Läser in...

Skrivet av Per Stolt  • 26 juni, 2024 14:19

Intervjun:

Stein Ulve (VD) Eevia Health – hälsokost


Stein Ulve (VD) Eevia Health

Detta är en intervju i ett betalt samarbete.

 

Den kanske allra största pågående trenden sedan ett antal år tillbaka är hälsotrenden, med dess konstanta jakt på kunskap, extrakt och tillskott som kan få oss att både må bättre och känna oss starkare.

Ett bolag som sysslar med att ta fram dessa typer av produkter är Eevia Health som idag bland annat erbjuder Feno-Vitis som har den högsta koncentrationen av ”polyfenoler” på marknaden (>50%) som har mycket intressanta effekter på vår tarm och matsmältningssystem samt metaboliska effekter.

Idag får vi träffa Eevias VD Stein Ulve som kommer berätta mer om bolaget produkter och hur de fungerar samt varför man skall investera i Eevia.

 

 

Vad sysslar EEVIA med och vilka är era produkter?

Stein Ulve (VD) Eevia: Vi arbetar för att lösa globala hälsoproblem genom näringsintervention med bioaktiva växtextrakt. Vår specialitet är olika polyfenoler som positivt påverkar matsmältningssystemet (tarmhälsa), hjärt-kärlsystemet och ögonhälsan.

Produkter som vår Fenoprolic 70 Organic är ett tallbarksextrakt som bland annat påverkar tarmhälsan och hjärt- och kärlsystemet.

Feno-Vitis är ett lingonbärsextrakt med den högsta koncentrationen av polyfenoler på marknaden (>50%) som har mycket intressanta effekter på vår tarm och matsmältningssystem samt metaboliska effekter. Förutom dessa två produkter har vi även extrakt från blåbär, surkörsbär och andra bär, som har olika typer av polyfenoler och liknande men även olika bioeffektiviteter.

 

Varför är era produkter bättre än era konkurrenters?

Stein Ulve (VD) Eevia: Våra produkter tillverkas nära skördeområdena i Finland och Sverige, och vi har den lägsta koldioxidavtrycket och en stark hållbarhetsprofil. Dessutom tillverkas vissa av produkterna med våra överlägsna reningsteknologier, vilket gör att vi har den högsta koncentrationen av bioaktiva ämnen på marknaden och ett bredare spektrum av polyfenoler till ett lägre pris per daglig dosering. Våra produkter har de lägsta nivåerna av föroreningar på marknaden, och vi är för vissa produkter den enda leverantören av ekologiskt certifierade ingredienser.

 

Berätta lite om dig själv!

Stein Ulve (VD) Eevia: Jag är ursprungligen norsk, men har bott de senaste 17 åren i Finland med min fru, fyra barn, katter och hundar.

Jag har arbetat i den internationella nutraceutiska, farmaceutiska och livsmedelsindustrin i över 35 år och över 25 år som entreprenör inom flera företag, och då som VD i USA, Tyskland, Ryssland, Chile, Norge och Finland.

Mest framstående i min entreprenörskarriär är Ayanda, som jag grundade år 2000 och byggde upp med min partner till en omsättning på 450 MSEK och 265 anställda. Efter att jag sålde mina aktier 2011, delades det bolaget upp i fyra mindre företag som jag nu regelbundet träffar på mässor.

 

Hur tjänar ni pengar?

Stein Ulve (VD) Eevia: Vi tillverkar bioaktiva ingredienser i pulverform från naturliga växter, särskilt bär, som vi säljer till varumärkesinnehavare globalt genom distributörer. Vi har en marginal på toppen av frukten och omvandlingskostnaden för att forma priset till distributörerna.

 

Var finns era kunder – och hur skall ni skaffa fler?

Stein Ulve (VD) Eevia: Vi betraktar distributörernas kunder som våra ”kunder”, även om vi får betalt av distributören. Vi har kunder på tre kontinenter och i många länder, bland annat: Frankrike, Taiwan, Indonesien, Australien, USA, Tyskland, Tjeckien, Finland!

Den primära strategin för att vinna fler kunder under 2024 är att öka vår marknadskommunikation och innehållsproduktion, som vi hämtar från våra vetenskapliga insatser, såsom en stor studie vi gjorde 2023.

Dessutom kommer vi att öka antalet distributörer i några stora territorier och nya distributörer i nya regioner samt förbättra stödet till våra nuvarande distributörer, som alla arbetar med en betydande pipeline av prospekt.

 

Berätta om startordern ni precis fick på 188.000 Euro (2,1 MSEK)!

Stein Ulve (VD) Eevia: Detta var en mycket bra order eftersom den kommer från ett extremt kompetent företag som inte är övergående och har betydande volymer för flera produkter som vi kan erbjuda mycket konkurrenskraftigt. Dessa är mycket trevliga människor att arbeta med, vilket kommer att göra oss ännu mer kompetenta.

 

Varför tror ni att detta kommer leda till fler orders?

Stein Ulve (VD) Eevia: Vår värdeproposition med högkvalitativa polyfenolextrakt med fokus på hållbarhet och socialt ansvar ligger helt i linje med denna kunds varumärke. Vi har en matchning av värderingar och profiler, vilket gör oss attraktiva för dem, och vi vet från en lång säljcykel att de betraktar oss som en möjlig strategisk partner för alla deras polyfenolextrakt. Därför är det upp till oss att förtjäna fullt förtroende, men den första ordern och kvalificeringen är en viktig milstolpe.

 

Berätta om förutsättningarna för er pågående kapitalanskaffning!

Stein Ulve (VD) Eevia: Vi håller just nu på att genomföra en emission på 28,6 miljoner SEK, varav ca hälften 14,1 MSEK är garanterade via teckningsåtaganden och garanter. Det går bra att teckna aktien fram till och med fredag för 0,60 kr per aktie.

 

Vilka är era tre senaste viktigaste nyheter?

Stein Ulve (VD) Eevia: 1: Vi skrev nyligen en forskningsartikel som visade att vårt tallbark har en bioaktivitet nästan identisk med Pycnogenol, en mycket framgångsrik konkurrent på marknaden. Denna forskningsartikel har väckt intresse i branschen och kan ge intäktsökning för oss.

2: I februari hade vi en första diskussion med ett världsledande varumärkesföretag inom ögonhälsa om möjligheten till samarbete för marknadsintroduktionen av vårt Retinari™, en banbrytande ögonhälsoingrediens. Jag tror att detta är en möjlighet på 1 miljard SEK för Eevia Health. Med vår partners formel som redan säljer i miljarder dagliga doser, skulle vi kunna ha omedelbara volymer när produkten lanseras som en del av deras formel.

3: Investerare kan uppmärksamma några av de senaste startorderna, vilket har stor intäktspotential på produkter med högre marginaler.

 

Varför skall man investera i Eevia?

Stein Ulve (VD) Eevia: Vi har en unik varumärkesposition och värdeposition, och vi är kopplade till några av de viktigaste megatrenderna idag, medvetenhet om hälsa, växtnäring och hållbarhetsfrågor!

Med tanke på Eevias marknads- och intäktspotential är den nuvarande värderingen mycket låg.

Vi på Eevia arbetar för att lösa stora hälsoproblem, vilket kommer att skapa betydande intäktstillväxt.

För Retinari™ arbetar vi med att förhindra nedgången i cellhälsan i människokroppen på grund av ansamlingen av avfallsmaterial och proteinutfällningar. Vår produkt gör detta genom att inducera en mekanism som professor Yoshinori Ohsumi fick Nobelpriset för i Stockholm 2016, autophagieffekten, vilket gör att kroppen bibehåller en hälsosam cellulär återvinning av dessa avfallsmaterial. Lyckas vi lansera denna produkt med patent, skulle självklart detta ensamt kunna utlösa en mycket spännande kursutveckling för Eevia Health aktie.

 

Dagens Börs tackar Stein Ulve (VD) på Eevia för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och EEvia all lycka till med framtiden!


Diagram ovan: EEvia dagsdiagram (diagram källa: Infront/ Dagens Börs)