Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 16 augusti, 2021 07:00

Intervjun:

Intervju: Zordix berättar om spelet Bramble


Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio (en av Zordix spelstudios)

 

Det som började som en idé 2017 kommer alldeles strax att få se dagsljus. Nästa år kan vi förvänta oss att Zordix släpper en av sina storsatsningar – spelet ”Bramble: The Mountain King”!

Spelet ”Bramble: The Mountain King” har utvecklats av Dimfrost Studio som är en av Zordix helägda spelstudios, och idag får vi träffa Fredrik Selldén som är VD på Dimfrost Studio.

Han kommer inte bara berätta mer om spelet Bramble: The Mountain King – vi kommer även få möjligheten att se både spännande bilder och en trailer från spelet.

Häng med!

.

Vem är Fredrik Selldén och vad arbetar Du med på Zordix?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Jag är en snart 30-årig spelentusiast som drivs av en stark entreprenörsanda. Jag var med och grundade Dimfrost Studio 2017 och har därmed varit med och byggt studion från starten.

Nu är jag VD, producent och Narrative Designer på Dimfrost Studio vilket betyder att jag dels jobbar med storytelling och produktionen för våra projekt men också är ansvarig för den dagliga driften och det parallella arbetet med den långsiktiga strategin för studion.

.

Snart kommer Zordix nya spel ”Bramble: The Mountain King” att släppas – berätta om handlingen i detta spel!

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Spelet fokuserar på nordisk folktro och dess varelser, sensmoraler och atmosfärer. Många av dessa sagor hade i syfte att skrämma barn från att gå för långt in i skogen, för nära vattendrag eller andra potentiellt farliga platser.

Det är just där vårt spel tar sitt avstamp. Två syskon klättrar ut genom fönstret från sitt barnrum och ger sig in i skogen på natten. Där ramlar de ner genom ett hål och hamnar i en mystisk ny värld.

Vi lägger stor vikt i vår huvudkaraktär “Olles” utveckling genom spelet. Hur han går från en blyg och rädd pojke till att bli den hjälten han behöver vara. Vi ställer även lite subtila frågor för de intresserade kring vad det innebär att vara en hjälte och hur lätt det är att förlora sig själv på den resan inspirerat från vissa nordiska folksagor.


Bild ovan från Zordix kommande spel ”Bramble: The Mountain King”: Olle och hans syster klättrar ut genom fönstret i sitt barnrum och ger sig in i den mörka och farliga skogen!
Bild: Zordix

.

Vilken typ av spel är detta?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Bramble: The Mountain King är ett movement-baserat spel med element av både pussel och combat i kombination med större bossfighter. Vi är inspirerade av spel som Little Nightmare, Inside och Brothers: A tale of two sons men till skillnad från de två förstnämnda så jobbar vi med en annan typ av kamera, lite mindre fokus på pusslens komplexitet och mer fokus på combat. Utöver detta jobbar vi även med stämningsfulla cinematics.


Bild ovan från Zordix kommande spel ”Bramble: The Mountain King”: Inne i den mystiska Nordiska skogen finns både äventyr och märkliga platser så det räcker till. 
Bild: Zordix

.

Vilken målgrupp vänder sig detta spel till?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Spelare som uppskattar äventyr med krypande skräck som inslag och gillar att utforska ny lore kommer förhoppningsvis uppskatta Bramble. Vi jobbar mycket med stämningsfulla atmosfärer och storytelling och vår förhoppning är att även icke gamers ska kunna uppskatta att sitta med och titta tack vare det.

.

Varför just nordisk mytologi?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Vi har länge velat utforska nordisk mytologi och folktro. Vi började kika lite på vikingar men kände att det är ganska gjort och de som jobbat med vikingar som tema har gjort det väldigt bra redan. Då började vi istället vända blicken mot just folksagor som innehåller mörka berättelser, mystiska varelser och skräckinjagande atmosfär och just den mixen kände vi starkt för.

Vi kombinerade det med nordisk miljö och sen kändes det som vi hade något intressant att introducera spelvärlden för.


Bild ovan från Zordix kommande spel ”Bramble: The Mountain King”: Är den en man som spelar fiol mitt i bäcken?
Bild: Zordix

.

Kan vi förvänta oss att detta blir en serie med flera spel i samma värld?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Vi hoppas det! Det finns många berättelser kvar som vi vill berätta från världen vi har byggt i Bramble, men i slutändan handlar det om vad spelarna vill också. Vi ser väldigt mycket fram emot att få diskutera spelet och dess lore tillsammans med vårt community och därigenom ta reda på hur vi kan utveckla världen framöver. Vi har tillsammans med Zordix en långsiktig ambition i att utforska andra medier som böcker, filmer och leksaker.

.

När i tiden ungefär kan vi förvänta oss en release?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Vi vill inte sitta och lova något datum för det viktigaste för oss är att släppa ett spel som är klart. Vi vill inte riskera att bryta några löften till fans som väntar på spelet om det skulle ske några förseningar. Men som svar på din fråga så kommer spelet komma ut när det är klart och vi är nöjda med det, någon gång under 2022.

En annan sak vi är väldigt nöjda med på Dimfrost är att än så länge har pandemin inte inneburit några förseningar för oss. Det har betytt stora utmaningar på vårt team och det har också lärt oss väldigt mycket kring vad vi som team och individuellt behöver av vår arbetsstruktur för att må bra.

.

Vilka var de största utmaningarna med ”Bramble: The Mountain King”?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: De största utmaningarna har varit att våga hålla fast vid sin idé men också våga utveckla den och “kill your darlings”. Det är lätt hänt att man blir för fäst i vissa tidiga idéer och inte klarar av att analysera det från ett annat perspektiv och vågar förändra. Vi började leka runt med idén redan 2017 och det har hänt väldigt mycket sen dess.

En annan utmaning har varit att bygga en spelstudio och rekrytera duktiga och ambitiösa människor som tror på vår vision och vill vara med på den resan. Det krävs en viss typ av människor för att se på det här ambitiösa projektet och inte bara se svårigheterna utan faktiskt se det som en spännande utmaning. Jag är väldigt stolt över teamet jag har rekryterat och alla har inställningen att vilja bli bäst som team, men även individuellt vilket bådar väldigt gott för framtiden.

.

Var och hur kan man köpa spelet – och till vilket pris?

Fredrik Selldén (VD) Dimfrost Studio: Vi håller fortfarande på att undersöka vad som bör vara rätt prislapp för det här spelet så jag kan tyvärr inte svara på det nu. Man kommer att kunna köpa spelet i de digitala butikerna på plattformarna spelet kommer vara tillgängligt på och spelet är definitivt så stort i omfång att även boxade versioner är på tal. Mer information om allt detta kommer under hösten.

Videoclip ovan: Trailer (1:29 min) från Zordix kommande spel Bramble
Tips: Glöm inte att förstora bilden och sätta på ljudet!
Källa: Zordix

 

Dagens Börs tackar för en mycket spännande och intressant intervju och vi önskar Fredrik Selldén och Zordix lycka till med sitt kommande spel Bramble!

 


Zordix dagsdiagram (källa: infrontfinanace.com)