Skrivet av Per Stolt • 21 februari, 2024 16:24
Intervjun:
Intervju: Magnus Andersson (VD) Terranet
Magnus Andersson (VD) Terranet
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Varje år skadas och omkommer tusentals människor i stadstrafiken i samband med påkörningar av bil. Olyckor som skulle kunna ha undvikits om bara teknologin för att stanna bilen tillräckligt snabbt funnits. I dagens intervju kommer Magnus Andersson VD på Terranet att berätta mer bolaget, sig själv och bolagets anti-kollisionssystem ”BlincVision” som reagerar upp till 10x snabbare än dagens befintliga system, och som alldeles strax skall visas upp för omvärlden!
1: Berätta om Terranets affärsidé!
Magnus Andersson VD Terranet: Vår affärsidé är att utveckla tekniska lösningar för ”avancerade förarstödsystem” (ADAS) och för självkörande fordon, i första hand till fordonstillverkare, underleverantörer och andra aktörer inom transport- och mobilitetstjänster, för att rädda liv på oskyddade trafikanter.
2: Vad sysslar Terranet med?
Magnus Andersson VD Terranet: Vi utvecklar en anti-kollisions lösning för bilar som syftar till att hjälpa föraren att stanna i tid då en påkörning av någon typ av utsatt trafikant hotar, som till exempel ett springande barn, en fotgängare eller en cyklist.
Vi har döpt denna lösning till ”BlincVision” och det som är unikt med denna produkt är att den reagerar många gånger snabbare och mer exakt än dagens lösningar på marknaden.
Med BlincVision går det att rädda fler liv i trafiken samt undvika onödiga olyckor, framför allt inne i städerna där många påkörningar sker.
3: Berätta lite om dig själv!
Magnus Andersson VD Terranet: De senaste 10 åren har jag haft flera VD positioner för scale-up bolag inom tech-sektorn, därav i bolag likt Terranet som jobbar med både hårdvara och mjukvara. Jag brinner för tillväxtbolag med internationella ambitioner, och har själv spenderat många år utomlands och arbetat på alla kontinenter runt om i världen. Något som jag tycker har givit mig en bredare förståelse för olika typer av processer och att problem kan lösas på många olika vis.
I grund och botten är jag en IT-projektledare och i min karriär har jag arbetat många år som managementkonsult med fokus på upphandlingar. Bland annat så har jag jobbat som chef för Business Sweden i Kanada i fem år.
Jag gillar hög aktivitetsnivå, att man arbetar hårt men också har mycket roligt under tiden. Att bygga ett team där alla är motiverade och utvecklas är viktigt. Är generellt mycket intresserad av relationer, och när det gäller affärer görs det emellan människor.
4: Varför är er produkt bättre än konkurrenternas?
Magnus Andersson VD Terranet: Dagens lösningar såsom ”radar”, ”lidar” eller ”kameror” kan inte på grund av den teknik de använder nå den snabbhet och noggrannhet som vi uppnår. Vi använder en kombination av så kallade eventkameror och en laserscanner.
Vi tittar på pixel per pixel istället för på hela ”frames” (bilder), och detta innebär att vi inte behöver massa bilder för att kunna bedöma hur ett objekt rör sig.
Tack vare denna teknik så producerar vi mindre datamängder och detta är en mycket viktig faktor när det gäller dagens nya bilar då just stora datamängder leder till att bilens funktioner blir allt långsammare. Faktum är att många bilar idag har säkerhetslösningar, men trots detta inträffar väldigt många olyckor med dödlig utgång i trafiken.
Dagens lösningar är helt enkelt inte tillräckliga, men med vår lösning som kräver mindre datahantering så ökar förutsättningarna för att bilen skall hinna stanna i tid och på så sätt vill vi vara en del av lösningen när det gäller att få ned olyckssiffrorna i trafiken både i Sverige och internationellt!
5: Har ni patent på denna lösning – och i vilka länder?
Magnus Andersson VD Terranet: Ja, lösningen är skyddad. Vi har ett globalt exklusivt licensavtal för ett antal patent som skyddar lösningen. Dessutom i takt med att vi utvecklar produkten kommer vi också skapa fler egna patent inom detta område.
6: Har ni några intäkter idag?
Magnus Andersson VD Terranet: Vi får idag finansiella bidrag och stöd från Vinnova & Trafikverket. Vi har fullt fokus just nu på att ta produkten till marknaden, se till att den håller den kvalitet och prestanda som förväntas.
7: Berätta mer om dessa anslag från Vinnova & Trafikverket!
Magnus Andersson VD Terranet: Detta visar hur stort intresse det finns för det vi gör och för att rädda fler liv i trafiken. Även det förtroendet vi har att kunna ta fram något nytt. Syftet är att utveckla de testmetoder som redan finns för EuroNCAP etc, men som inte täcker alla möjliga scenarior, t ex hur en cykel kommer mot en bil. Sen då under 2024 testa vår produkt BlincVision ute på testbanan AstaZero, som ägs av RISE.
Dagens nivåer för att nå högsta betyg i EuroNCAP (ett slag bonussystem alla biltillverkare vill nå 5 stjärnor, för att utmärka sig som en säker bil) är för enkla att uppnå. Dagens lösningar kan redan bättre än så. Därav tittar EuroNCAP att uppdatera sina nivåer inför nästa version 2026 och sen därefter 2029. EuroNCAP är mycket intresserade av vad vi gör, vad vi kan uppnå.
8: Hur kommer ni att tjäna pengar på er produkt?
Magnus Andersson VD Terranet: Det finns generellt sett flera olika typer av intäktsströmmar som är aktuella, exempelvis royalty eller licensavtal, men den slutliga affärsmodellen beror förstås på hur och med vem vi tar denna produkt till volymförsäljning.
9: Hur ser det ut på kapitalanskaffningsfronten?
Magnus Andersson VD Terranet:
Vi har just nu två emissioner som löper under 2024. Först har vi T07 som kommer upp strax innan sommaren med teckningsperioden 20 maj – 3 juni 2024, och därefter T08 med teckningsperioden 18-29 november 2024.
10: Vilka är Terranets viktigaste händelser de närmaste 12 månaderna – hur ser bolagets roadmap ut?
Magnus Andersson VD Terranet: I innevarande kvartal (Q1 2024) har vi en Demo av vår prototyp i lab och under nästkommande kvartal (Q2 2024) väntar en demo av vår prototyp på verkliga fordon. Syftet med detta är att visa upp vår prototyp för flertalet ”Tier 1 leverantörer” (etablerade leverantörer) och OEM:er (Original Equipment Manufacturer) som visat intresse. Därefter inleda partnerskap för att ta produkten till nästa nivå – marknaden!
11: Berätta om dessa kommande demos av BlincVision!
Magnus Andersson VD Terranet: Vi har tidigare arbetat med att testa och ta fram våra komponenter till BlincVision. Nu är det dags att demo hela lösningen i vårt lab. Att visa att BlincVision otroligt snabbt kan detektera ett objekt samt identifiera och klassificera ett objekt, t ex ett barn, via vår unika algorithm och AI-lösning som samverkar med vårt system av eventkameror och en laserscanner.
12: Vad skulle det kunna innebära om dessa demos blir framgångsrika?
Magnus Andersson VD Terranet: Att Tier 1 leverantörer och biltillverkare vill komma och se det hos oss, och sen i förlängningen arbeta med oss och såklart även ingå ett partnerskap.
13: Varför skall man investera i Terranet – var befinner sig bolaget om 3 år?
Magnus Andersson VD Terranet: BlincVision är då sluttestad, bevisad, och på väg ut på marknaden i stor skala. BlincVision är en helt unik produkt, som når resultat som ingen annan produkt kan uppnå. Man har vid det här laget redan börjat diskutera om detta borde vara standard i nyproducerade bilar, och folk i branschen börjar så smått att jämföra Terranet med Autoliv!
Dagens Börs tackar Magnus Andersson VD på Terranet för en mycket intressant intervju och vi önskar både honom och Terranet all lycka till i framtiden!
Diagram: Terranet dagsdiagram (diagram: Infront)