Skrivet av Per Stolt • 4 september, 2024 00:57
Intervjun:
Lone Henriksen (VD) CS Medica
Lone Henriksen (VD) CS Medica
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Intresset för produkter inom hälsa och vård bara fortsätter att öka. CS Medica är ett börsnoterat företag som erbjuder marknaden flertalet produkter inom denna kategori, via integrering av CBD (cannabidiol). CS Medica har idag registrerade produkter i över 25 länder, men den kanske viktigaste händelsen i bolagets historia var då FDA godkände 8 av bolagets produkter. I dagens intervju kommer bolagets VD Lone Henriksen bland annat att berätta om CS Medica, orderstocken och bolagets finansiella mål!
Bild ovan: Några av CS Medicas produkter
1: Berätta vad CS Medica sysslar med!
Lone Henriksen (VD) CS Medica: CS MEDICA är ett danskt MedTech-företag som leder utvecklingen av att integrera CBD i medicintekniska produkter för att förbättra patientvården.
Vi fokuserar på att ta fram evidensbaserade behandlingar för smärta, autoimmuna sjukdomar och stressrelaterade problem.
Med tanke på att vården alltmer går mot evidensbaserade topikala behandlingar, inklusive komplementär och alternativ medicin (CAM), testar vi våra CBD-infuserade produkter noggrant för att säkerställa att de uppfyller strikta regler och patienters förväntningar på säkerhet och effektivitet.
Detta stärker inte bara förtroendet hos våra patienter utan även vår ställning inom det medicinska samfundet. En av våra största satsningar är avknoppningen av CANNORDIC, vårt dotterbolag som fokuserar på substansbaserade medicintekniska produkter. Detta är ett steg för att förbättra vår marknadsnärvaro och säkerställa att vi följer strikta regler, vilket i sin tur ökar vår skalbarhet och effektivitet.
Vi hanterar också ekonomiska utmaningar genom att söka finansiering och bygga strategiska partnerskap för att förbättra vårt kassaflöde och minska ledtiderna.
Detta inkluderar att expandera vår white label-verksamhet och införa en B2B2C-strategi som gör det möjligt för partners att lansera vårt varumärke CANNASEN® på nya marknader. Vi är också fast beslutna att följa en strikt strategi för efterlevnad och patent, för att säkerställa att våra produkter förblir unika och konkurrenskraftiga.
Trots de ekonomiska utmaningarna är dessa ansträngningar avgörande för att CS MEDICA ska kunna utmärka sig i den tuffa MedTech-branschen. Vårt mål är att alltid leverera högkvalitativa, säkra och effektiva medicinska produkter som möter behov världen över, samtidigt som vi driver hållbar tillväxt och förbättrar patienters hälsa.
2: Varför är era produkter bättre än konkurrenternas?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: Som innovatörer inom MedTech, där vi fokuserar på att skapa medicinskt godkända CBD-infuserade produkter, visar vi vårt engagemang för säkerhet och effektivitet genom omfattande kliniska prövningar och strikt efterlevnad av medicintekniska regler.
Det är detta som verkligen skiljer oss från våra konkurrenter i branschen.
Våra produkter drar nytta av CBD:s naturliga egenskaper för att erbjuda säkrare alternativ till traditionella behandlingar, vilket är en stor del av de förändringar vi har gjort i vårt varumärke och vår strategi under de senaste 18 månaderna, baserat på vad marknaden har berättat för oss. Det är också viktigt för oss att vara tydliga med om våra produkter klassificeras som medicintekniska eller kosmetiska, eftersom detta påverkar allt från utveckling till marknadsföring.
Vår portfölj med CBD-infuserade produkter är designad för att behandla smärta, inflammation, autoimmuna och stressrelaterade tillstånd, och vi följer strikt de regler som gäller inom EU, USA och Storbritannien med flera.
Till skillnad från våra konkurrenter är våra produkter integrerade i medicinska och dermatologiska enheter, vilket gör att vi kan möta den växande efterfrågan på kliniskt validerade CAM-lösningar med färre biverkningar, något som många patienter verkligen efterfrågar. Vi arbetar också med ett brett spektrum av tillämpningar, från hantering av kronisk smärta till djurhälsa, och vi bibehåller flexibiliteten i vår produktion för att möta olika marknadsbehov.
Samtidigt fokuserar vi på global efterlevnad och strategier för att gå in på nya marknader. Vår patientcentrerade inställning innebär att vi anpassar behandlingarna för att möta verkliga behov, med målet att minska biverkningar och förbättra människors livskvalitet världen över.
3: Berätta lite om dig själv
Lone Henriksen (VD) CS Medica: Jag kommer från en bakgrund djupt rotad i den strikt reglerade läkemedelsindustrin, där min erfarenhet inte bara handlade om forskning och utveckling utan även om att anskaffa kvalitativa aktiva farmaceutiska ingredienser.
Genom detta började jag fundera på om det var möjligt att utveckla topikala behandlingar med hög biotillgänglighet, som lever upp till samma höga säkerhetsstandarder men med färre biverkningar genom att använda naturliga ämnen. Jag blev fascinerad av potentialen hos naturliga ingredienser och började experimentera med olika alternativ, och snart riktade jag mitt fokus mot cannabis- och hampaplantan.
Min forskning avslöjade spännande interaktioner med kroppens receptorer, särskilt hur de reagerade på de naturliga komponenterna i cannabis/hampa. Detta blev en avgörande upptäckt för mig. Jag valde att fokusera specifikt på naturlig CBD eftersom mina tester med syntetiska alternativ inte gav samma lovande resultat. Drivna av denna insikt bestämde jag mig för att utveckla en teknik som integrerar CBD i substansbaserade medicintekniska produkter, som krämer, lotioner och sprayer, utan att kompromissa med deras medicinska integritet.
På CS MEDICA är våra produkter framförallt medicintekniska, förstärkta med CBD för att förbättra de terapeutiska fördelarna, samtidigt som vi upprätthåller de högsta standarderna för medicinsk säkerhet och effektivitet.
4: Igår presenterade ni ett avsiktsförklaring (LOI) med ett läkemedelsbolag – Zuventus Healthcare, som man hoppas skall leda till upp till 15 MEUR i intäkter. Berätta om detta LOI och hur har man kommit fram till detta värde!
Lone Henriksen (VD) CS Medica: I vår senaste pressrelease om LOI:n med Zuventus Healthcare, förutspådde vi potentiella intäkter på 15 miljoner kronor under de första tre åren, med fokus på marknadsandelar i Indien. Denna prognos baseras på förväntningarna att fånga upp definierade produktkategorier på denna stora marknad, vilket i sin tur stöds av kundens analys och målsättningar. Det är viktigt att förstå att denna prognos förutsätter framgångsrik produktregistrering, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna sälja på marknaden – något som också betonades i ett citat i pressreleasen.
5: Vad är förutsättningarna för att detta LOI övergår till ett signerat avtal – vad krävs?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: För att de beräknade volymerna hos CS MEDICA ska realiseras, är det avgörande att säkra lokala registreringar, en process vi endast inleder när det finns tillräckliga ordervolymer från en kund som rättfärdigar detta.
Med avsiktsförklaringen (LOI) på plats går vi nu vidare med registreringar, vilket vi gör med stöd av att vi redan har erhållit FDA-godkännande för två av våra produkter i Indien – en betydande framgång.
Kommunikation är en känslig balansgång.
Vi strävar efter öppenhet men inser att vi som ett mindre, växande företag ibland får kritik för att vi antingen kommunicerar för mycket eller för lite. Vår strategi är att lära oss av varje erfarenhet och öppet diskutera vår resa och våra utmaningar. Till exempel, våra långa ledtider för lokala produktregistreringar och produktion väcker ofta frågor om varför vår orderpipeline överstiger våra nuvarande intäkter.
Denna diskrepans beror på de inneboende fördröjningarna i att säkra registreringar och att skala upp produktionen. Genom att dela med oss av våra framsteg, även innan order levereras och faktureras, håller vi en dialog med våra intressenter och säkerställer att de förstår komplexiteten i vår verksamhet och våra strategiska ansträngningar för att optimera vår drift och våra intäktsströmmar i takt med att vårt globala registreringsnätverk växer.
6: Hur har utvecklingen gått i Danmark och Sverige – och hur ser era planer ut för framtiden?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: Året 2022 utökade vi vår detaljhandelsnärvaro över hela Danmark och säkrade listningar i apotek och även i den största detaljhandelskedjan, Matas.
Vi har även ingått ett strategiskt partnerskap med OneMed, en ledande hälsovårdsdistributör och del av Asker-koncernen, för att distribuera vår CANNASEN®-portfölj.
Detta samarbete hjälper till att expandera CANNASEN®-varumärket och utnyttjar OneMeds distributionsstyrkor, med planerad övergång av kunder och kunskap under fjärde kvartalet. Denna modell i Danmark, förbättrad genom OneMed-partnerskapet, är utformad för att vara skalbar och skulle potentiellt kunna utvidgas till andra nordiska marknader!
När det gäller vår marknadsnärvaro i Sverige består den än så länge endast av ett partnerskap med en apotekskedja.
Vi har prioriterat att konsolidera och hålla ned våra kostnader, med fokus på att bygga upp CANNASEN®-varumärkets värde genom starka distributionspartnerskap, som minskar de ekonomiska bördorna och säkerställer efterlevnad av produktkvalitet och standarder.
Denna strategi överensstämmer med våra bredare mål att upprätthålla produktintegritet samtidigt som vi hanterar den finansiella hälsan. Det råder ingen tvekan om att vi skulle vilja öka varumärkesmedvetenheten, trafiken och varumärkesvärdet när vi har ökat finansiering, men tills dess kommer vi inte att ändra strategin.
Bild ovan: CS Medicas produkter (varumärket Cannasen), via Apotea
Apotea är ett svenskt företag och finns i Sverige. Det är en av Sveriges största nätapotek och säljer läkemedel och andra hälsoprodukter online. Apotea har ingen fysisk butik utan erbjuder sina produkter enbart via sin webbplats.
7: Berätta om era noteringar i Tyskland, ska både moderbolaget CS Medica och dotterbolaget CANNORDIC noteras?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: Avknoppningen av CANNORDIC från CS MEDICA är en strategisk åtgärd som syftar till att stärka båda företagens marknadspositioner och öka aktieägarvärdet.
Denna satsning handlar inte bara om intäkter, utan lyfter också fram det inneboende värdet i CANNORDIC, inklusive dess immateriella rättigheter och specialiserade formuleringar.
En oberoende tredjepartsbedömning kommer att hjälpa till att bekräfta marknadsvärdet för både CS MEDICA och CANNORDIC, och betona gruppens innovativa bidrag till MedTech-branschen. Denna strategiska omstrukturering gör det möjligt för båda enheterna att fokusera på sina styrkor, optimera tillväxtpotentialen och säkerställa att CANNORDIC:s framsteg översätts till konkreta fördelar för CS MEDICAs aktieägare.
För mer information om avknoppningen och fördelningen av CANNORDIC-aktier till befintliga CS MEDICA-aktieägare, vänligen se här.
8: Hur ser orderstocken ut nu på konkreta ordrar, och hur ska ni få den att växa?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: Trots utmaningar med leveranskedjor och lokala registreringar har vår intäktstillväxt varit starkare än förra året, och vi har hittills lyckats omvandla 71 % av vår orderpipeline till faktiska intäkter.
Vi hanterar ordrar genom avtal eller avsiktsförklaringar, som den senaste från Indien, baserat på kundens prognostiserade volymer för lansering av behandlingar under våra eller våra partners varumärken.
I Europa kan vi snabbt gå från order till produktion och intäkter, vilket gör Europa till en prioritet. Men med övergången till MDR-regler och en utmanad CBD-marknad som bromsar försäljningen, behöver vi också undersöka andra regioner.
För marknader som kräver nya registreringar anpassar vi noggrant vår verksamhet till dessa krav och arbetar därför med en orderpipeline.
Vårt ursprungliga mål för orderpipelinen på 20 miljoner DKK för räkenskapsåret 2023/2024 har nu nått cirka 50 miljoner DKK, drivet av framgångsrik kundrekrytering och stark efterfrågan, särskilt från framväxande marknader. Även om vi är uppmuntrade av denna tillväxt fortsätter vi att navigera genom utmaningar som längre produktionstider och registreringsprocesser i icke-europeiska länder. Vår förpliktelse att övervinna dessa hinder och expandera vår globala närvaro är fortsatt stark.
9: Har ni några finansiella mål?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: I vår Q3-rapport har vi satt ett tydligt intäktsmål på 15 miljoner DKK och vi är på god väg att nå detta mål.
Vi är dock medvetna om potentiella förseningar och begränsningar i att skala vår leveranskedja på grund av finansiella restriktioner. För att hantera detta håller vi en flexibel inställning i våra finansiella prognoser och kan komma att skjuta upp en del intäkter till nästa kvartal om det behövs.
Målet för orderpipelinen var 20 miljoner, men i Q3-rapporten höjdes det till 53 miljoner, vilket speglar vår tidigare omvandlingsgrad på 71 %. För att öka försäljningen och förbättra kassaflödet expanderar vi vår white label-verksamhet för att snabbt öka volymerna.
Vi har också implementerat en Business-to-Business-to-Consumer (B2BTC) strategi som gör det möjligt för starka partners att marknadsföra vårt CANNASEN®-varumärke effektivt på sina lokala marknader med vårt stöd för innehåll och marknadsföring. Denna strategi hjälper oss att snabbt utöka vår marknadsräckvidd, stärka varumärkets närvaro och påskynda kassaflödet, vilket i sin tur stabiliserar och främjar tillväxten i vår finansiella position.
10: Ser ni något kapitalbehov det närmsta året?
Lone Henriksen (VD) CS Medica: Sedan vår börsintroduktion på Spotlight har CS Medica fokuserat på att skala upp och öka vår motståndskraft. En viktig del i detta har varit att säkra finansiering för att stärka den operativa stabiliteten och stödja övergången till MDR-reglerna.
Detta innebär betydande investeringar i efterlevnad, patentsäkring och forskningsfrämjande – insatser som särskiljer oss på marknaden men som också innebär finansiella utmaningar.
Finansiell förvaltning och kapitalanskaffning är inte vår kärnkompetens, så vi förlitar oss på specialiserade rådgivare, där vissa varit mer framgångsrika än andra. Trots varierande erfarenheter drivs vi framåt av positiv feedback från våra kunder, vilket uppmuntrar oss att fortsätta söka effektiva finansiella lösningar.
Vårt ägande av 71 % av aktierna i CS Medica, bevisar vårt commitment men det gör oss även extra känsliga för finansiella beslut, vilket har lett till den strategiska avknoppningen av CANNORDIC för att förbättra positioneringen för marknadsframgång och förfina CS MEDICAs fokus.
Detta strategiska drag är avsett att gynna både befintliga och nya aktieägare genom att bättre positionera CANNORDIC för marknadsframgång, samtidigt som CS MEDICA kan fokusera och öka sitt värde. Liksom vi letar efter snabbare intäktsströmmar i vår portfölj, vill vi också dra nytta av vårt nuvarande momentum. Vi står dock inför ett dilemma då finansiella begränsningar hämmar vår förmåga att skala upp.
Vi är fast beslutna att öka vår synlighet och hålla transparensen, diskutera alternativ med investerare och utforska bakåtintegration för att förbättra vår verksamhet.
Varje åtgärd syftar till att stärka vår finansiella grund och anpassa oss efter både våra investerares intressen och våra långsiktiga mål.
Dagens Börs tackar Lone Henriksen VD för CS Medica, för en mycket intressant intervju och vi önskar henne och CS Medica all lycka till i framtiden!
Diagram ovan CS Medica (diagram source: Infront/ Dagens Börs)