Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 11 februari, 2021 11:43

Intervjun:

Anders Rössel – Adverty

Anders Rössel, CFO Adverty

 

Det talas mycket om Triple-A spel och vilka typer av spel som kommer vara framtiden! Gaming är idag den största entertainment-formen jämfört TV, film och musik. Mobile gaming är den del som omsätter mest inom Gaming och även växer allra snabbast. 

Adverty hjälper annonsörerna att nå ut med sina varumärken på denna marknad genom sin plattform. I dagens intervju får vi höra med CFO, Anders Rössel, om vilka olika typer av annonser som finns och vilka fördelar som finns med plattformen. 

 

Berätta mer om Adverty – varför grundades ni?

Anders Rössel (CFO): Adverty grundades 2017 med en vision att definiera hur annonser visas och hanteras på framtidens spelplattformar inom VR och AR. Vår patenterade teknik används idag primärt för mobilspelsmarknaden, vilken är den största inom gaming, men vår förhoppning är att i framtiden även kunna fokusera mer på PC- och konsolspel samt att tillväxten inom VR och AR når massmarknadspotential.

 

Berätta mer om er plattform – vilka fördelar finns med teknologin?

Anders Rössel (CFO): Vi levererar displayannonser hela vägen in i ett spel, dvs som billboards och posters, vilka blir en del av själva spelupplevelsen. Aldrig tidigare har spelutvecklare eller annonsörer kunnat nå spelare under själva spelsessionerna på ett behagligt och icke-påträngande sätt. Varumärken kan nå nya och befintliga målgrupper i en ny mediekanal, som även råkar vara både större än film- och musikbranschen tillsammans, på ett kontextuellt och relevant sätt samtidigt som spelutvecklare får ytterligare möjligheter att tjäna pengar via reklamintäkter. 

Tekniken för att få in branschstandardiserade displayannonser i spel, vilka egentligen är menade för webben, är ur ett tekniskt perspektiv mycket komplicerat. Att sedan även kunna förstå sig på hur annonserna beter sig och syns i spelvärldarna är ännu mer komplext. Idag har Adverty två patent som täcker just detta.

 

Vilka är era största marknader?

Anders Rössel (CFO): I de spel som idag använder vår teknik ser vi störst användning i USA och Brasilien, men andra stora marknader är Europa och vissa länder i Asien.

 

Hur många varumärken arbetar ni med och vilka är de största?

Anders Rössel (CFO): Det finns flera olika sätt att annonsera i vår plattform. Vi gör direktavtal med mediebyråer och deras kunder (varumärkena) och där jobbar vi idag mot alla stora aktörer på flertalet marknader. Samtidigt kan man köpa våra annonsytor öppet i en programmatisk setup, och där ser vi flera tusen olika varumärken som köper vårt erbjudande i varierande volymer.

 

Hur hittar ni nya varumärken att jobba med?

Anders Rössel (CFO): Vi jobbar aktivt med att nå ut till mediebyråer på global nivå genom vårt eget säljteam. Vi jobbar även med återförsäljare i Asien och på ett par andra marknader. Även programmatiska köpplatser som Verizon Media, The Trade Desk och Google DV360 kan ta del av vårt erbjudande via direktintegreringar eller partners.  

 

Ni har inlett ett samarbete med Verizon Media – vad innebär detta för Adverty?

Anders Rössel (CFO): Samarbetet med Verizon Media innebär en starkare närvaro på den amerikanska marknaden men framförallt ett större möjlighet att involvera oss med alla varumärken och partners som idag använder Verizons egna programmatiska köpplats (DSP – demand side-platform). Vi har gjort en direktintegrering mellan våra plattformar och partnerskapet med Verizon är unikt på det sätt att vi för första gången direkt samarbetar mot en köpplattform, och inte en så liten sådan heller.

 

I den senaste rapporten nämnde ni att 2021 handlar om att “på allvar få igång intäkter”. Hur ser planen ut för detta?

Anders Rössel (CFO): Vi kommenterar inte säljprognoser publikt, men 2021 är året vi ska visa på första intäkter av betydelse som ett bevis på att gaming som mediekanal håller på att etableras och att vår annonsmetod i denna kanal fungerar.

 

Ser ni någon risk för att ta in mer kapital under 2021?

Anders Rössel (CFO): Vi ser alltid över bolagets behov av mer kapital ifall det behövs och sätter alltid ägarnas intresse i fokus i den frågan. Idag är den frågan svår att svara på.

 

Var står Adverty år 2025?

Anders Rössel (CFO): Adverty är en ledande plattform för in-game advertising på global nivå. 2025 har även plattformar som VR och AR tagit större fokus (igen) i bolaget och mobilspelsmarknaden är ännu större än vad den är idag. Gaming som mediekanal är fullt accepterad och ingår i mediemixen hos alla medieplanerare- och köpare. 

 

Dagens Börs tackar Anders Rössel, CFO på Adverty för en mycket intressant intervju och önskar dem lycka till i framtiden!

Adverty (Diagram: Infront)