvarande lösningar och kundinstallationer.

Vi har ökat våra investeringar i R&D och kommer under den närmaste tiden att se många nya produktlanseringar. Vi lägger också stort fokus på att jobba mycket närmare befintliga och nya kunder. Detta är bara några av våra många fokusområden.

 

 

Dagens Börs tackar Crister Fritzson, VD på Net Insight, för en mycket intressant intervju och vi önskar de lycka till i framtiden! 

Net Insight (diagram: Infront)