Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 13 juni, 2024 23:34

Intervjun:

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB


Filip Lundquist (VD) Umida Group AB

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Snart kommer sommaren och då kommer efterfrågan på både Gin och Tonic att stiga till skyarna. Ett av få svenska börsnoterade bolag som sysslar med försäljning av just båda dessa komponenter, Gin & Tonic, är Umida. Umida toppar inte bara listan på Systembolaget för ”mest sålda Gin märke”, man toppar även listan över ”total mängd liter såld Gin”. Man säljer helt enkelt mest och är bäst! Därtill finner du även Umidas Tonic på alla hyllor du kan tänka dig hos dagens livsmedelskoncerner – ICA, COOP, Hemköp, Axfood med flera. I dagens intervju kommer Umidas VD Filip Lundquist att berätta mer om var bolaget befinner sig idag, vad man har på gång samt varför man skall investera i Umida!

 


Bild ovan: Ekobryggeriet (ett av Umidas märken)

 

Berätta vad Umida sysslar med!

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Umida är ett innovativt dryckesföretag som levererar branschledande kvalitetsprodukter.

Inom egna varumärket samt via licenserade varumärke skapas alkoholfria eller alkoholhaltiga produkter som säljs inom dagligvaruhandeln, Systembolaget, HORECA samt på export.

Umida är marknadsledande inom svensk gin på Systembolaget samt inom kategorin premiumtonic på dagligvaruhandeln.

 

Varför är ni bättre än era konkurrenter?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Vi utvecklar mer högkvalitativa produkter än många av våra konkurrenter, vi är också snabbare och mer innovativa jämfört med många av de större trögrörliga dryckesbolagen. Vi har en stark nisch att utveckla högkvalitativa dryckesprodukter mot fans vilket ger en mer kostnadseffektiv marknadsföring.

 

Hur tjänar ni pengar?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Genom att vi köper in produkter till så låga priser som möjligt för den kvalité vi vill uppnå, säljer sedan dessa så dyrt vi kan vilket ger en så hög bruttomarginal som möjligt. Vi håller en OPEX under vår bruttomarginal och kan med det generera ett överskott från rörelsen.

 

Berätta lite om sig själv!

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Anställd i Umida sedan januari 2018 och VD sedan januari 2020. Masterutbildning i ekonomi från Uppsala Universitet som avslutades med utmärkelsen Årets Marknadsförare 2011 och start som management trainee hos franska kosmetik jätten L´Oréal. Efter fyra år hos L´Oréal med roller som management trainee, brand manager, key account manger ICA fortsattes karriären hos världens ledande vinföretag Treasury Wine Estate, där nordiska ledarroller väntade. Utöver masterexamen inom ekonomi även kursetta från Restaurangakademiens sommelierutbildning 2008.

 

Ni släppte precis er Q1-rapport, berätta varför denna påvisar att ni gör rätt saker!

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Vi har ökat vår bruttomarginal, vi gör ett positivt EBITDA i vårt svagaste försäljningskvartal. Vi håller kostnaderna under kontroll och vi ökar nettoomsättningen. Totala skulderna minskar med ca 12 MSEK.

 

Hur mycket omsatte ni 2023 och vad talar för att det skall öka under 2024? – Hur ser era planer ut för tillväxt?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: 2023 stängde vi på ca 73 miljoner i nettoomsättning, ca 128 miljoner ink alkoholskatt. Vi har en stor lansering på gång inom kategorin funktionsdrycker samt att vi fortsätter att växa förvärvet från 2023, Ekobryggeriet. Vi utvärderar också löpande nya förvärvsobjekt.

 

Vad blev rörelse resultatet för Q1 ?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: EBITDA +363k SEK och efter avskrivningar om ca -1 MSEK blev rörelseresultatet -727k SEK

 

Hur mycket pengar fanns i kassan vid utgången av Q1 2024?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Ca 2,6 MSEK. Notera dock att Q1 är vårt svagaste kvartal försäljningsmässigt. Maj och juni är några av våra starkaste månader då vår portfölj innehåller mycket tonic och gin. Båda produkttyperna gynnas av varmt väder vilket vi haft gott om senaste veckorna. Vi har också under det första kvartalet minskat totala skulderna med ca 12 MSEK.

 

Ser du något behov av kapitalanskaffning det närmaste året?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Vi genomförde en riktad emission under början av detta år. I samband med den röstades även ett teckningsoptionsprogram igenom där alla aktieägare får teckningsoptioner som kan ge oss ytterligare tillskott under hösten. Om affärerna faller ut enligt vår plan för året ser vi inget behov av kapitalanskaffning, så länge det inte rör sig om finansiering av framåtlutande förvärv.

 

 


Bild ovan: Joluca, YouTube- och influencertrion JLC består av Jonas Fagerström, Lucas Simonsson och Carl Déman. Trio grundande JLC i början av 2017 och har sedan dess tagit Sverige med storm. Deras YouTube-kanal har över 700 000 prenumeranter och varje avsnitt har i genomsnitt en halv miljon visningar.

 

Vilka är era tre senaste viktigaste nyheter?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB:

Nr 1, Vår lansering av Joluca funktionsdrycker inom dagligavaruhandlen, högmarginalprodukter inom en kategori som 2023 omsatte 5,5 miljarder enbart i Sverige. Här kommer vi lansera marknadens förmodligen bäst smakande produkter, uppbackat av den influencertio som förra året igen blev utsedda till mest maktfulla inom sociala medier i Sverige av Mediaakademien.

Tillsammans har vår delägare i Joluca, JLC, över 4 miljoner följare och deras videoklipp under 2023 har redan visats över 80 miljoner gånger. På toppen av detta lanserar vi produkterna med ett av Sveriges finaste familjeföretag inom distribution, Arvid Nordquist. Med Arvids stora säljteam kommer vi täcka hela Norden på ett sätt som vi aldrig varit i närheten av tidigare.

Detta är utan tvekan den största möjligheten som Umida någonsin stått inför. Tar vi bara någon procent av denna enorma kategori kommer det att bli en succé för oss.

Nr 2, Vi påvisar under första kvartalet att bruttomarginalen kraftigt vänt upp vilket är ett av de mest prioriterade områdena under 2024.

Nr 3, Vi har en stark ägarkrets som stärkte upp kassan och det egna kapitalet under början av året. Vi har med andra ord ägare som tror på oss och ser tillväxt inom snart framtid.

Varför skall man investera i Umida?

Filip Lundquist (VD) Umida Group AB: Vi har lämnat ett svagt 2023 bakom oss med en kurs som är kraftigt nedpressad, men jag anser att vårt börsvärde idag inte är rättvisande sett till de tillgångar som finns i bolag och sett till vart vi är på väg. Av den anledningen har jag ökat mitt innehav senaste månaderna. Vi står också inför en lansering av Joluca funktionsdrycker som sannolikt kommer bli den största lansering som gjort i bolagets historia, inom en kategori som växt kraftigt de senaste 15 åren.

 

Dagens Börs tackar Filip Lundquist (VD) Umida Group för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Umida all lycka till med framtiden!

 



Diagram ovan: Umida dagsdiagram (diagram källa: Infront/ Dagens Börs)