Läser in...
Gå tillbaka

”Årets Aktie 2021” – Beyond Frames

Skrivet av Per Stolt 
16 december, 2020 14:57

Detta är en uppdragsanalys.
Detta är en betald analys på uppdrag av Beyond Frames utförd av analysavdelningen på Dagens Börs

 

Årets Aktie 2021 – Beyond Frames VR och AR spelutvecklare

En av de sektorer som förväntas bli hetast under 2021 är föga oväntat gaming-branschen.

Frågan är förstås – vilka spelbolag (aktier) kommer blir framtidens vinnare, men för att kunna svara på denna fråga behöver vi först svara på vad spelandes ”nästa steg” kommer att bli!

 

Spelutvecklingen har gått framåt men inte så fort som man kan tro. Låt oss ta en snabb titt på spelandes utveckling!

En av pionjärerna var Atari  som lanserades 1972. De första spelen var lika genialiska som enkla.


Atari 1972 och spelet ”Missile Command”

 

10 år senare 1982 kom Commodore 64, och de flesta laddade upp spelen då via kassettbandspelare – innan floppydisken kom!


Commodore 64 (1982) med spelet ”Ghost and Goblins”.

 

På nittiotalet kom spelkonsolerna. 1994 kom Sony playstation, och 2001 kom Xbox.


Bild överst: Sony Playstation 1 (1994), senare med spelet ”Silent Hill 2”
Bild underst: XBOX (2001), med spelet ”Killer Instinct”

 

Först när internet flyttade in i mobiltelefonerna började intresset för dessa explodera på allvar, och med dagens smartphones produceras det telefonspel på löpande band.


Ovan till vänster: Smartphone med spelet ”Call of Duty”
Ovan till höger: Candy Crush

 

Spelandet ökar – statistik

Enligt statistik ökar intresset för gaming i rasande takt, källa statista.com.

2013: 27 % av all mobildata konsumerades för ”gaming”

2019: 50 % av all mobildata konsumerades för ”gaming”

 

Vad blir siffran 2023?

 

Spelmarknaden exploderar – men vem tar hem spelet?

Jag tror vi kan vara överens om att spelmarknaden exploderar. Den som inte håller med måste brottas med följande statistik:

  • 2016: 2,5 miljarder spelar ”videogames”.
  • 2018: 166 miljoner amerikaner spelar videogames, vilket är 50,6 % av befolkning på 328 miljoner.
  • Gaming är inte bara för kids. 46 % av alla som spelar är 36 år eller äldre!
  • Gaming är inte bara för män: 46 % av alla spelare är kvinnor.

Marknaden för videogames beräknas till:
2016: 18 miljarder dollar
2018: 43 miljarder dollar
2020: ?
2022: ?
2027:  Grand View Research prognostiserar en stark tillväxt för VR-spel kommande år och att denna marknad totalt kommer att omsätta
92 miljarder dollar år 2027.

 

Spelmarknaden består i princip av ”hårdvarutillverkarna” och ”mjukvarutillverkarna”, dvs de som tillverkar själva datorerna/ konsolerna (hårdvarutillverkarna) eller speltillverkarna (mjukvarutillverkarna).

Att tillverka datorer och konsoler idag är ingen lätt plätt. Priserna på all hårdvara sjunker generellt sett i pris och marginalerna blir allt sämre och sämre.

Speltillverkarna däremot – de kan enkelt vända sig till sin massmarknad och sälja, oavsett om de kostar 0 eller 20 dollar! Fråga Marku ”Notch” Persson som fick en hit med ”Minecraft”. Med dagens digitala möjligheter behöver inte speltillverkarna brottas med varken dyr lageruppbyggnad eller kostsamma leveransprocesser.

Med några få knapptryck har kunden köpt varan och ”antalet produkter” (downloads) är oändligt.

 

Vinnarna är helt enkelt speltillverkarna!

Fråga speltillverkarna av Fortnight får du se! Nedan kan vi se antalet registrerade Fortnightspelare från 1 till 350 mellan 2017-2020.

 


Antalet miljoner som spelar spelet ”Fortnight” 2017-2020

 

 

Vilken typ av spel kommer dominera framtiden – VR

Om 2019/2020 var mobiltelefonspelens era, så kommer 2021/2022 bli Virtual Reality (VR) spelens.
Virtual Reality – det är hit marknaden strävad att nå de senaste 500 åren!  Att kunna kliva in i en förtrollad värld – fri från de dagliga bekymren.

 

Virtual Reality är dock inget nytt fenomen, så varför har då VR inte slagit igenom tidigare?

  • Därför att hårdvaran tidigare kostat för mycket för att kunna nå en bredare massa
  • Därför att kvaliteten varit för dålig

 

Dessa problem är nu ett minne blott. Priset för VR-utrustning är nu nere i samma prisklass som de vanliga konsolerna (Xbox, playstation). Kampen om VR-marknaden har tagit fart och pågår för fulla muggar.

Kampen står sannolikt mellan Oculus och Playstation.

Bakom ”Oculus” står mäktiga Facebook och detta företag grundades 2012. Oculus utrustning kostar 299 dollar.

         
Facebooks – VR system ”Oculus Quest 2”                                Playstations VR

 

Stalltipset är att Oculus och Facebook kommer ut som vinnare. Därför att Facebook har en bredare plattform och direktkontakt med miljarder users som de på sikt kan sälja in sin VR-utrustning till!

Vilka spel ligger på topp på Facebook och Oculus – top Games lista?

Låt oss ta en titt på vilka spel som var Oculus (Facebooks) Top Games 2020 (källa länk). På första plats i kategorin ”Top Interactive Story” finner vi spelet ”Down The Rabbit Hole”, som är en VR-dataspelsversion av Alice i Underlandet. Detta spel fanns med i bakgrunden då i Mark Zuckerbergs presentation deras nya VR-utrustning Oculus Quest 2. Wow!

 

Bild ovan: Spelet ”Down The Rabbit Hole” har blivit utsett till ”bästa spel i kategorin ”Top Interactive Story”.
Källa:

BEST OF QUEST 2020: A LOOK BACK AT THE YEAR’S TOP VR GAMES
Oculus-blogg|14 december 2020|

 

Bakom detta spel ”Down the rabbit hole” står Cortopia Studios, som ägs till 100 % av svenska spelutvecklaren Beyond Frames.

Men innan vi tittar närmare på detta spelbolag låt oss först titta till detta spel coh se vad det handlar om.

Förstora bilden och sätt på ljudet – hur detta upplevs i Virtual Reality får var och en fantisera fram själva!

 

Videoclip ovan: Spelet Down The Rabbit Hole, skapat av Cortopia Studios (ägare Beyond Frames)
Källa: Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=27sCjojPy-U&feature=youtu.be

 

 

 

Beyond Frames 

Beyond Frames är ett bolag som verkar in om dataspelsindustrin och har sitt säte i Stockholm. Beyond Frames strategi och vision är att samla oberoende spelstudios och fokusera på att utveckla roliga och högkvalitativa spel inom Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). Att skapa egna spel, men även förbättra och publicera andras spel!

Antal VR – spel lanserade på plats ute i marknaden: 3

Antal VR spel på gång: +4

 

Edge

Facebook har precis lanserat sin ny VR utrustning ”Oculus Quest 2”, som enligt facebook själva blivit en succé med hela 400 % högre efterfrågan på förbeställningarna. Facebook sade även att efterfrågan på ”Oculus Quest 2” varit så stor att intäkterna förväntas påverka Q4 2020!

Facebooks nya plattform ”Oculus Quest 2” har mycket höga krav på kvaliteten på spelen och detta har gjort konkurrensen mycket tunn. I dagsläget vinns endast ett 200-tal spel tillgängliga för plattformen och under 2021 förväntas Beyond Frames ha ett betydande antal spel på plattformen.

”Down the Rabbit Hole” fortsätter att imponera världen över och spelet har nominerats till 7 utmärkelser i kategorier som “VR Game of the Year”.  ”Down the Rabbit Hole” har klättrat till det nionde högst betygsatta spelet globalt på Facebooks VR-spelkonsoler Oculus Quest och Oculus Quest 2.

De stora kvalitetskraven gör att få klara de krav som ställs på spelen, och ”Beyond Frames” har även startat utgivning av andras spel – förlagsverksamhet. Det vill säga; andra spelutvecklare har en spelidé – Beyond Frames förbättrar spelet och tar det till marknaden!

 

Låt oss titta på hur försäljningen ser ut?

Bolagets försäljning stiger och fler spel är på väg. För tillfället tjänar bolaget intäkter på downloads men ”in-game-purchases”, dvs köp inne i spelen för att få tillgång till objekt och design och levels är näst intill garanterat på gång.

Beyond Frames gick från 8,6 mkr för rullande 12 månader till 14,4 mkr under Q3 2020.

Bild ovan: Beyond Frames rullande resultat 12 månader

 

 

Den tekniska analysen

Beyond Frames har brutit igenom sitt motstånd på 17,00 kr och handlas just nu på ett nytt all-time-high.

Detta innebär att köparna är på plats.

RSI-kurvan har brutit sin negativa trend och detta är också ett teknisk positivt tecken-

Huvudscenariot är att Beyond gör en uppgångsfas som är lika stor som den första 17-3 kr= 14 kr uppgång, vilket skulle ge en tekniskt målkurs på 17+14 =31 kr.

Vi sätter målområdet till 28-38 kr på längre sikt.

 

Slutsats, bedömning och sammanfattning:
Gamingbranschen förväntas bli en vinnare 2021. Framför allt så tror vi att VR och AR kommer att ta fart, och det är upplagt för speltillverkarna att blomstra inom detta nya område. Sveriges kanske mest lovande VR och AR utvecklare Beyond Frames har bevisligen fantastiska utsikter efter att deras spel ”Down The Rabbit Hole” vunnit flertalet pris – bland annat ”bästa interaktiva spel”!

Vår bedömning:

  • Gamingmarknaden exploderar och nästa steg i utvecklingen blir Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR).
  • Ledande på VR och AR-marknaden för gaming blir Facebook och deras oculus-satsning, då Facebook har ”tillgång” till miljarder kunder (snart kan man kanske träffa sina vänner i en låtsasvärld i egna rum? WOW!)
  • Svenska Beyond Frames ligger positionerad för framgång – då man via sin hit ”Down the Rabbit Hole”, utsetts till bästa interaktiva spel, och blivit en sån succé att Mark Zuckerberg använde spelet (bland annat) då han presenterade sin nya VR utrustning i år.
  • Bolagets intäkter stiger och förväntas öka i takt med ett aggressivt antal nya spel de närmaste åren.
  • Den tekniska analysen pekar på en sannolik uppgångsfas mot 31 kr på sikt.
  • Beyond Frames blir ”Årets Aktie” och vi kommer följa och bevaka detta bolag under hela 2021.

 


Beyond Frames dagsdiagram (diagram källa: infrontfinance.com/ Dagens Börs)

 

Fotnot: Författaren till denna artikel har inga aktier i någon av dessa bolag.

Friskrivning: Detta är en teknisk analys och en gissning om framtiden. Ingen kan veta framtiden och denna analys skall därför inte ses som någon rekommendation att handla  aktier eller andra finansiella instrument.