Läser in...
Gå tillbaka

ANALYS: Railway Metrics & Dynamics (KÖP)

Skrivet av Per Stolt 
9 juli, 2024 03:55


Bild oven: Railway Metrics & Dynamics (RMDX)
Länk: https://railwaymetrics.com/

Detta är en analys i ett betalt samarbete.

 

Idag ska vi titta till det svenska bolaget Railway Metrics & Dynamics (RMDX), ett bolag som har utvecklat ett AI-system som bevakar och mäter kvaliteten på följande saker, via egenutvecklade sensorer:

  • järnvägsräls
  • tågvagnar
  • lok

något som mynnar i följande fördelar för Railway Metrics & Dynamics kunder inom tågsektorn – både gällande passagerartåg samt godståg;

  • Upptäcker fel på tåget eller rälsen på några sekunder
  • Förutspår kommande problem innan de ens blivit ett problem
  • Reducerar risken rejält för urspårningar
    -600 urspårningar per år i Europa
    -Mycket kostsamma på många vis
  • Talar om när reparationer behövs innan de blir betydligt dyrare


Bild ovan: Urspårningar är många gånger extremt kostsamma. I detta fall, en urspårning, men som tur var – så var det ett godståg och inte ett passagerartåg.

 

 

I ett nötskal fungerar Railway Metrics & Dynamics patenterade sensor-system på följande vis (se bild och förklaring nedan).

Sensorerna mäter bland annat (bokstäverna A till G)

  • Back-kamera vid växling och montering av tågvagnar (A)
  • Om lasten är låst (B)
  • Vad lasten och vagnen väger (C)
  • Rälsens kvalitet, och hjulens status (D/G)
  • Hjulens profil (E)
  • Om elen fungerar som den ska (F)

Mätresultaten skickas vidare upp till en server/i molnet, som därefter skickar vidare informationen till reparationsenheter, bevakningscentraler och godsägaren/ rälsens ägare (H, I, J, K), som kan läsas av i en mjukvara/program (K).

 


Bild ovan: Så fungerar Railway Metrics & Dynamics sensorsystem i ett nötskal

 

Med Railway Metrics & Dynamics sensor kan man bland annat upptäcka följande i tid:

Problem med lok och vagnar (ex):
-Vagnarna uppför sig oregelbundet (kan indikera fara)
-Hjulen börjar bli deformerade (indikerar på sikt fara)
-Instabilitet
-Frysta bromsar
-Hjul kvaliteten, när de behöver bytas (kan öka livslängden med +50 %)
-Varning vid reducerad hastighet
-Att vagnarna sitter fast som de ska

Problem med rälsen
-Rälsen trasig
-Sprickor
-Oregelbundenheter (kan indikerar att kontroll krävs)
-Signalfel
-El fungerar/inte fungerar som det ska

 

Bolaget nämner en av sina större kunder som:

Customer – One of the leading rail logistics companies in Europe, with over 5,000 employees a fleet of 26,000 wagons and nearly 700 locomotives.

 

Vi ska nu titta några av Railway Metrics and Dynamics senaste nyheter:

2024-07-08: Railway Metrics & Dynamics aviserar att bolagets egenutvecklade viktsensor kommer få ett patent godkänt.
Idag gör all mätning manuellt och denna måste även dokumenteras innan tåget får tillstånd att lämna plattformen. Med Railway Metrics & Dynamics sensor sker detta automatiskt, och undviker även mänskliga fel.

2024-06-25: Railway Metrics & Dynamics får order på 3 MSEK från Väte Rail
Väte Rail digitaliserar sin järnvägsflotta med sensorer från RMDX, via order på 3 MSEK (fördelat på 3 år) av sensorer från Railway Metrics and Dynamics. Väte Rail är experter på växling, terminaltjänster och tågdragning.

2024-05-23 TX Logistik utrustar alla sina tåg med backkameror från Railway Metrics & Dynamics (runt 100 st). 
TX Logistik, ett av de största järnvägsföretagen i Europa inom godsfrakt.

2024-05-10 Pilotprojekt i Brasilien, första implementeringen i Sydamerika för denna typ av teknologi – mot full betalning
Railway Metrics and Dynamics kommer att implementera sitt avancerade system för analys och övervakning av tåg, infrastruktur och urspårningsdetektion i Brasilien. Det här är första gången sådan teknik implementeras i Sydamerika och RMD får nu möjlighet att visa upp sin toppmoderna plattform för järnvägskunder på den sydamerikanska marknaden. Projektet genomförs mot full betalning.

Railway Metrics and Dynamics patentportfölj är värderad till 240 MSEK av en oberoende värderare. Detta är exklusive gårdagens aviserade godkända patent.

 

Senaste rapporten – Q1 2024, med innevarande kvartalets orders och nyheter förväntas detta förbättras:

  • Intäkter 0,76 MSEK
  • Rörelseresultat -1,7 MSEK

 

Den tekniska analysen härifrån

Railway Metrics & Dynamics (RMDX) har glidit nedåt, men har presenterat flertalet positiva nyheter under det innevarande kvartalet, och det mest sannolika är att aktien studsar tillbaka upp till spannet 2,50-3,50 kr i väntan på fler framgångar.

RSI-kurvan pendlar kring 50 och detta pekar på att aktien samlar kraft för en större rörelse.

Vi sätter därmed KÖP på Railway Metrics & Dynamics (RMDX) med målkursen 3,00 kr, med potential till mer.

 

Vi kommer inom kort att presentera en intervju med bolagets VD Jan Lindqvist.

 

Sammanfattningsvis: Railway Metrics & Dynamics (RMDX) har presentera flera viktiga orders och vi sätter KÖP på aktien med målkursen 3,00 kr (målområde 2,50-3,50 kr).

 


Du finner de senaste analyserna på Railway Metrics and Dynamics RMDX inne i ”Analysbiblioteket”.

https://dagensbors.se/analysbiblioteket/

 


Railway Metrics and Dynamics dagsdiagram, diagram källa: infrontfinance.com/ Dagens Börs

Fotnot: Författaren till denna artikel har inga aktier i detta bolag.

Friskrivning: Detta är en teknisk analys och en gissning om framtiden. Ingen kan veta framtiden och denna analys skall därför inte ses som någon rekommendation att handla  aktier eller andra finansiella instrument.