Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 26 juni, 2024 03:44

Intervjun:

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics


Fredrik André (CMO) Precise Biometrics

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Precise Biometrics satsar full fart framåt i både Sverige och Europa, men också i USA! Bolaget presenterade nyligen flera viktiga orders gällande bolagets besökssystem (visitor management system) YOUNiQ Visit, från bland annat storbolag som Maersk (190 miljarder börsvärde), ATEA (16 miljarder börsvärde) och Tobii (664 miljoner börsvärde), men även orders från svenska statliga institutioner som Samhall och Swedish Institute of International Affairs, orders som kretsar kring Europa. I dagens intervju har vi förmånen att få träffa Fredrik André (CMO), som kommer att berätta mer om hur det går för Precise Biometrics satsning i USA!

 

Berätta om er satsning i USA!

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Precise Biometrics började sin satsning i USA redan från start 1997 genom partnerskap med olika teknikleverantörer gällande algoritmprodukter för fingeravtryck. Vårt första egna kontor i USA etablerades 2017 i samband med ett bolagsförvärv, och sedan dess har vi successivt fram till idag fortsatt att utveckla våra säljdivisioner och samarbeten.

Under 2023 ökade vi satsningen på YOUNiQ-produkterna i USA och senaste året har vi både ökat antalet egna säljare och stärkt de viktiga partnerrelationerna.

Utöver YOUNiQ så har vi även en bra affär kopplad till våra algoritmprodukter i USA, dels med Qualcomm inom mobiltelefonsegmentet och dels med Infineon inom fordonssegmentet. Vi har dessutom ett labb och ett team i USA som arbetar med datainsamling av biometriska avtryck. Dessa avtryck använder vi för att utveckla och träna våra algoritmprodukter. Det kan låta enkelt med insamling av biometriska avtryck men det är en stor mängd olika parametrar som påverkar såsom temperatur, fuktighet, skyddsglas, etc.

 

Berätta lite om dig själv!

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Jag klev in på Precise i slutet av förra året och har dessförinnan jobbat 25 år med internationell B2B marketing och försäljning för teknik och SaaS-bolag som Visma, Autodesk, AP Moller Maersk, Medius och Avensia. Fokus har både varit på att långsiktigt bygga varumärke och position, och mer kortsiktigt driva försäljning.

Geografierna har varit EU, USA och APAC och rollerna har alltid handlat om någon form av förändring eller transformering och tillväxtsresor. För mig handlar marketing om siffror och resultat på sista raden, inte färg och form, vilket troligen är en kombination av mitt resultatdriv och min ingenjörsbakgrund. Privat älskar jag skidåkning, västkusten och skaldjur, gärna tillsammans med familjen.

 

Vilka är era viktigaste kunder och partnerrelationer i USA just nu?

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Vi har flera, men bara för att nämna några partners; Qualcomm, Infineon, Genetec och Flowscape. Jag kan även nämna att vi har ett samarbete med ett företag som heter Hand.ID gällande vår algoritmprodukt för handigenkänning. Vi har upplevt ett väldigt stort intresse när vi visat upp vår lösning för handigenkänning i olika sammanhang i USA.

 

Hur ser relationen med Qualcomm ut och vilka produkter köper de av er?

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Den är väldigt bra och det ser positivt ut framåt. Vår verksamhet är nära kopplad till säkerhet, vilket gör att vi i många fall är förhindrade att säga något om specifika relationer och affärer. Men Qualcomm är helt klart en viktig partner för oss och vi håller på med flera intressanta gemensamma projekt. Ur ett bredare relationsperspektiv så är Qualcomm kund till oss inom flera områden såsom ultraljudssensorer för mobiltelefoner och anti-tampering, vilket handlar om att förhindra manipulering och bedrägeri.

Ultraljudssensorer är en relativt ny teknik och ett relativt litet segment men det växer kraftigt och har bättre marginaler än den generella marknaden. I detta segment har både Qualcomm och Precise en väldigt stark position globalt. Anledningen till den snabba tillväxten handlar om att traditionella sensorer inte fungerar med den nya generationens mobilskärmar, då det krävs ljudvågor för att kunna tolka ett fingeravtryck genom skärmen.

 

Berätta om Genetec och Flowscape och ert samarbete med dem!

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Genetec är en stor teknikkoncern inom fysisk säkerhet som vi har ett samarbetsavtal med gällande YOUNiQ Access – vår lösning för biometrisk inpassering. Fördelen att jobba med en stor och etablerad aktör som Genetec är att de både har kunskap inom området och ett etablerat nätverk och lokala återförsäljare.

YOUNiQ Access är integrerad med deras säkerhetssystem och säljs som en del av en helhetslösning. Försäljningen sker via deras återförsäljare som är lokala och regionala installationsbolag av säkerhetslösningar. Relationen och samarbetet är väldigt bra men det har tagit längre tid än förväntat att nå ut till säljarna i deras organisation.

Det tar även tid att etablera affärsrelationer, som verkligen levererar vunna affärer, med lokala partners. Vi har dock sett att detta börja ta fart under året med flera pilotprojekt och vunna affärer. Vårt huvudfokus är att accelerera detta ytterligare, då vi bara har börjat krypa på en marknad där vi vill springa i full fart. Tyvärr kan jag ännu inte kommunicera några namn på kunder men hoppas att senare under året kunna prata om konkreta affärer.

Jag kan även tillägga att vi ser ett väldigt stort intresse för våra lösningar när vi är på olika mässor och event. Nästa stora mässa i USA som vi kommer att ställa ut på är GSX i slutet av september.

När det gäller Flowscape så är det ett teknikföretag som levererar lösningar för det smarta och digitala hybridkontoret. Vårt besökssystem YOUNiQ Visit kompletterar deras helhetslösning perfekt. Vi började samarbetet med dem i USA och har sedan expanderat det till ytterligare marknader. Vi har ett antal gemensamma kunder tillsammans med dem, och ett ytterligare antal pilotprojekt i pipeline.  Vi ser ett stort intresse och har en positiv gemensam framtidsbild.

 

Vad är status för Precise Biometrics produkt YOUNiQ Visit som inriktar sig på besökshantering? Har man kunder i USA idag?

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Vi kommunicerar bara den totala kundbasen som är drygt 700 kunder men det finns företag i USA som använder YOUNiQ Visit, som är vår produkt för besökshantering. När vi initierade den ökade satsningen på YOUNiQ i USA förra året så har vi initialt fokuserat på YOUNiQ Access, vår produkt för biometrisk inpassering, eftersom vi både såg en tydlig möjlighet på marknaden för produkten och att den ligger lite närmare den biometriaffär som vi sedan tidigare har i USA.

Vi har dock även genomfört satsningar gällande YOUNiQ Visit, där samarbetsavtalet med Flowscape som initierades på amerikanska marknaden och sedan utvecklades till ett globalt samarbete, är det tydligaste exemplet. Vi planerar även att accelerera YOUNiQ Visit-satsningen i USA framåt.

 

Hur ser strategin ut för att växa i USA med YOUNiQ?

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Strategin handlar om partners, dels att växa med befintliga och dels med nya. Vi ser att vi har en bra och relevant produkt för den amerikanska marknaden, vilket är en viktig grund.

 

Var befinner sig Precise Biometrics USA-satsning om 24-36 månader?

Fredrik André (CMO) Precise Biometrics: Vi har lagt mycket tid och resurser på att säkerställa att vi har en relevant produkt och på att etablera partnersamarbeten, vilket som sagt tagit längre tid än beräknat men nu ser vi att vi börjar komma igenom och förväntar vi oss att affärerna ska börja växa allt snabbare. Några siffror kan jag inte ge då vi inte avger några prognoser men vi följer den plan vi har för 2024!

 

Dagens Börs tackar Fredrik André (CMO) Precise Biometrics för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Precise Biometrics all lycka till med framtiden!


Diagram ovan: Precise Biometrics dagsdiagram (diagram källa: Infront/ Dagens Börs)