Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 3 maj, 2024 01:34

Intervjun:

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Sound Dimension har nyligen lanserat sin product AiFI Together Video, som innebär att man kan förbättra en filmupplevelse genom att integrera en eller flera mobiltelefoner till en TV/iPad och på så vis erhålla ett fylligare ljud. I dagens intervju kommer Sound Dimensions VD Rickard Riblom att berätta mer om denna produkt samt berätta mer om utsikterna för bolaget!

 

Friska upp minnet på våra läsare – vad sysslar Sound Dimension med?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Sound Dimension har teknik som driver upp tillväxten av användare för strömningstjänster. Vår mjukvara integreras i deras appar och låter användare spela upp musik synkroniserat via mobilernas högtalare. Resultatet är ett virtuellt högtalarsystem som användarna alltid har med sig i musikappen.

Tänk till exempel att man är i en park för att äta med sina vänner. En av dina vänner startar musik på sin mobil och berättar att alla kan vara med. Era mobilers högtalare kopplas då samman och musiken strömmas från alla mobiler. Ni får ett kraftfullt och imponerande surroundljud runt grillplatsen.

För strömningstjänsten är nyttan stor. Varje gång detta används leder det till att icke-användarna i en grupp blir användare då deras telefoner spelar musiken tillsammans. På tillväxtmarknader där de flesta inte har valt strömningstjänst som Indonesien, Brasilien, Argentina och Indien kan det leda till exponentiell användartillväxt, utan dyra marknadsföringskampanjer.

Lösningen finns och går att prova. Bolaget säljer nu tekniken till streaming-apparna.

 

Ni lanserade under april månad AiFi Together Video, berätta om denna produkt!

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: AiFi Together Video är en banbrytande teknik från Sound Dimension som förvandlar din iPad eller TV och dina mobiltelefoner till ett kraftfullt surroundljudssystem. Med hjälp av artificiell intelligens synkroniseras ljudet från alla enheter, vilket skapar en uppslukande och realistisk filmupplevelse.

Strömningstjänsterna kan nu erbjuda att deras användare får ett surroundsystem då de tittar på deras filmer. Filmer blir mycket bättre om man får biokänsla på ljudet och att bara ”få” ett surroundsystem av en strömningstjänst är inte alls fel.

 

På vilket vis är denna lösning bättre än konkurrenternas?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi känner inte till någon som lyckats skapa en sån här lösning. Det går nu med en liten mjukvara att skära bort behovet av dyra högtalarprodukter för en hel industri. Om det fanns hade det nog redan funnits hos strömningstjänsterna.

 

Hur ser intäktsmodellen ut för AiFi Together Video?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Intäktsmodellen bygger inte på att vi förbättrar användarupplevelsen för strömningstjänsterna, det är bara bonusen för användarna. Att tekniken drar in flera telefoner som högtalare då användarna tittar på en film betyder att vi ökar antalet användare som kommer in i strömningstjänsternas appar. Vi tar betalt för både nya användare då funktionen används. En av strömningstjänsternas största utmaningar är att få nya användare till sina appar och att få användarna att stanna kvar. Vår lösning multiplicerar antalet dagliga användare för en strömningstjänst!

 

Är AiFi Together Video ett komplement till er ursprungliga tjänst/produkt som avsåg musik?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi har länge varit medvetna om att våra algoritmer och AI-lösningarna kan fungera på strömmad video. Nu har vi lyckats lösa detta och vi arbetar just nu hårt med att visa upp vår produkt för flertalet potentiella kunder på marknaden.


Hur ser planen ut för att ta AiFi Together Video till marknaden?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Marknaden för strömmad video omsätter 96 miljarder USD per år enligt Statista.com, och växer kraftigt. Man brukar räkna med att det kostar ca USD 200 att få in en ny kund i en videoströmningstjänst och det är inte hållbart i längden. Vi tar lösningen till de bolag som har störst problem med kundanskaffningskostnaderna. Vårt bolag är litet men det problem vi löser är enormt stort för en hel industri.

 

Vilka är Sound Dimensions tre viktigaste fokus under närmsta 12-18 månaderna?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vårt fokus är nya avtal med strömningstjänsterna. Vi vet att problemet vi löser för strömningstjänsterna är stort – de betalar idag väldigt mycket för nya användare.

 

Var befinner sig Sound Dimension om 3 år?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi är då ett teknikhus såsom Dolby med tekniken THX. Vår lösning sitter i de flesta strömningstjänsterna och det är bara en naturlig del då man ser på film eller musik att de högtalare som finns i närheten ger ljud så att användarna får en bra film- och musikupplevelse. Användarna däremot tänker nog inte mer på det än att deras telefon alltid ger dem det bästa ljudet och att vissa film- och musiktjänster ger möjlighet till mycket bättre ljud än vi idag ser är möjligt utan att krångla med externa högtalare.

 

Dagens Börs tackar Rickard Riblom VD på Sound Dimension för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Sound Dimension all lycka till i framtiden! 

 

För dig som vill testa denna att koppla ihop dina mobiltelefonerna (iPhones), kan göra detta via följande länk:

https://apps.apple.com/se/app/aifittogether-video/id6479789063


Diagram: Sound Dimension (diagram: Infront/Dagens Börs)