Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 10 december, 2020 19:14

Intervjun:

Ludvig Segelmark – Stillfront

Ludvig Segelmark, IR-Manager Stillfront Group

 

Intresset stiger för gaming, och den pågående pandemin med lock-downs och håll-dig-hemma rekommendationer har givit branschen en extra skjuts. Framför allt ser vi en trend mot ett allt ökat spelande i mobiltelefonerna.

Ett av bolagen som har utvecklats fantastiskt i år är Stillfront, vars aktie stigit hela +135 %. I dagens intervju berättar Ludvig Segelmark, IR-manager, om vad som är utmärkande för Stillfront och hur spelandet har utvecklats de senaste 30 åren.

 

När grundades Stillfront och varför?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Stillfront grundades 2010 av Stillfronts vd Jörgen Larsson, som tidigare grundat flera bolag inom spel- och teknikbranschen. Jörgens vision med Stillfront var att bygga ett bolag med en diversifierad portfölj av spel med långa livscykler, alltså där spelarna uppvisar stor lojalitet och spelar spelen i flera år. En viktig aspekt från starten har varit att utgå från en decentraliserad modell där varje studio får agera självständigt i koncernen. De första bolagen som förvärvades och ingick från start i Stillfront var Gamerock AB, Verrano AB och Coldwood Interactive AB.

 

 

Hur ser resursfördelningen ut mot PC, mobil, konsol? Vilken är mest lönsam?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Stillfront fokuserar på spel som är free-to-play och många av våra spel går att spela både i mobilen och i din browser (i webbläsaren på din dator). I det tredje kvartalet kom 77% av våra intäkter från mobil, medan resterande 23% kom från browser. Mobilspel är det segmentet inom spel som växer snabbast och Stillfronts andel intäkter från mobilt har ökat markant senaste året. 

 

Berätta mer om er affärsmodell (Monetisation, Retention, Conversion)

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Stillfront Group består idag av 16 olika spelstudios över hela världen. Stillfronts studios utvecklar, designar och publicerar free-to-play-spel (F2P-spel). F2P-spel ger användaren tillgång till spelet utan att betala för det upfront. Användarna har istället möjlighet att köpa saker i själva spelet, som t.ex. tillgång till särskilt innehåll eller möjligheten att snabbare nå nästa nivå. Då våra spel är gratis att spela sänker det tröskeln för nya användare att prova spelen. 

Fokuset på F2P-spel möjliggör för oss att utveckla spel på ett iterativt sätt med en mindre initial investering jämfört med klassisk spelutveckling. Vi applicerar istället en datadriven approach där vi utvecklar, testar, itererar och optimerar våra spel i nära samarbete med våra slutanvändare. 

Att vi lyckas skapa återkommande intäkter i våra spel, till en relativt låg kostnad, drivs av vår förmåga att behålla användarna i våra spel under en längre period. Genom regelbundna uppdateringar i spelen, ofta på veckobasis, kan vi behålla och skapa nytt intresse bland våra användare under en lång period, ofta flera år. Detta kallas live operations, eller live-ops. Genom att aktivt hantera portföljen och systematiskt arbeta med live-ops på alla våra marknader kan vi öka både retention och intäktsgenereringen i våra spel, samtidigt som våra spelare får ta del av nytt innehåll och roliga events.

 

Vad skiljer er från andra spelutvecklare?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Vår starka kultur som våra 16 fristående och välmående studios tillsammans skapar. Inom gruppen pågår just nu mer än 60 samarbetsprojekt mellan studios där våra studios delar erfarenheter och jobbar tillsammans för att skapa ännu bättre spelupplevelser för våra användare.

 

Vad är utmärkande för respektive produktområde (Strategispel, Stimulation, RPG & Action samt Casual- och Mash-up-portföljen)?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Vår aktiva portfölj bestod vid utgången av det tredje kvartalet av 38 spel, som är uppdelade i tre olika produktområden. Gruppens intäkter är relativt jämnt fördelade över de tre områdena.  

  • Strategispelsportföljen består av 12 krigsspel och så kallade 4X-spel, där många ursprungligen är utvecklade för att spelas i webbläsare för att möjliggöra en stor kartvy. Idag finns en majoritet av spelen tillgängliga på flera plattformar och spelas i stor utsträckning även i mobilen. Nida Harb 3, Call of War och Empire är tre spel som ingår i produktområdet. 
  • Simulation, RPG & Action är en diversifierad portfölj bestående av 18 spel inklusive simuleringsspel som Big Farm: Mobile Harvest, actionspel som War Commander: Rogue Assault, och RPG-spel som Shakes & Fidget. Från och med fjärde kvartalet ingår även spelen från Nanobit och Everguild i detta produktområde. 
  • Casual- och Mash-up-portföljen är vårt nyaste produktområde och inkluderar 8 spel, inklusive Property Brothers: Home Design, Home Design Makeover och BitLife. 100% av intäkterna i Casual och Mash-up-portföljen kommer från mobil (jämfört med runt 60% från mobil i våra två andra produktområden). Casual och Mash-up är också den produktgrupp med störst andel intäkter från reklam i spelen, så kallad in-game advertising. 

 

Vilket område är starkast? 

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Våra olika produktområden har olika styrkor och bidrar ihop till att skapa en diversifierad portfölj av spel. En välavvägd portfölj med många speltitlar inom flera olika genrer gör att vi kan minimera risk, samtidigt som vi får in en större användarbas och större mängd användardata som vi kan analysera och dra nytta av. Just vår förmåga att processa och analysera data från våra olika spel och göra data tillgänglig för alla våra olika studios är en konkurrensfördel jämfört med mindre spelbolag och spelbolag som sysslar med fysisk försäljning. 

 

Vad går det att säga om ARPDAU-nivån hittills i Q4 (Genomsnittlig intäkt per daglig aktiv användare)

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Vi släpper våra Q4-siffror den 17 februari och kan tyvärr inte säga något innan dess. I Q3 låg ARPDAU i vår aktiva portfölj på 2.50 SEK.

 

Berätta mer om förvärvet av Nanobit! Har ni några fler förvärv i sikte?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Nanobit är en erfaren och väl ansedd kroatisk spelstudio som fokuserar på spel inom subgenren Narrative RPG. Bolaget har en stark position inom sin nisch och har visat upp en imponerande tillväxt under de senaste åren. En sak som gör Nanobit särskilt intressant som studio är att de fokuserar på en kvinnlig spelpublik, vilket är ganska ovanligt i branschen. Trots att andelen kvinnliga spelare har vuxit till runt 44% av världens gamingbefolkning så är det fortfarande en liten andel av nyutkomna spel som riktar sig direkt mot en kvinnlig målgrupp. Vi på Stillfront har haft en uttalad strategi att bredda vår adresserbara marknad och nå fler spelare globalt, och förvärvet av Nanobit passar perfekt in i den ambitionen. Idag har vi som grupp faktiskt fler kvinnliga spelare än manliga spelare som spelar våra spel. 

 

Hur tycker ni att spelande har förändrats sedan 80-talet?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Vad gäller tekniska förutsättningar, hårdvara och hur spelen ser ut har så gott som allting förändrats sedan 1980-talet. Först med intåget av hemdatorn under 1990-talet och senare med mobiltelefonen och smartphonen under 2000-talet. Vad som däremot inte förändrats är glädjen, tävlingslusten och spänningen som spelande ger människor över hela världen – oavsett om det är ett fysiskt schackbräde, ett Nintendo 64 eller ett av våra senaste mobilspel. 

 

Hur har marknaden utvecklats de senaste 5 åren och hur tror ni den kommer utvecklas kommande 5 år?

Ludvig Segelmark (IR-Manager): Ett av de största skiftena i spelmarknaden de senaste fem åren är utan tvekan förflyttningen till spel i mobilen. De senaste fem åren har mobilspelsbranschen nästan tredubblats sett till omsättning och förväntas i år omsätta mer än 700 miljarder kronor globalt, samtidigt som runt 2,7 miljarder människor idag spelar spel i mobilen (runt en tredjedel av världens befolkning). Mobilspel är idag den överlägset största spelformen och omsätter ungefär lika mycket som PC- och konsolspel gör tillsammans. 

Den snabba tillväxten har medfört att allt större krav ställs på spelutvecklare vad gäller kvalitén på spelen, men även förmågan att uppdatera spelen löpande och att på ett effektivt sätt nå nya användare i den hårda konkurrensen. Det har gjort att det har blivit allt svårare för mindre spelutvecklare att nå ut och lyckas med sina spel, vilket drivit på en konsolideringsvåg som vi tror kommer fortsätta framöver. 

Andra tydliga trender de senaste åren som vi tror kommer att stärkas ännu mer framöver är övergången från klassisk spelförsäljning till F2P och Gaming-as-a-Service, samt fortsatt konvergens där samma spel i allt högre grad erbjuds på flera olika plattformar. Det finns redan flera lyckosamma exempel på detta idag, inklusive titlar som PUBG, Fortnite och Call of Duty.  

 

Dagens Börs tackar Ludvig Segelmark, IR-Manager på Stillfront för en mycket intressant intervju & vi önskar Stillfront lycka till i framtiden!

Stillfront Group (diagram: Infront)