Skrivet av Redaktionen • 22 november, 2024 01:24
Intervjun:
Anna Linton (VD) Peptonic Medical
Bild ovan: Anna Linton (VD) Peptonic Medical
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Bolag: Peptonic Medical
Sektor: Femtech, female health
VD: Anna Linton
Intäkter: 29,2 MSEK (senaste 12 mån)
Peptonic Medical är ett innovativt femtechföretag som avser att revolutionera marknaden för intim egenvård. Bolaget har som mål att forska och utveckla banbrytande produkter inom kvinnors hälsa, och förbättra tillgången till dessa produkter på global nivå. Peptonic Medicals egna varumärke Vagivital utgör en stark grund för verksamheten, men bolaget samarbetar också med partners genom licens- och white label-modeller i USA och internationellt. I dagens intervju kommer Peptonic Medicals VD Anna Linton att berätta mer varför kunder efterfrågar bolagets produkter, status för ONLINE-försäljningen, satsningen i USA samt hur hon ser på framtiden!
Berätta vad Peptonic är för typ av bolag och vilka produkter ni erbjuder marknaden?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Peptonic är ett medicintekniskt bolag som fokuserar på intim egenvård. Vi utvecklar och erbjuder kliniskt bevisade egenvårdsprodukter som behandlar och förebygger vanliga medicinska besvär i underlivet. Verksamheten bedrivs internationellt, där USA, Norden och Europa utgör våra huvudsakliga marknader. Produkterna marknadsförs under varumärkena VagiVital och Vernivia, samt genom partners som white label (partners eget varumärke). Utöver produktutbudet arbetar vi aktivt med att lyfta samtalen kring kvinnors intimhälsa.
Varför är Peptonics produkter bättre än konkurrenternas?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Det som utmärker våra produkter är den unika kombinationen av kliniskt bevisad intimvård, funktionalitet, skonsamhet och en genomtänkt portfölj.
Produkterna är kliniskt utvärderade för att säkerställa effekt och säkerhet, vilket skapar förtroende och tillit hos våra kunder. Vi har medvetet undvikit parfym, parabener och onödiga tillsatser för att produkterna ska vara skonsamma mot kroppen – men kraftfulla nog att göra verklig skillnad. Vårt produktutbud är omsorgsfullt utformat för att hjälpa kvinnor att förstå sina symtom, behandla dem effektivt och förebygga vanliga medicinska besvär i underlivet, utan att behöva ett recept.
Dessutom har våra produkter en stilren och modern design som både är praktisk och en självklar del av vardagen, tilltalande nog att gärna ha produkterna framme.
Berätta lite om dig själv?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Jag är en obotlig optimist som älskar tempo, fart och utmaningar. Att få arbeta med hälsa ger mening, jag känner att jag kan bidra på ett värdefullt sätt. Min bakgrund är vetenskaplig, men under mina 25 år inom life science har jag mestadels arbetat på den kommersiella sidan. De senaste 12 åren har jag haft förmånen att arbeta som VD i bolag som genomgår stora förändringar, och där trivs jag som bäst. Jag ser ofta möjligheter där andra ser problem och gillar att lösa utmaningar som kräver både strategiskt tänkande och praktisk handlingskraft. Jag får energi av mina kollegor och att vi hjälper varandra att lyckas.
När jag inte arbetar tillbringar jag mycket tid med familj och vänner, och jag älskar att laga mat. Ett av mina bästa sätt att koppla av på är att baka bröd och sticka. Jag skulle gärna säga att jag är flitig på gymmet, men just nu har jag svårt att få till tiden för det – även om ambitionen finns!
Har Peptonic intäkter idag?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Ja, Peptonic har intäkter. Under årets första nio månader har vi cirka 23 miljoner kronor i omsättning, varav försäljning av VagiVital, Vernivia och våra white label-produkter står för cirka 90%. Försäljningen fördelar sig ungefär lika mellan Norden och USA, där vardera marknaden står för cirka 40 % av intäkterna, medan resterande försäljning kommer från övriga Europa.
Har ni försäljning på internet, och hur ser planerna ut för denna satsning?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Våra produkter är tillgängliga både online och i fysiska butiker via apotek och andra återförsäljare, och i USA säljs de även via Amazon. Vår egen webbshop, som finns på flera marknader, är en central kanal för att nå våra kunder, vi ser även fortsatt stor potential att växa inom e-handeln både på våra etablerade marknader och internationellt. Genom att stärka vår närvaro online möter vi kundernas behov och gör det enkelt för dem att köpa produkterna.
Hur kommer den fullskaliga lanseringen av VagiVital i USA se ut? Och vad kommer den innebära för bolaget framöver?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Att vi etablerar oss på världens största marknad för hälsoprodukter och tar fullt ansvar för varumärkesbyggande, marknadsföring och försäljning är en avgörande milstolpe för oss. Det minskar vårt beroende av externa partners och ger oss möjlighet att närma oss marknaden och kunderna på ett mer direkt sätt. Genom att sälja våra produkter direkt till kunderna förbättrar vi inte bara kundrelationerna utan säkerställer också betydligt högre marginaler jämfört med distribution via en partner.
Sedan i våras har vi samarbete med en amerikansk cutting-edge marknadsbyrå, och tillsammans med dem utvecklat en skräddarsydd varumärkesplattform för den amerikanska marknaden som tydligt positionerar VagiVital inom kliniskt bevisad egenvård. Under november lanserar vi en omfattande digital kampanj med annonsering och influensers på plattformar som Instagram och TikTok, med fokus på att driva online-försäljning via vår webbshop och utvalda återförsäljare.
Berätta lite om avvecklingen av ert dotterbolag in Israel, och hur mycket kostnadsbesparingar detta innebär?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Under året har vi arbetat med att effektivisera produktionen av våra produkter. Avvecklingen av tillverkningsenheten i Israel är ett strategiskt beslut och en del i arbetet med att optimera våra produktionsprocesser. Samtlig tillverkning av våra egendiagnostiska tester kommer framöver att hanteras av en extern kontraktstillverkare, vilket avsevärt sänker produktionskostnaderna och ökar flexibiliteten.
Avvecklingen av dotterbolaget i Israel förväntas förbättra vårt rörelseresultat med cirka 1 MSEK per månad.
Var befinner sig Peptonic om 2 år?
Anna Linton (VD) Peptonic Medical: Då har Peptonic vuxit till ett starkt bolag med en välkänd produktportfölj bland kvinnor i alla åldrar, på samtliga av våra strategiskt viktiga marknader – USA, Europa och Norden!
Dagens Börs tackar Anna Linton VD för Peptonic Medical för en mycket intressant intervju och vi önskar henne och Peptonic Medical all lycka till i framtiden!
Diagram: Peptonic Medical (diagram: Infront/Dagens Börs)