Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 16 november, 2020 14:27

Intervjun:

André Løvestam (VD) – Zwipe

André Løvestam, VD Zwipe 

 

Det är nya tider. Var vi än går påminns vi om vikten av handdesinfektion och att vara hygieniska. Ett av dagens problem när det gäller betalningar är den fysiska kontakten. Ett annat är de stigande kortbedrägerierna där kriminella sitter på andra sidan jordklotet och tömmer DITT konto.

Zwipe erbjuder inte bara en lösning på dessa problem utan även ett komplett betalsystem!

Idag har vi fått förmånen att prata med Zwipes VD, André Løvestam som berättar om vad det kostar att rulla ut ett biometrikort och vilka fördelar som finns med Zwipes produkter!

 

Berätta om när och varför ni grundades!

André Løvestam (VD):  Zwipe grundades i Norge 2009. Fokus har alltid varit att driva och leda den största förändringen någonsin inom betalkort mot säkra och kontaktfria betalningar. Detta har lett till vår mission om ”Making Convenience Safe and Secure”, alltså att kombinera bekvämligheten med kontaktlös teknologi med säkerheten för biometri, först och främst inom betalningar. 

 

Vad är er affärsidé?

André Løvestam (VD): Zwipe är en pionjär när det gäller att göra bekvämlighet säker. Vi säljer vår teknologiplattform ”Zwipe Pay ONE” till betalkortstillverkare globalt. Dessa interagerar i sin tur teknologin i sina betalkort som de säljer till banker som utfärdar korten till konsumenterna så att de får en bekvämare, säkrare och mer hygienisk betalningsupplevelse. Allt tack vare biometrin.

 

Berätta om era huvudprodukter och vad som är speciellt med dessa!

André Løvestam (VD): Med Zwipe Pay ONE kommer vi att erbjuda våra korttillverkningskunder en lösning med överlägsen energieffektivitet och utmärkt prestanda till mycket konkurrenskraftiga priser. Det kommer att vara den första i sitt slag på marknaden och den mest lämpliga lösningen för massmarknadsproduktion och utrullning.

Förutom vårt teknologiledarskap har Zwipe lagt mycket fokus på att bygga en position som ”trusted advisor” för våra direkta och indirekta kunder, både för produktion och marknadsföring, inklusive djup insikt i slutanvändarupplevelsen. Vi har skapat ett rådgivningspaket som vi kallar ”The Zwipe Experience” som hjälper banker och och andra kortutgivare genom alla faser av marknadsundersökningar, piloter och utrullning i högvolym.

Vi tror att kombinationen av teknologiledarskap, rådgivningsstöd och fokus på slutanvändaren är nyckeln till att göra det möjligt för bankerna att leverera nästa generations kontaktupplevelse. Denna starka kombination är det som gör att vi sticker ut från mängden.

Kombinationen av vårt teknologiledarskap och vårt rådgivningsstöd ger kunden allt de behöver för att lyckas med biometrisk betalningskort, från ax till limpa. Denna starka kombination gör att vi sticker ut från mängden.

 

Tillverkar ni dessa produkter själva eller var i kedjan kommer ni in? (vad i en biometriklocka har ni skapat, och vad har ni köpt in, och att ihop?)

André Løvestam (VD): Vi tillhandahåller och säljer vårt egenutvecklade systemdesign med förhandscertifierade komponenter till korttillverkare, bl.a. vår disruptiva ”single silicon secure element”, men även scripts och best practices för integration av teknologin och personalisering av korten, samt HW- och SW-lösningar för enrolment, dvs. registrering av fingeravtrycket på kortet. Vår komponentcertifiering skall göra det möjligt för våra korttillverkare att söka och uppnå kortcertifiering baserat på en smidig ansökningsprocess utan ytterligare tester. Vi tar ett helhetsansvar gällande system design och outsourcar tillverkningen av enskilda komponenter, exempelvis modulen för ISO-kontaktplatta med secure element, inlay med mera. Många kunder verkar vara intresserade av att vi även tillhandahåller fingeravtryckssensorn. 

 

Varför är era produkter bättre än era konkurrenters?

André Løvestam (VD): Det handlar om enkelhet. Vår teknologiplattform, baserat på ett disruptivt ”single silicon secure element” som vi är först med att erbjuda korttillverkarna, erbjuder den mest avancerade biometriska betalkortsplattformen på marknaden, vilket gör att den har en radikalt lägre produktionskostnad och förbättrad prestanda tack vare mindre komponenter och komplexitet i designen. Detta innebär att vi kan erbjuda våra kunder en ledande lösning till mycket konkurrenskraftiga priser med goda marginaler. Många av våra kunder saknar en stor egen utvecklingsorganisation, samt erfarenhet om biometri. För dessa kunder blir vårt kompletta erbjudande mycket attraktivt, eftersom vi hjälper dem med hela systemlösningen.

 

Berätta hur ni tjänar pengar!

André Løvestam (VD): Vår affärsmodell består av att sälja vår Zwipe Pay ONE-plattform direkt till tillverkare av smarta kort. Vår uppfattning är att vår systemlösning är mycket kostnadseffektiv, vilket gör att vi kan få ut sunda marginaler på varje såld enhet till kund, samtidigt som vi kan erbjuda kunderna attraktiva priser. Dessutom kan vi stödja dem och deras kunder (banker) med olika kommersiella tjänster som är utformade för att göra hela processen att utvärdera, integrera och rulla ut biometriska betalkort i hög volym så effektiv och smidig som möjligt.

 

Inom vilka områden jobbar ni för att möjliggöra användningen av biometrikort?

André Løvestam (VD): Vår högsta prioritet på kort sikt är att etablera den breda kommersiella lanseringen av biometriska betalkort. Vi vill också etablera en stark position inom biometriska wearables (armband, klockor, nyckelringar etc.). Framöver kommer vi även att rikta oss mot vertikaler som access control och nationella ID-kort.

 

Vad kostar det att massproducera ett biometriskt kort? 

André Løvestam (VD): Det skiljer sig radikalt från en generation av teknologi till en annan. De kort som nu finns tillgängliga för kommersiell lansering kostar enligt våra estimat omkring 30 USD. Denna kostnad faller dock snabbt tack vare teknisk utveckling och ökade investeringar. Vi har tidigare sagt att vi tror att kostnaden för ett biometriskt kort kommer närma sig 10 USD när volymerna tilltar.

 

Vilka är era typiska huvudkunder – och skall ni nå fler av dessa kundtyper?

André Løvestam (VD): Våra primära kunder är tillverkare av kort över hela världen, men vi samarbetar alltmer kommersiellt med andra ledande aktörer i värdekedjan, så som TietoEVRY och Areeba, som spelar en mycket viktig roll i att stödja lanseringen av vår innovativa teknik. Vår kommersiella pipeline växer kontinuerligt tack vare ökningen av kontaktlösa betalningar och ökande konsumentkrav för säkrare och mer hygieniska betalningsalternativ i butik.

 

Zwipe och Inkript kommer samarbeta för att lansera det biometriska kortet “Zwipe Pay One” i Mellanöstern – hur ser tidplanen ut och vad är potentialen för detta samarbete? 

André Løvestam (VD): Inkript är en mycket stark partner för oss i Mellanöstern och Afrika och har några av de största bankerna i regionen som kunder. Vi arbetar för närvarande för att göra oss redo att börja lansera Zwipe Pay ONE-drivna biometriska betalkort till flera banker under 2021.

 

Vilka utmaningar finns de närmaste åren?

André Løvestam (VD): Även om pandemin har skapat en brådska för riktigt ”beröringslösa” lösningar som ger förbättrad hygien och säkerhet för slutanvändarna, har den också gjort investeringsbeslut svårare för banker och korttillverkare som är måna om sina investeringar. Därför kommer det att vara viktigt att hjälpa bankerna med rätt beslutsunderlag som visar på att biometriska betalkort representerar ett starkt business case genom att påskynda kundförvärv, höja lojaliteten bland befintliga kunder och skapa nya intäktsströmmar och lönsamhet.

 

Var står biometrimarknaden om 5 år? 

André Løvestam (VD): Jag tror att den biometriska betalningsmarknaden kommer att ha passerat en miljard enheter och fortfarande växer kraftigt om fem år. Inom tio år tror jag att en majoritet av världens konsumenter kommer att ha ett biometriskt betalkort. Biometriska betalkort tillgodoser behovet av säkrare, snabbare och mer hygieniska betalningar utan att påverka konsumenternas integritet. Vi har en optimistisk syn på hur Zwipes roll på den här marknaden kommer fortsätta att stärkas under den kommande femårsperioden.

 

Hur ser ni på 2021?

André Løvestam (VD): Vi förväntar oss att det ökande marknadsmomentum som vi har sett under 2020 kommer att fortsätta, trots den globala pandemin, eller kanske till och med drivet av den. Efterfrågan från bankerna växer snabbt tack vare ett starkt marknadsbehov som vi nu får bekräftat genom konsumentundersökningar i många länder. 

Vi får också feedback från våra kunder att lanseringen av Zwipe Pay ONE i sig är en viktig drivkraft för den breda kommersiella lanseringen av biometriska kort som vi planerar inleda under 2021, eftersom Zwipe Pay ONE etablerar en ny kostnadsnivå för korten. Vi är övertygade om att vi kommer att se betydande utrullningar av biometriska betalkort i olika regioner. Zwipe, som en ledande pionjär inom detta område, kommer att ha en central roll och jag är full av förväntan inför nästa år.

 

Dagens Börs tackar André Løvestam, VD på Zwipe för en mycket intressant intervju och vi önskar Zwipe lycka till i framtiden! 

Zwipe (diagram: Infront)