Läser in...

Skrivet av   • 5 november, 2023 16:49

Intervjun:

Intervju: Rickard Riblom VD Sound Dimension

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

I dag ska vi titta till ett nytt bolag som heter Sound Dimension som har utvecklat en algorithm som bland annat kan synkronisera flera mobiltelefoner till att bli ett högtalarsystem.

Denna algorithm kan även användas inom filmprojektorer och högtalare, och Sound Dimension meddelade nyligen att företaget Anker Innovations som använder Sound Dimensions teknik ökat sin produktion till 42,000 produkter som ger licensintäkter på ca: 490.000 SEK

I dagens intervju kommer Sound Dimension VD Rickard Riblom att berätta mer om detta och bolagets verksamhet samt varför man skall investera i Sound Dimension

 

1: Vad sysslar Sound Dimension med?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi säljer lösningar som får högtalare att spela tillsammans. Ur några små dåliga högtalare kan man skapa ett starkt och bra surroundljud.

Nuförtiden springer alla runt med en dålig högtalare i fickan, dvs en mobiltelefon. Vänner kan koppla ihop sina mobiltelefoner så att de spelar tillsammans som om de hade ett bra högtalarsystem med sig.

Våra kunder däremot är musikstreamingtjänsterna med deras musikappar då vi kan få dessa att växa samtidigt som vi ökar deras intäkter och sänker deras kostnader. Att deras användare får bra ljud är bara en bonus.


Foto: Sound Dimensions hemsida

 

2: Berätta mer om hur en denna produkt och funktion skulle fungera för användaren!

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: I strömningstjänstens app finns en knapp för att starta ett ”Jam” då man spelar musik. Då en användare trycker på denna knapp dyker notifikationen ”Join jam?” upp även för andra användarna som finns i närheten.

De som då joinar blir högtalare och musiken kommer plötsligt ur alla mobiltelefonerna högtalare, exakt synkroniserat i tid, harmoniserat för att låta bättre, och positionerat så att t ex vänster kanals gitarrer spelas ur mobilhögtalarna som är till vänster i rummet.

Om endast en användare har musikstreamingtjänsten så kan de andra användarna skanna en QR-kod som då installerar musikstreamingtjänsten, varefter deras telefoner blir högtalare.

För musikstreamingtjänsten innebär det att de ganska enkelt kan få och även onboarda många användare i sin musikapp gratis. Att få miljontals nya användare kostar normalt ruskigt mycket i marknadsföring men genom detta kan en streamingtjänst kapa åt sig rejält med marknadsandelar i de marknader där de ska växa.

Musikstreamingtjänsten har ett sålunda ett stort incitament att integrera vår tjänst.

 

3: Vilka är era huvudsakliga produkter? Och är dessa patenterade?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Våra produkter är avancerade algoritmer och patent. Och vi har godkända patent. Vi vet dock å ena sidan att patent bara är en kostnad till dess det hindrar andra. Å andra sidan sitter vi i en god förhandlingsposition då vi med våra patent kan få de musiktjänster vi pratar med att ta marknadsandel från andra.

 

4: Varför är era produkter bättre än konkurrenternas?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension:
Det finns idag bluetooth-högtalare där flera stycken kan koppla upp sig mot en telefon. Det krävs dock av användarna att de både ska köpa dessa högtalare och sen jämnt ha med sig dessa då de träffar sina vänner. Att som användare ha dessa högtalare fast inbyggt i sin streaming-app är otroligt mycket bekvämare, och billigare.

 

5: Hur tjänar bolaget pengar? (dvs rak försäljning? Licenser? Osv)

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi säljer licenser, men vi kan ta betalt för den värdeökning vi ger vår kund. Det är lättare för en kund att dela med sig av ökade intäkter de inte får idag än att betala tekniklicenser för något de ännu inte prövat.

 

6: Har bolaget någon försäljning idag?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Ja, kunden Anker Innovations med över 4000 anställda globalt betalar licensintäkter för våra ljudlösningar i fyra produktserier. Det är från videoprojektorna i Nebula-serien och Bluetooth-högtalare i Soundcore-serien där de under tredje kvartalet tillverkat drygt 42 000 produkter vi fakturerar motsvarande ca 490.000 kr för.

Det tar tid att komma in i produktserier som dessa men fördelen med licensintäkter från produkter är att då produktionen väl är igång får man kontinuerliga intäkter så länge produktionen pågår.

Att vi nu även fått ökade licensintäkter samtidigt som konjunkturen för konsumentelektronik är skakig ser jag som ett styrkebesked i sig då det verkligen visar att kunderna vill betala för just våra lösningar.

 

7: Vilka är era typiska kunder och var finns de rent geografiskt?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Det finns ca 20 musikstreamingtjänster med mer än 10 miljoner användare, störst är Youtube Music. I Sverige är Spotify mest känt trots att de globalt sett är trea med ”bara” 570 miljoner användare. De flesta musikstreamingtjänster har tidigare kunnat växa och låtit deras investerare betala för deras tillväxt.

Nu har dock investerarna klokt nog börjat kräva att de även ska vara lönsamma, vilket gynnar oss mycket då vår lösning driver deras tillväxt samtidigt som vi kan både öka deras intäkter och sänka deras kostnader.

 

8: Hur ser strategin ut för att vinna fler kunder?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi ska nu öka försäljningen hos kunder där vi har produktion och kassaflöden och har redan ytterligare produktdiskussioner där. Att vi nu även flyttar algoritmerna till mobiltelefonmarknaden är för att den marknaden är otroligt mycket större och en marknad vi känner väl till, samt att vi kan få till större kassaflöden snabbare här.

Att vi även har lyckats rent tekniskt utveckla det andra inte lyckats bra med gör så att konkurrenssituationen känns betydligt bättre, fortfarande skyddade av patent i botten. Inte bara erbjuder vi bra ljud, utan vi kan få betalt för delar av det streamingkunderna tjänar på att vi finns.

 

9: Varför ska man investera i Sound Dimension?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vårt market cap är otroligt mycket mindre än vad en mindre streamingkund kan spara i annonsbudget genom att vi finns. Vi kan göra rejäla finansiella avtryck hos våra kunder, samtidigt som de uppfyller deras investerares mål med ökad marknadsandel till lägre kostnad. Att användarna tycker om det vi kan göra, det är bara vår kunds bonus.

 

Dagens Börs Rickard Riblom VD på Sound Dimension för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Sound Dimension all lycka till i framtiden! 

 


Diagram: Sound Dimension (diagram: Infront/Dagens Börs)