Läser in...
Gå tillbaka

Candles Scandinavia Q4: Intäkterna +30 %

Skrivet av Redaktionen 
10 juni, 2024 08:45

Detta är en artikel i ett betalt samarbete.

 

Doftljustillverkaren Candles Scandinavia släpper nu på morgonen sin Q4-rapport och intäkterna under kvartalet ökade med +30 %. Bolaget aviserade extraordinära kostnader på -15,8 MSEK i samband med avvecklingen av försäljningen av ljus tillverkade av andra, men rensat för dessa engångskostnader landade det justerade rörelseresultatet för helåret på en vinst med +4,5 MSEK (fg +2,1 MSEK).

Bolagets VD Viktor Garmiani underströk i VD-ordet att Candles Scandinavia nu går in i det nya verksamhetsåret med en rekordstor orderbok!

Bolaget nämner några av sina kunder i kvartalsrapporten:

  • H&M
  • Åhléns
  • Rituals
  • Lyko

Candles Scandinavias styrka ligger främst i en kostnadseffektiv metod för storskalig produktion av kundanpassade doftljus, rumsspray och rumsdofter, helt av naturligt, miljö- och klimatvänligt vegetabilisk vax från raps.

 

 

Brutet räkenskapsår, 1 maj 2023 – 30 april 2024

Kvartalsrapporten (Q4), 3 mån

  • Intäkterna: 36,4 MSEK (27,9 MSEK), motsvarande en ökning med ca +30 %
  • Rörelseresultatet: EBIT: -14.2 MSEK (-5,9 MSEK), kopplat till renodlingen av företagets affärskoncept, där man avslutat försäljningen av ljus tillverkade av andra.


Bild ovan: Candles Scandinavia ökade intäkterna med +30 % under innevarande kvartal (Q4) jämfört med samma period året innan. Detta trots att bolaget avvecklat försäljningen av ljus tillverkat av andra, för att bara fokusera på försäljning av egentillverkade produkter (doftljus mm).

 

Helåret, 12 mån

  • Intäkter: 179,2 MSEK  (210,7 MSEK), en minskning pga av att man nu slutat sälja ljus tillverkade av andra med lägre marginaler. Intäkterna om 179,2 MSEK var dock högre än föregående kvartal där 12 mån intäkterna uppgick till 171 MSEK (se stapeldiagrammet nedan).
  • Extraordinära kostnader: -15,8 MSEK, för avvecklingen av försäljningen av ljus tillverkade av andra, inkl valuta förluster.
  • Rörelseresultatet exkl extraordinära kostnader: +4,50 MSEK (2,1 MSEK)

 

Intäkterna ökar

Candles Scandinavias intäkter räknat på rullande 12 månader vände därmed upp till 179 MSEK (12 månader), jämfört med förra kvartalet då 12-månders intäkterna uppgick till 171 MSEK:


Diagram ovan: Candles Scandinavia, 12 månaders rullande intäkter (diagram källa: Börsdata/ Dagens Börs)

 

De viktigaste händelserna – Positiva triggers!

  • VD Viktor Garmiani sade i VD-ordet att Candles Scandinavia går in i det nya verksamhetsåret med en rekordstor orderbok!
  • Hela omställningen till att renodla verksamheten till att enbart innefatta kärnverksamheten, produktion av miljövänliga doftljus, rums dofter och doftspray inom Private Label har genomförts under verksamhetsåret. Avvecklingen av affärsområdet med försäljning av ljus tillverkade av andra har därmed genomförts
  • Genom att renodla verksamheten till att endast sälja egentillverkade doftljus mm med höga marginaler, samtidigt som man nu avvecklat försäljningen av ljus tillverkade av andra där man erhåller lägre marginaler, förväntas bolagets marginaler öka! (högre marginaler medför generellt sett högre multipelvärdering, och ett högre börsvärde)
  • Årets rörelseresultat efter extraordinära kostnader uppgick till +4,5 MSEK
  • Kassan uppgick till +18,6 mkr med oförändrade kreditfaciliteter om 45 mkr.
  • Candles Scandinavia har tagit sikte på USA-marknaden, och bolaget har anställt James Ramaker som tidigare var VD hos bolaget bakom det amerikanska varumärket WoodWick (numera även Yankee Candle).
  • Candles Scandinavia tar marknadsandelar internationellt genom ny kund med återförsäljare i ett 80-tal länder!
  • Candles Scandinavia erhåller order från ny kund med ca 300 återförsäljare i Holland!
  • Ytterligare en ny order från Åhléns!

 


Diagram ovan: Candles Scandinavia dagsdiagram (diagram källa: Infront/ Dagens Börs)