Läser in...

INTERVJUN: Bayn Group – Simon Petrén

Skrivet av Baback Korpy 
11 september, 2020 09:39

Simon Petrén, vice VD Bayn Group

 

Socker och sötsaker har varit en naturlig komponent för människans näringsintag i urminnes tider – på gott och ont. I takt med bredare val för konsumenter och utvecklad industri för sammansatta livsmedel så ökar konsumtionen. Ett bolag som vill ha kvar godisbiten i fredagsmyset men utan sockrets negativa bieffekter är Bayn Group AB, listade på Nasdaq First North.

Dagens Börs har fått förmånen att prata med bolagets vice VD Simon Petrén, som även är medgrundare av varumärket Pändy.

Berätta lite om bakgrunden till Bayn Group och hur ert bolag kom till?

Simon Petrén (Vice VD): För några veckor sedan bytte vi namn till Bayn Group, från tidigare Bayn Europe, då vi numera är en grupp av flera foodtech-bolag och där det nya namnet passar bättre med våra ambitioner om att bli en ledande koncern för socker- och kalorireducerade livsmedel. Min bakgrund i det här är att jag och min pappa är investerare med högt fokus på startupbolag och småbolag. Under mina studieår grundade jag och två medgrundare Pändy, ett foodtech-bolag som lanserade världens första proteingodis till marknaden 2016. Med Pändys utveckling har vi haft en löpande dialog med Bayn group under flera års tid, där vi i mitten av sommaren 2019 inledde ett fördjupat marknadssamarbete.

Bayn har en bakgrund som börsnoterat bolag sedan 2014, där man initialt kommersialiserade användningen av Stevia för att ersätta socker i matprodukter. För några år sedan påbörjades även utvecklingen av en ny typ av råvara, EUREBA där man genom en unik processteknologi kombinerar olika sockerersättare och skapar en ny skräddarsydd molekyl, sötade fibrer, vilket blir en attraktiv sockerersättare 1:1. Den här teknologin har varit under utveckling i flera års tid och det var ett marknadssamarbete med EUREBA som drogs igång mellan Pändy och Bayn förra året. Vi behövde hjälp med att ersätta sockret i vårt godis och Bayn kunde lösa det på ett mycket effektivt sätt.

Under åren med Pändy har vi träffat många väldigt duktiga entreprenörer inom nyttigare livsmedel, vilket grundade idén om att vi skulle vilja ta oss till börsen för att bygga en M&A-koncern. Genom marknadssamarbetet med Bayn och givet att de redan är ett noterat bolag, påbörjades en dialog och där det visade sig att de hade en liknande bild av vad man skulle kunna göra tillsammans. I början av 2020 förvärvade Bayn Europe Pändy och vi fick en ny ägarstruktur i Bolaget, där vi även kommunicerade ut den nya strategin om att växa genom förvärv.

Sockerreducerade och funktionella livsmedel är några av de snabbast växande segmenten inom foodtech mat och dryck, vilket även medför att det finns ett växande behov för många entreprenörer att få hjälp med att ta nästa steg i sin företagsresa. Den höga marknadstillväxten skapar en hög innovationstakt och brist på konsolidering, med ett tillhörande vakuum där vanliga VC och PE-bolag inte är rätt partner i alla lägen. Detta skapar i sin tur möjligheter för oss som ett partner-stöd i form av en noterad M&A-grupp med en rollup-strategi, vilket är något som historiskt används framgångsrikt i många andra branscher så som gaming och media.

Tittar vi på vår nuvarande geografiska setup i Sverige så har vi Tweek och Koppers som ligger i Veddige och Varberg samt Bayn & Pändy som har huvudkontoret på söder i Stockholm.

 

Berätta hur er produkt produceras och på vilket sätt det skiljer sig från processat socker? 

Simon Petrén (Vice VD): Om man tittar tillbaka till början av 1900-talet så hade mänskligheten fortfarande stora problem med svält, där bristen på mat och näring var en var en vanlig dödsorsak i stora delar av världen. Det närmsta process-industriella och energitäta livsmedlet var exempelvis bröd som bakats med några få råvaror. Det som har hänt sedan dess är att processindustrins utveckling inneburit ett obegränsat sortiment av socker- och kaloritäta livsmedel, som erbjuds till låga priser i service- och dagligvaruhandeln. Produkterna är skapade för att vara billiga och smaka gott och är baserade på en mängd olika basingredienser, där sockret och fett utgör en betydande andel.

I nästa steg kan man tänka att, hur gör det oss relevanta? Varför är socker en viktig fråga i detta? Som människor är vi biologiskt skapta att tycka om socker och det är inget som kommer förändras nämnvärt de närmaste 1000 åren utan det är genetiskt kodat. Socker är ett ämne som påskyndar och förbättrar vår näringsupptagsförmåga och där exempelvis frukt är både sött och rikt på vitaminer och den mänskliga kroppen naturligt tycker om det. I kombination med att vi är programmerade att tycka om socker och att det är en billig råvara, så har det blivit en grundsten och huvudingrediens i de populäraste livsmedlen för att skapa en hög kundacceptans och lönsamhet.

Spolar vi då framåt 120 år senare till nutid så har vi istället en befolkning som drabbats av våra två största folkhälsosjukdomar Diabetes och övervikt. Den höga sockerkonsumtionen är tyvärr en starkt påverkande faktor och på många sätt direkt relaterade till sjukdomarna. Med industrins utveckling och hur vi vant oss vid att konsumera den här typen av sammansatta livsmedel, så är det en naturlig del av vår kosthållning och vi förväntar oss att produkterna smakar sött.

Ur ett kommersiellt perspektiv har vi även ett annat problem i förändringen med att reducera socker. Majoriteten av tillverkningsindustrin för livsmedel har byggt och anpassat sina produktionsanläggningar med ansatsen att “i det här stadiet häller du i socker”. Oftast är de ganska tidigt. Problemet med att ersätta socker blir då att det inte finns någon enskild råvara som själv klarar att ersätta socker 1:1 t.ex. Maltitol som man får ont i magen av att äta för mycket av, eller Polydextros som inte smakar tillräcklig mycket eller Stevia som är en high-intensity sweetener där man har hög sötning men saknar bulkmängd. Processen för en tillverkare att bygga om sin anläggning från att ha ett enskilt process-steg med socker som råvara, till att istället behöva hantera en mängd olika sötningsmedel med olika kokhalt, densitet och viskositet, är både en extremt kostsam och tidskrävande process.

Det är här Bayn kommer in i bilden, vi kan hjälpa producenter att ställa om sin produktion för att skapa livsmedel smakar sött som vi är vana vid, fast utan att det innehåller något socker och de negativa bieffekterna som hög sockerkonsumtion medför. Förenklat skapar vi istället en helt ny sammansatt råvara som består av flera sockerersättare, där EUREBA ser ut som socker, smakar som socker och beter sig som socker i en industriell miljö. Skillnaden är att man inte behöver ha i sju olika sötningsmedel för att få en likvärdig sockerersättare utan det räcker med att endast ha i EUREBA och där tillverkaren slipper behöva göra några industriella anpassningar i sin produktion. Den här fundamentala kommersiella problemlösningen kombinerat med det växande marknadsbehovet för sockerreduktion som gör att Bayn har en oerhört intressant produkt för tillverkningsindustrin.

Vi på Pändy har själva erfarit detta, då vi tidigare jobbade mycket med att få fram en sockerersättning där vi fått använda flera olika sockerersättare för att få fram en bra produkt som kan jämföras med vanligt godis. Med Bayns råvara blev det istället busenkelt och vi kunde även öka kapaciteten i fabriken ordentligt.

 

Vad exakt är stevia? Och på vilket sätt är de en del av era produkter? 

Simon Petrén (Vice VD): Stevia är ett naturligt sötningsmedel och det var med den råvaran som Lucy, som grundare av bolaget, utvecklade visionen om att arbeta med socker-reduktion. På den tiden var Stevia en pionjär för att ersätta socker.

Idag utgör Stevia en mindre del av det vi säljer och marknadsförs under varumärket NAVIA som är vårt samlingsnamn för de råvaror vi säljer.

 

Er produkt Eureba är en nyckelfärdig lösning – vad innebär detta?` 

Simon Petrén (Vice VD): EUREBA är en molekyl som vi kallar för sötade fibrer. I praktiken används en neutralare fiber med en viss sötning i grunden, där vi genom vår processteknologi sedan skapar en kombinerad sammansättning av olika sockersättare för att ta fram en ny molekyl under varumärket EUREBA. Ur ett kundperspektiv kan vi i processen specialanpassa vilka sötningsmedel som ska ingå i den nyckelfärdiga lösningen där till exempel vissa kunder endast vill ha med naturliga sötningar, medan andra inte vill ha några sockeralkolholer i sin produkt.

I grund och botten har våra kunder liknande men till viss del olika behov – det kan vara t.ex. glass, bullar eller godis, där vi initialt behöver bilda oss en uppfattning om hur vi kan ersätta socker i deras produkter på bästa sätt. Från inledningsstadiet arbetar sedan våra våra livsmedelstekniker väldigt nära med kunden för att identifiera sötningsbehovet och få en grundläggande förståelse hur vi kan skapa en optimal EUREBA-lösning för att möta kundens industriella och kommersiella sötningsbehov. I nästa steg använder vi vår processteknologi för att skapa den nya blandningen av EUREBA, vilket är en homogen lösning som ersätter socker 1:1 och kan användas i kundens produktion genom att ersätta socker-ingrediensen rakt av, utan risk för skiktning eller att de känsliga sötningsmedlen inte ska reagera enskilt på ett negativt sätt som påverkar slutprodukten.

Det häftiga här är att vi kan gå till en grekisk godistillverkare med en mycket analog, traditionell 50 år gammal godisanläggning och säga att “vi kan hjälpa dig att leverera framtidens nyttiga godis utan socker och bieffekter från sötningsmedel”. Det enda som behövs är att ha i EUREBA istället för socker, och där tillverkaren på så vis tagit sig till en ledande position för food-teknologin inom sockerreduktion.

 

Är processteknologin patenterad?

Simon Petrén (Vice VD): Vi har ansökt om ett patentskydd för vår processteknologi. Vilket vi även kommunicerat till marknaden tidigare i våras.

 

Hur skiljer sig Eureba från NAVIA, och Bayn Service? 

Simon Petrén (Vice VD): NAVIA är i grund och botten ett samlingsnamn för ingredienser vi säljer. Bayn Service är de tjänster vi hjälper bolag med i produktutvecklingen t.ex. benchmarking eller smakprofilering. EUREBA är koncernens kärn-produkt och innebär ett helt unikt affärssegment, det närmaste man kan jämföra inom foodtech är Beyond Meat där man försöker ta fram råvaror som liknar kött.

 

Vilka är era typiska kunder?

Simon Petrén (Vice VD): För Bayn handlar det om att hjälpa andra tillverkare och konsumenter. Vi vill skapa framtidens socker- och kalorireducerade livsmedel. Det kan vara genom att sälja råvaror, färdiga produkter eller genom våra varumärken Tweek och Pändy.

 

Våra konsumenter är människor som är medvetna om att de konsumerar för mycket socker, vill äta mindre socker eller helt enkelt ha ett gott men bättre alternativ. Det handlar inte om att man ska tugga på en torr kycklingfilé en fredagskväll, utan istället kunna erbjuda ett gott alternativ som är likvärdigt både smakmässigt och texturmässigt med de sötade produkter som vi är vana att konsumera. Vi riktar oss till alla men primärmålgruppen är de konsumenter som är villiga att betala en premie för den här typen av konsumentprodukter t.ex. proteinbars eller Tweeks godis.

 

Kan man säga att gym/gymkedjor ingår där?

Simon Petrén (Vice VD): Ja, absolut!

 

Vilka marknader rent geografiskt befinner ni er på? 

Simon Petrén (Vice VD): Koncernen idag säljer idag till drygt 30 marknader totalt med de distributörer vi jobbar med och de tillverkare vi säljer till. Generellt så är sockerkonsumtionen ett problem på alla större marknader globalt.

Hur exponerade är ni utanför Sverige? 

Simon Petrén (Vice VD): Sverige och Norden är fortfarande en stor del av vår försäljning. Majoriteten av de bolag vi förvärvat hittills är svenska bolag. Men som vi utannonserade förra veckan med förvärvet av Amerpharma, så har vi som mål att få en global diversifiering med de verksamheter som framgent kommer ingå i koncernen

Hur ser era planer ut för expansion? Var fokuserar man utvecklingen – på fler produkter? Fler marknaden – eller öka den befintliga? 

Simon Petrén (Vice VD): Tittar man ur ett M&A perspektiv vill vi stärka koncernen med bolag inom foodtech med inriktning socker- och kalorireduktion och där vi kan hjälpa till att höja teknologinivån samt förbättra supply-chain och inköp. Sedan finns det givetvis andra uppenbara synergieffekter med att dra nytta av distribution och försäljning som vi bygger med de bolag som redan finns i koncernen. Synonymt är att vi vill hjälpa andra bolag som är med och försöker driva utvecklingen framåt, där det finns ett starkt entreprenörsteam och Bayn har möjlighet att tillföra resurser och kompetens för att öka den organiska tillväxten i bolagen.

 

Tittar man på de befintliga bolagen så handlar det om att öka både inhemskt men framförallt på export. Ser man på t.ex. Tweek så är vi marknadsledande i Sverige för sockerfritt och vi ser en enorm tillväxtpotential med expansion till Tyskland, England och Spanien, som alla är marknader med mångdubbel storlek jämfört med Sverige.

 

Vad för utmaningar har ni de närmaste åren?

Simon Petrén (Vice VD): Det är alltid utmanande att växa snabbt. Det finns en mycket stor efterfrågan i den här marknaden och vi har jobbat stenhårt med att vara industriellt redo för att kunna tillgodose de framtida behov som finns hos många av de större kunderna som vi har dialog med.

 

Om man allmänt ser på folks förhållningssätt till socker, för många kan det vara nytt och okänt med processat socker, hur tror ni att folk kommer ställa sig till det i framtiden?

Simon Petrén (Vice VD): I och med den pandemi vi har haft med covid19, så har det visat sig att två av de största underliggande sjukdomarna för de som drabbats värst är människor som lider av diabetes eller övervikt. Detta har nu börjat uppmärksammats i den efterföljande analysen och många av världens regeringar diskuterar sockerskatt och åtgärder för hur vi hälsomässigt kan vara bättre rustade ifall det skulle komma en ny våg eller pandemi.

Vi behöver få en förändring i hur vi lever och konsumerar mat, för idag är vi generellt sett inte hälsosamma. Trenden går tyvärr åt fel håll och jag är helt övertygad om att vi kommer se krafttag från statligt håll gällande reglering kring hur vi konsumerar socker och ett fokus på att utbilda populationen om bättre alternativ, vilket är något som fundamentalt gynnar Bayn Group och vår fortsatta utveckling. Sockerindustrin är ett gigantiskt maskineri och utmaning att förändra men med större krafter bakom finns det en katalyserande faktor som får de industriella parterna att ställa om snabbare.

 

Bolagets egna kapital ökade från 8,28 mkr till 97,1 mkr. Vad är förklaringen till detta? 

Simon Petrén (Vice VD): Allt som berör vår ekonomi hänvisar jag till de officiella siffrorna som finns publicerade, med det sagt så har vi som kommunicerats tidigare, växt genom de förvärv och flera emissioner som tillfört bolaget nytt kapital.

Berätta mer om förvärvet av det polska foodtech-bolaget Amerpharma. 

Simon Petrén (Vice VD): Amerpharma är ett fantastiskt bolag, jag träffade entreprenören Mariusz för några år sedan och har haft en bra dialog sedan dess. Det var det bolag som stod högst upp på min wish-list vid initiering av vår M&A-strategi samt ett av de första bolagen vi tog kontakt med. De är en snabbväxande och ledande på sockerfria, kalorifria såser och sylt till exempel. Bolaget passar väldigt väl in i vår vision och strategi, där vi diskuterat och identifierat många synergieffekter genom att framöver implementera flera av Bayns råvaror i deras portfölj. De köper redan Stevia från oss. Utöver synergieffekter med teknologi och råvaror så har har de historiskt haft en väldigt stark tillväxt med hög lönsamt vilket också är ett grundkriterium för de bolag vi intresserar oss för. I alla bolag som vi förvärvar vill vi se ett starkt management, hög organisk tillväxt och underliggande lönsamhet.

 

Hur ser ni på framtiden? 

Simon Petrén (Vice VD): Det händer mycket i koncernen och vi har en spännande tid framför oss, speciellt med alla de förvärv som genomförts. Jag ser mycket fram mot vår fortsatta utveckling och möjligheten att ta del av kompetensen från alla de duktiga entreprenörer som tillkommit gruppen. Naturligt får vi in ännu mer energi och ett bredare spektrum med vad vi kan göra, vi kommer inte gå sysslolösa i höst!

 

Dagens Börs tackar Simon Petrén, vice VD på Bayn Group för en mycket intressant intervju, och vi önskar Bayn Group lycka till i framtiden. 

Beskrivning saknas.

Bayn Group (källa: Infrontfinance.com)