Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 6 december, 2023 00:12

Intervjun:

Intervju: Rickard Riblom VD Sound Dimension

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Alla vet att ljudet i en mobiltelefon när man spelar musik låter ruskigt dåligt, och att försöka koppla ihop flera mobiltelefoner så det låter bra är en hel vetenskap. Dock inte för det lilla börsnoterade bolaget Sound Dimension som via AI har lyckats synkronisera ljudet på ett framgångsrikt vis. I denna uppföljningsintervju berättar bolagets VD Rickard Riblom mer om denna uppfinning samt om hur bolaget skall växa och vinna fler kunder!

p.s. Rickard skickar även med en länk i slutet av intervjun som leder till en websida där du själv och dina kompisar kan testa att koppla ihop era iPhone-telefoner!

 

Friska upp minnet på våra läsare, vad sysslar Sound Dimension med och hur tjänar ni pengar?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Vi gör det möjligt för appar som spelar musik ur mobiltelefoner att koppla ihop sitt ljud med andra mobiltelefoner. Några små mobilhögtalare kan med smart teknik tillsammans skapa ljud som om de vore ett avancerat musiksurroundsystem. Vi kan numera sälja lösningen till musiktjänster så att deras användare jämnt har med sig ett bra surroundsystem i fickan. Anledningen till att vi riktar in oss på dessa kunder är dock inte bara att det är en bra ljudlösning.

I dagens musikmarknad står nämligen musiktjänsterna inför ett tydligt problem – de konkurrerar främst med pris. I de flesta länder finns det nu flera nya musiktjänster med appar, de erbjuder cirka 100 miljoner låtar ur musikkatalogerna, bra ljudkvalitet, har en gratis och en premium app, offline listening, etc. Alla dessa musikappar vill växa, men att vinna användare från varandra är både svårt och dyrt.

Det är här vi kommer in i bilden!

Vi kan hjälpa musiktjänsterna att gratis få in nya kunder! När användarna vill ha bra surroundljud behöver alla vara uppkopplade i samma app, och de som inte är kunder hos den musiktjänst som integrerat vår lösning blir då nya användare. Från musiktjänstens synvinkel får de både en fascinerande bra och lockande surroundsoundfunktion som konkurrenterna inte har, samtidigt som de dessutom får in nya kunder.

Streamingbolaget som tillhandahåller musiktjänsten kan här betala oss en liten provision från intäkterna de får från de nya användarna, vilket är betydligt mer fördelaktigt än att köpa dyr reklam för att växa. Det är så vi tjänar pengar, och våra kunder!

 

Hur många musiktjänster finns det? 

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Det finns betydligt många fler musiktjänster än vad man kanske först tänker på. Spotify är global trea där Youtube Music och asiatiska Tencent med flera tjänster har fler användare.

Amazon Music växer kraftigt på marknaden där de kan erbjuda gratis musikstreaming om man har deras Prime-abonnemang. Tidal, Apple Music och Deezer satsar också nu på att ta nya marknadsandelar. Och i Asien finns bland annat de i västvärlden mindre kända tjänsterna Boomplay, Mdundo, och Anghami med tillsammans hundratals miljoner användare.

Man ska även säga att det finns massor med mindre musiktjänster man inte tänker på men som alla slåss om användarna.

SoundCloud med 130 miljoner användare, men även de mycket mindre NRJ och och Mix Megapol, försöker hela tiden nå nya användare. Utmaningen för branschen ligger i att uppnå lönsamhet när musik har blivit en lågmarginalprodukt. Streamingtjänsterna kämpar ständigt om att attrahera nya användare, en kamp som är dyr.

 

Har ni några lån?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: I somras godkände ALMI ett lån efter granskning och genomgång. De ser möjligheten i vår affärsmodell och har tidigare finansierat svenska musiklösningar som vuxit sig stora.

 

Berätta om er emission, hur mycket kapital tog ni in och vad skall pengarna användas till, samt  vad som var bra i Q3!

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Under sommaren gjorde vi en emission där vi fick in 4 Mkr netto. Med dessa pengar har vi visat att vi kan få in lösningen i streamingbranschen samtidigt som vi fortsätter få intäkter från högtalaraffären. Under Q3 har vi via ett tydligare fokus lyckats genomföra rejäla kostnadsbesparingar, och inför framtiden gäller fokus på försäljning. Sälj, sälj, och mer sälj.

 

Berätta mer om er order från Anker Innovation

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: 

Anker Innovations Co Ltd, är en kinesisk elektroniktillverkare baserad i Hunan, Kina. Företaget har över 4.000 anställda och producerar bland annat högtalare och videoprojektorer för den globala marknaden.

Deras nya mindre högtalare och videoprojektorer med små högtalare kan nu, tack vare våra licensierade lösningar, leverera ljudkvalitet och ljudvolym som vida överträffar vad högtalarnas storlek och kostnad normalt skulle tillåta!

Anker Innovations betalar licens per tillverkad produkt, och från Q2 till Q3 kunde vi öka faktureringen med över +75 %. Två högtalarmodeller och två videoprojektormodeller finns nu på marknaden.

 

När förväntas dessa licensintäkter att inkomma, och finns det möjlighet att öka försäljningen mot denna kund?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: 

Intäkterna för produktionen i Q2 fick vi i Q3 och nu har vi fakturerat 75% mer för produktionen i Q3. Man får intäkter så länge produktionen i produktionslinjen pågår, och många gånger rör det sig om flera år.

 

I Q3-rapporten talas det om ”fokus” på AiFi, vad innebär det?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Tekniken för att få flera billiga och små högtalare att spela bra ljud tillsammans är egentligen väldigt avancerad. Det handlar om att ljudet ska synkroniseras i tid så att ljudvågorna inte släcker ut varandra, ljudet harmoniseras så att högtalarna kompletterar varandra och ljudet inte låter skramligt, ljudet ska positioneras trots att högtalarna rör sig så att ljudet kommer från rätt riktning och mycket mer.

Människan kan höra när det låter dåligt men om man bara försöker få flera mobiler att spela samtidigt låter det ofta bedrövligt. Genom att använda artificiell intelligens har vi lyckats få sammankopplade system av högtalare att låta bra. Vi har nu tagit steget vidare till mjukvara som kan integreras i appar som streamar ljud, där vi som bäst håller på att utföra en testimplementation hos en kund för att verifiera detta.

 

Berätta om vilken potential du ser för Sound Dimension?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: 

Vi strävar efter att ta betalt per ny användare vi skapar för streamingtjänsten. Det är bland annat här som Sound Dimension har en stor potential. Med vår lösning leder det oundvikligen till att vännerna till de redan befintliga användarna av musiktjänsten vill vara med och därmed vill ladda ned musiktjänstens app, och på så sätt skapar vi ”gratis” nya kunder åt musiktjänsten.

Samtidigt är potentialen i denna affärsmodell enorm. ”App installs” kostar ungefär mellan $0,3-$4,0 per användare beroende på marknad och kan vi få endast en bråkdel av detta från enstaka mindre strömningstjänster genererar det kassaflöden som vida överstiger vårt företags market cap idag. För flera av musiktjänsterna handlar det potentiellt om många tiotals miljoner nya användare per år då de både måste skaffa nya användare för att växa men även för att kompensera för alla de användare de kontinuerligt förlorar.

 

Hur kommer denna produkt att fungera i praktiken?

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: 

Tänk dig scenariot att du träffar några vänner i en park där ni ska grilla. En av vännerna slår på musik i sin mobil och undrar om ni kan spela upp ljudet tillsammans. Ni skannar en QR-kod i vännens mobil och snart därefter synkar mobilerna ihop sig och musiken spelas nu ur allas mobiltelefoner. Ni får nu alla bra surroundljud från alla håll. Om någon mot förmodan har med sig en bluetooth-högtalare synkar den också upp sitt ljud och förbättrar ljudet så att alla högtalare levererar det ljud de är bäst på.

Man kan testa idag, ladda ner appen från AppStore på:

https://apps.apple.com/se/app/aifitogether/id1600432120.

Ljudet då man har många iPhones och iPads är fascinerande bra, trots att de var för sig har ganska mediokra högtalare.

 

Berätta om Melodies och ert samarbete, samt vilka framsteg ni har gjort – samt berätta vad nästa steg är!

Rickard Riblom (VD) Sound Dimension: Melodies är en mindre musiktjänst som går in på en nischmarknad för musik. De har nu gjort en testimplementering av vår lösning i deras app. För oss som företag var det ett otroligt stort steg, att visa att vi genomförde steget från utvecklingslabbet till kund.

Vi kan nu också prata med andra musiktjänster om hur litet arbete det krävs för att integrera vår lösning. Om lilla Melodies kan integrera vår lösning kan alla stora också. Och ser kunderna till den besparingspotential de uppnår, utöver att de växer sin marknadsandel, är det vettigt att prata med oss.

 

Dagens Börs Rickard Riblom VD på Sound Dimension för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Sound Dimension all lycka till i framtiden! 

 

För dig som vill testa denna att koppla ihop dina mobiltelefonerna (iPhones), kan göra detta via denna länk

https://apps.apple.com/se/app/aifitogether/id1600432120

 

 


Diagram: Sound Dimension (diagram: Infront/Dagens Börs)