Läser in...

Därför värderar marknaden Tesla så högt

Skrivet av Per Stolt 
11 september, 2020 03:51

 

Dagens Börs Morgon Krönika

 

God morgon!

”Marknaden har alltid rätt – åsikter ofta fel.”

Detta talesätt från Wall Street gäller än idag.

Vi behöver knappast fundera särskilt länge innan vi finner ett praktexempel på detta.

Jag pratar förstås om den aktie som skapar mer känslomässig svallning är svensk politik, och det handlar förstås om Tesla.

 

Låt oss ta en titt på fundamenta:

Bolag            Börsvärde             Intäkter          PE

Tesla             346 miljarder      26 miljarder            955

GM                43 miljarder        115 miljarder           29

Ford              27 miljarder        130 miljarder           -13

Nikola          13 miljarder           $95.000                  -92

 

Om man räknar på hur mycket börsvärdet är i förhållande till försäljningen så framgår tydligt att det ”dyraste” bolaget är NIKOLA, som värderas  136.000  x  sales  (se tabell nedan):

 

Bolag            Price/Sales

Nikola          136.000 x

Tesla                       13 x

GM                          0,4 x

Ford                        0,2 x

 

I media har det talats en hel del om Tesla ”skyhöga värdering”, men i sanningens namn så är det Nikola som framstår som hysteriskt dyr. Nikola har inte ens tjänat 1 miljon svensk kronor. De har tjänat +95,000 dollar.

Det handlar förstås om framtida värde. Hur stora intäkter har bolaget om 5-10-25-100 år?

Om bolag skulle värderas enligt ”årets vinst” eller ”året intäkt”, skulle flertalet bolag som inte tjänar några pengar alls, ha en börskurs på 0, men det vi alla att så inte är fallet.

 

Tillväxtbolag kan inte värderas efter årets vinst.

Där har vi en första förklaring på Teslas marknadsvärde. Marknaden kalkylerar helt enkelt intäkterna 10-30 år in i framtiden.

När vi ser ett PE-tal på 20. Vad betyder det då? Jo, summa av alla vinster 20 år framåt – ger totalt sett hela börsvärdet!

 

GM och FORD är inte tillväxtbolag och därför kan vi inte räkna dessa enligt multiplar som gäller för tillväxtbolag.

GM och FORD har fullt upp med att försöka få fram en enda konkurrenskraftig elbil.

Att konkurrera på två områden samtidigt – bensindrivna bilar och eldrivna bilar kommer inte falla väl ut i en specialiserad värld.

Inom en väldigt snar framtid kommer allt fler länder förbjuda fossildrivna fordon, och har inte Ford och GM lyckats tagit fram en ”konkurrentkraftig elbil”, så är det tack och hej. kampen mot klockan gäller för fler än dessa biltillverkare.

 

Detta elbilsrace kommer tillåta få ”andra” placeringar.

Tänk själv på saken. Vad händer om Teslas bil är både billigast och kan transportera bilen längs sträcka?

Hur tror ni FORD och GM:s försäljning då kommer att se ut? (svar som en påse jordnötter).

Varken GM eller Ford har just nu en trovärdig långsiktig plan för hur andra generationens elbil skall se ut, och därför säger marknaden att man helt enkelt får nöja sig med en värdering därefter (dvs en multipel enligt ”massproduktion i en mogen marknad”)

 

Det finansmarknadsmässiga paradigmskifte (förändring av tankesätt, dvs värdering) som just nu håller på att ske, är att bilen åter igen blir en högteknologisk företeelse, från att ha varit en ”mogen massproduktionsprodukt”.

Vid Fords introduktion T-Forden 1908 kostade den 950 dollar och 1927 hade Ford lyckats pressa ner priset till 250 dollar. Bilar hade förvandlats från high-tech till bulk.


Wikipedia: En T-Ford får karossen monterad vid sammansättningsbandet 1913

 

Fordonsmarknaden – personbilar 

År 1885-1930 Mer en högteknologisk företeelse

År 1930-2003 Löpande band, massproduktion

År 2003-nutid High-tech renässans (elbilar, Tesla grundas 2003)

 

 

Att finansmarknaden har korrigerat sina kalkyler i excel för fordonsindustrin när det gäller eldrivna fordon (Tesla och Nikola), finner vi bevisligen i tabellerna (dvs de till synes skyhöga värderingarna).

Att värdera Teslas kommande elbilsgenerationer till en ”mogen produkt i en massmarknaden” vore snarare mer konstigt än dagens värdering (high-tech värdering).

Marknaden säger helt enkelt – att inom en väldigt snar framtid så kommer fordonsmarknaden i princip att vara helt eldriven och Tesla leder racet. Därtill kan vi förvänta oss nya uppfinningar – och därmed har bilen återigen blivit en high-tech produkt som förtjänar en tech-värdering.

Nya uppfinningar är något vi inte sett på den bensindrivna bilmarknaden på flera decennier – om man inte räknar in backkameran!

 

VIKTGT!

Missa inte nästa krönika!

Prova Dagens Börs för 1 kr per dag i en månad (29 kr för en provmånad, därefter 99 kr, per månad, ingen uppsägningstid)

https://dagensbors.se/

 

 

—————————————————————————————————-

Så förväntas börsen öppna:

OMX (1802,85) förväntas öppna: -0,35 %

Estimerad öppningskurs: 1795-1800

 

MAKROSTATISTIK

Fredag 11 september
08:00 TY: KPI
14:30 USA: KPI
 
 

Riksbankernas räntebesked
Bank   Ränta        Nästa Räntebesked

FED       +0,0 %        16 september 2020
ECB       +0,0%         10 september 2020
RB         +0,0%         22 september 2020

 

 

Disclaimer
Dagens Börs är en nyhetstidning. Information och bedömningar skall inte ses som rekommendation att handla finansiella instrument.
Varken innehållets riktighet eller fullständighet kan ej garanteras.

 

 

För att ladda ned Dagens Börs APP, klicka på länkarna nedan:

(genom att ladda ned APPEN får du notiser då en spännande analys, eller viktig nyhet publicerats)

Du som har Samsung eller Android, klickar här!

Du som har Iphone, Apple eller iOS, klickar här (här laddar du ned Dagens Börs app, där du läser artiklarna)

Du som har Iphone, Apple eller iOS, klickar här (här laddar du ned appen TELEGRAM APP för notiser)

Du som har Iphone, Apple eller iOS, klickar här (här klickar du för att gå med i Dagen Börs grupp inne i appen TELEGRAM)