Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 13 augusti, 2020 17:00

Intervjun:

Attana – Teodor Aastrup (VD)

 

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana

 

Läkemedel har varit årets hetaste sektor av förklarliga skäl. Såväl stora som småbolag som kämpat länge för att förbättra levnadsstandarden för oss på jordklotet får äntligen komma fram i rampljuset och visa vad de kan och vad de utvecklar!

Idag har vi haft förmånen att få höra vad VD och grundaren Teodor Aastrup har att berätta om sitt bolag – Attana!

 

Berätta om när, var hur och varför Attana skapades!

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Attana grundandes eftersom 90% av de nya läkemedelskandidaterna inte klara de kliniska studierna. Majoriteten av dessa läkemedelsmolekyler har antingen för stora biverkningar och/eller för låg effekt. Vår analys var att det måste bero på att:

  • Antingen saknas tekniker som kan studera läkemedlets funktion på ett korrekt sätt
  • Och/eller så används befintliga tekniker på ett felaktigt sätt.

Vi analyserade därefter vad som mäts och vad som inte mäts och fann att ingen mäter läkemedelsmolekylernas interaktion med celler på samma sätt som dessa molekyler interagerar med celler i kroppen. Attana gör precis det, vi mäter i interaktionen mellan läkemedlet och celler vid kroppstemperatur och i ett flöde av sera. På så vis kan vi eller våra kunder välja ut de läkemedelsmolekyler som fungerar bäst i en kroppslik miljö.

Vårt team om ca 10 personer har bl.a. kompetens inom läkemedelsutveckling, biologi, fysik, kemi, elektronik, sensorteknik, mikrofluidik, försäljning och marknadsföring. Dessutom har vi ett skapat ett nätverk av våra kunder som ger oss tillgång till ytterligare kompetens.

 

Betyder Attana något särskilt?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana:  Attana står för “Att ana” någonting. Dvs, våra sensor bekräftar och förädlar vår kunders idéer.

 

Berätta om ”Attana Virus Analytics”. Vad gör detta program/produkt och vilket problem löser denna produkt?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Vi har kunder som mäter antikroppsrespons i sera och vi har lång erfarenhet av denna typ av mätningar. Redan för tio år sedan försökte vi finansiera en utveckling av en generisk plattform för att testa antikroppsrespons vid pandemier, men vi fann att intresset för denna typ av proaktiva produkter var för lågt och vi kunde inte finansiera det.

I Attana Virus Analytics har vi optimerat vårt instrument ytterligare för att kunna köra fler prov och anpassat fluidiken ytterligare för sera och plasmainteraktioner och till och med helblod. Vidare så kan man även titta på hur effektivt t.ex ett virus interagerar med celler för att förstå hur viruset infekterar celler.

Vi kan även gör studier av hur NK-celler (Natural killer cells) känner igen infekterade celler eller hur T-celler interagerar med viruset. Vi letar efter partners för att vidareutveckla våra idéer om hur informationen ska analyseras ännu mer effektivt för att på så sätt tillvara ta all den information vi genererar.

Vi är övertygade om att AVA fyller en funktion vid dagens pandemi, men framför allt att marknaden nu är mogen för denna typ av proaktiva produkt, då nästa pandemi kommer.

 

Vilka är era huvudprodukter och hur ser fördelningen ut ungefär mellan dessa när det gäller bolagets intäkter?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Vi säljer både analysinstrument och uppdragsforskning. Analysinstrumenten Attana Cell™ 200/250 är en kapitalinvestering för kunderna och därefter köper de serviceavtal och förbrukningsvaror, framförallt våra sensorchip. Uppdragsforskning baseras på våra analysinstrument, men kunderna skickar sina celler och läkemedelskandidater till oss och så utför vi analysarbetet med deras produkter

 

Hur ser intäktsstrategin ut? Hyr eller köper kunderna era produkter, och mjukvaror (program)?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Uppdragsforskningen faktureras som en del vid order, en del löpande under arbetsgång och avslutningsvis vid godkänd rapport. Vi har även funderingar på att ta del av resultaten eftersom vi sett vilka värden vi levererat.

Analysinstrumentet säljs som kapitalinvestering. Därefter faktureras för serviceavtal, sensorchip uppgradering av mjukvara samt konsultverksamhet.

 

Vilka planer finns inför framtiden? Är det exempelvis fokus på att expandera med de produkter man har, eller lägger man mycket resurser på att utveckla nya produkter?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Vårt primär fokus är att öka försäljningen tills vi blir kassaflödespositiva. Väl där finns ett antal strategiska val att göra. Dessa kan innefatta fortsatt organisk tillväxt eller olika M&A alternativ. Vidare har vi ett antal tekniska innovationer som lämpar sig väl då vi har större volymer.

 

Har några få stora kunder eller fler, men mindre – hur ser kundmixen ut?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Vi har framför allt biotechbolag och universitet som kunder.

 

Hur ser likviditeten ut just nu och hur ser ni på framtida kapitalbehov?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Vi fokusera på att nå kassaflödespositivitet genom ökad försäljning. Vår nuvarande försäljning gör att vi är känsliga för förseningar. Första kvartalet i år blev en besvikelse då flera kunder sköt upp investeringsbeslutet pga pandemin. Vi har stärkt kassan genom lån från Almi och privatpersoner, samtidigt har vi tagit kostnader för att ta fram marknadsföringsmaterial för AVA-plattformen och för att färdigställa patentansökningar.

 

Vilka mål har Attana?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Det närliggande målet är att bli kasa flödespositiva. Det vill vi uppnå dels genom att öka marginalerna vid uppdragsforskning dels genom ökad försäljning av både analysinstrument, inklusive serviceavtal och förbrukningsvaror och uppdragsforskning.

 

Hur ser ni på framtiden?

Teodor Aastrup, VD och grundare av Attana: Vi tror att vi kommer behöva kämpa på men att är övertygade om att vårt erbjudande är attraktivt inom läkemedelsutveckling. AVA-plattformen tror vi kan hjälpa oss, båda direkt genom ökad försäljning men också genom att öka kännedomen om Attana som i sin tur leder till ökad försäljning.

 

 

Dagens Börs tackar Attanas VD och grundare Teodor Aastrup för en mycket intressant intervju, och vi önskar Attana lycka till i framtiden!

Attana  (diagram: Infront)