Läser in...

Skrivet av Baback Korpy  • 26 november, 2021 17:57

Intervjun:

R.Hertvig (VD) Lohilo Foods

Richard Hertvig, VD Lohilo Foods

 

Glass har alltid varit gott! Med utvecklad teknologi och kunskap har hälsosammare alternativ fått stort genomslag. Idag kan man konsumera nyttigare glass med samma goda smak och kvalité. Detta är något som Lohilo Foods är experter inom.

I dagens intervju har vi fått förmånen att höra med Richard Hertvig, VD och grundare av Lohilo Foods, om den senaste tidens expansion och hur planen för lönsamhet ser ut!

 

 

Berätta om varför du grundade Lohilo Foods – hur har arbetet utvecklats med tiden?

Richard Hertvig (VD): Lohilo Foods startade 2008 men med namnet Alvestaglass. Det var ett konkursfärdigt litet glassbolag som verkade i Småland. Tanken från början var att vi skulle vara ett lokalt glassbolag där vi vid den tiden såg att närproduceradelivsmedelsprodukter växte stadigt.

Vi började utveckla produkterna och skaffade med egen distribution snabbt nya kunder i regionen. Succén blev snabb och jag flyttade till Göteborg för att testa våra glassprodukter i den regionen. Över tid byggde vi upp en rikstäckande distribution och 2014 startade vi varumärket LOHILO. Tanken bakom  LOHILO och produkterna är att kunna erbjuda konsumenten en nyttigare glass med samma grymma smak.

Utvecklingen på hälsosammare livsmedel har ökat markant de senaste åren och LOHILO är ett exempel på det. Sedan lansering har vi utvecklat produktportföljen med dryck, bars och pulver.

 

 

Berätta om dig själv och din bakgrund!

Richard Hertvig (VD): Jag startade bolaget när jag var 23 år och har egentligen hela min uppväxt varit intresserad av entreprenörskap. Efter 2 års studier på Handelshögskolan i Stockholm hoppade jag av och startade bolaget.

Entreprenörskap handlar för mig om att se sitt jobb som en livsstil och att man älskar att vinna. De två sakerna tror jag att har i mig.

 

 

Berätta om era varumärken ni har i dagsläget!

Richard Hertvig (VD): Idag har vi flera varumärken i vår portfölj som LOHILO, Alvestaglass, Järnaglass, Superfruit, Häagen-Dazs, Bubbies och Halo Top.

De fyra första är egna varumärken och de andra är vi distributörer åt. LOHILO exporterar vi idag till många länder utanför Sverige, där Finland är det största exportlandet.

LOHILO – Produkter för medvetna konsumenter som är noga med vad de stoppar i sig. Fram till idag har varumärket lanserat proteinglass utan tillsatt socker, funktionella drycker, proteinbars och kosttillskott.

 

Alvestaglass – Svensktillverkad premiumglass direkt från fabriken där alla såser görs från grunden enligt glassmästarens recept på svenska- och närodlade råvaror. Brett sortiment av premiumglass inklusive laktosfria-, mejerifria- och sockerfria alternativ.

 

Järnaglass – Ekologiskt tillverkad lyxglass med fokus på traditionella och nyskapande svenska smaker.

 

Häagen-dazs – Världens största glassvarumärke. Lyxig glass i premiumsegmentet gjord utav 100 procent äkta grädde och mjölk samt ingredienser av högsta kvalitet.

 

Bubbies – Exklusiv mochiglass på lösvikt.Det yttre lagret, mochin, är gjord av rismjöl och är sötad med naturliga ingredienser som ger en helt unik textur och smak. Insidan består av premium-gräddglass, gjord på högkvalitativa ingredienser.

 

Halo Top – Halo Top startade 2011 då en av grundarna helt enkelt ville kunna njuta av en hel pint glass utan det dåliga samvetet som ofta kommer därefter. 2017 blev Halo Top den mest sålda glass på halvliter i USA före giganter som Ben & Jerry´s och Häagen Dazs. Nyligen blev bolaget uppköpt av ”Wells Enterprises” som är en välkänd glasstillverkare i USA med mer än 2.500 anställda. Det välkända magazinet, Forbes, värderade Halo Top-varumärket till $2 miljarder under 2018.


 

 

Vilka är era kunder?

Richard Hertvig (VD): Stor del av vår försäljning går idag via svensk dagligvaruhandel och de stora kedjorna ICA, Axfood och COOP.

Vi är på väg in i servicehandeln och arbetar aktivt för att öka vår distribution där. Ungefär en sjättedel av vår försäljning går på export, och även här är dagligvaruhandeln störst representerat.

 

 

Hur har ni hanterat ni råvarubristen och begränsningar inom exporten som varit den senaste tiden?

Richard Hertvig (VD): Det har varit en stor del i det negativa resultat vi presenterat i de senaste kvartalen. Framförallt har aluminiumbristen påverkat vår dryckesförsäljning kraftigt.

För att begränsa den negativa trenden så har vi sourcat ytterligare leverantörer av våra produkter för att kunna säkerställa produktionsvolymer framåt.

 

 

Ni vände till förlust under Q3, men planerar att åter bli lönsamma under 2022 – hur ser planen för detta ut?

Richard Hertvig (VD): Det handlar som att ha rätt kostnadskostym mot den förväntade omsättningen, och att ha flexibilitet att gasa och bromsa snabbt.

Utöver att arbeta med vår fasta kostnadsmassa, har vi fullt fokus på ökad omsättning. Vi har fortsatt stor potential på den svenska marknaden, både genom att fortsätta ta marknadsandelar inom dagligvaruhandel och genom ökad distribution i servicehandeln.

Vi kommer även fokusera på nyckelmarknader som Kina och UK där vi ser en stor potential att växa framåt.

 

 

Under Q3 har ni tecknat avtal för distribution till Kina och Storbritannien – berätta mer om dessa expansionsplaner!

Richard Hertvig (VD): Det är två riktigt spännande länder där vi ser att marknaden växeroch våra produkter passar in. Hälsotrenden är stor även i Kina, och det finns en ökad efterfrågan av nyttigare alternativ.

Inom glasskategorin är LOHILO ensamma och potentialen enorm. Men Kina är ett stort land och det gäller att lansera på rätt sätt och ge det tid.

UK är mer likt Sverige och vi arbetar tillsammans med ett bolag som besitter stor lokalkännedomoch som hjälper oss att bygga och lansera LOHILO. De tror väldigt mycket på varumärket produkterna, och har redan säkrat återförsäljare av glassen inom dagligvaruhandeln.

 

 

Hur ser intäktsfördelningen ut mellan kategorierna?

Richard Hertvig (VD): Glass står idag för ca 80% och torra varor för 20% av vår försäljning.

 

 

Under det fjärde kvartalet kommer ni att genomföra en företrädesemission på 74,4 mkr – vad kommer kapitalet att gå till?

Richard Hertvig (VD):

  • Försäljnings- och marknadsföringsinvesteringar för att fortsätta utveckla och växa LOHILO som varumärke40 %
  • Återbetalning av lån15 %
  • Förstärkning av rörelsekapital20%
  • Produktutveckling10 %
  • Förvärv: 15%

 

 

Vad kommer ni främst att fokusera på den närmaste tiden?

Richard Hertvig (VD): Fullt fokus på att hitta lönsam tillväxt. Vi kommer öka försäljningen genom att fortsätta ta marknadsandel i våra huvudmarknader, säkerställa större distribution i Sverige samt etablering och tillväxt på ett antal nyckelexportländer.

På kostnadssidan ska vi anpassa kostnadskostymen och trimma organisationen, samt fokusera på att förbättra bruttomarginalen.

 

 

Dagens Börs tackar Richard Hertvig, VD och grundare av Lohilo Foods, och vi önskar dem lycka till i framtiden!