Läser in...

Skrivet av Baback Korpy och Per Stolt  • 30 juli, 2020 14:28

Intervjun:

Bambusers VD Maryam Ghahremani


Bambusers VD, Maryam Ghahremani

 

 

Allt fler butiker går i konkurs och allt fler flyttar ut. Många i riktning mot att fokusera sin försäljning på internet.  Denna typ av ONLINE baserad försäljning har även tagit marknadsföringen till en ny nivå. Från att varit belägen i tv, radio och tidning av filmstjärnor, så har nästan all reklam flyttat in i den digitala median.

Det bolag som ligger längst fram i denna utveckling är ett svenskt bolag! (YEY!!!!!!!! Grattis Sverige!!!!)

Bolaget heter Bambuser och de erbjuder ONLINE shopping direkt från en pågående video eller presentation.

Sveriges nya finanstidning ”Dagens Börs” har fått möjligheten att prata med Bambusers VD, Maryam Gharemani om hur det går för bolaget:

 

 

Berätta om vilka ni är som startat Bambuser

Maryam Ghahremani (VD):  Bambuser uppstod som bolag 2007 när två Stockholmsbaserade entreprenörer sökte en teknisk lösning för mobil live-streaming och då kom i kontakt med Tom Sundström och Martin Storsjö, två ingenjörer som har experimenterat med tekniken i samband med studierna vid Åbo Akademi och praktiken på Nokia. Detta blev grunden till Bambuser som blev pionjären inom mobil live-streaming världen över långt innan Apple ens hade släppt sin första iPhone. 13 år senare blev vi först med att introducera Live Video Shopping utanför Asien. Med det sagt är jag oerhört stolt att säga att vi inte bara har attraktiva SaaS produkter (fast licensavgift) med en skalbar affärsmodell, utan även har lyckats behålla den unika kompetensen i bolaget, inklusive grundarna Tom och Martin som är två nyckelpersoner i Bambuser än idag.

 

 

Berätta om er huvudprodukt!

Maryam Ghahremani (VD):  I slutet av september 2019 lanserade vi vår första produkt inom Live Video Shopping där varumärken och e-handlare kan sälja produkter och kommunicera med många kunder samtidigt på den egna sajten – i en livesändning. Live Video Shopping innehåller många interaktiva element som t.ex. livechatt, vilket möjliggör för handlarna att interagera med sina kunder digitalt på det sättet som den nya generationen konsumenter, ofta kallad Gen Z, har vuxit upp med. Affärsmodellen bygger på en fast licensavgift (SaaS), samt en variabel avgift kopplad till användning.

 

Berätta vad som är unikt med denna produkt, och på vilket sätt den skiljer sig från era konkurrenter.

Maryam Ghahremani (VD):  Det är en stor skillnad att jobba med Bambuser på den egna sajten i jämförelse med exempelvis börja livesända via tredjepartsplattformar som sociala medier. Vår teknik erbjuder en ”native varumärkesupplevelse” så vårt varumärke syns inte mot slutanvändaren. Dessutom äger vår kund all användar- och transaktionsdata. Live Video Shopping används idag av några av världens ledande varumärken och är anpassad just för stora och komplexa organisationer med avancerade funktionaliteter. Dessutom har vi förfinat vår egenutvecklade teknik för live-streaming i över ett decennium och har betydligt mer högkvalitativ kvalitet än övriga aktörer.

 

Hur ser er försäljning ut rent geografiskt, dvs i vilka länder har ni era huvudsakliga intäkter?

Maryam Ghahremani (VD):  Det är spridda skurar eftersom vi växer hela tiden. Det är dock ingen hemlighet att USA är vår enskild största marknad sett till både omsättning och antal kunder – följt av Europa. Vi har även nyligen fått vår första kund på den afrikanska kontinenten.

 

Hur långt kontrakt har ni Med Gina Tricot

Maryam Ghahremani (VD):  De flesta av våra avtal är på ca 12 månader.

 

Var finner ni era huvudsakliga kunder?

Maryam Ghahremani (VD):  Vi är unika med vårt erbjudande och produkt för att inte tala om det tekniska försprånget. Med det sagt, har vi ännu inte behövt leta kunder. Det får in inkommande kundförfrågningar på daglig basis, vilket är en tacksam situation att vara i, särskilt i dessa tider.

 

Kan man kalla er för ett utvecklingsbolag? När förväntar ni er i tiden att försäljningen skall ta fart?

Maryam Ghahremani (VD):  Vissa gillar att kalla oss startup, andra för scaleup eller utvecklingsbolag. Bambuser är i grunden ett B2B-inriktat SaaS bolag som befinner sig i en expansiv tillväxtfas. Vi har efterfrågade produkter baserat på en beprövad teknologi och därmed en stor utvecklingspotential.

 

Ett av problemet för många bolag i expansionsfasen är likviditeten. Ser bolaget någon risk för att behöva överväga en nyemission inom den närmsta tiden?  

Maryam Ghahremani (VD):  Bambuser har bara i år tagit in närmare 400 mkr och är väldigt rustade för den pågående expansionsfasen.

 

Hur ser utsikterna ut för 2021 och 2022?

Maryam Ghahremani (VD):  Att vi tack vare vår “first mover advantage” behåller vår marknadsledande position och blir den mjukvara som är grunden till all Livestreaming i västvärlden. Sammanfattningsvis ser jag mycket positivt på framtiden.

 

 

Dagens Börs tackar Bambusers VD Maryam Ghahremani för en mycket intressant intervju, och vi önskar Bambuser lycka till i framtiden med sin spännande expansion!

 


Bambusers dagsdiagram (källa: Infront)