Skrivet av Redaktionen • 2 december, 2024 00:07
Intervjun:
Ebbe Damm, VD Syncro Group
Bild ovan: Ebbe Damm, VD Syncro Group
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Bolag: Syncro Group
Sektor: Influencer Platform/ Software
VD: Ebbe Damm
Intäkter: 37,5 MSEK under Q3 2024 (senaste kvartalsrapporten).
Syncro Group fokuserar helhjärtat på influencer marketing och genomför just nu bolagets mest omfattande omstruktureringar hittills. En central del av denna process har varit att renodla verksamheten genom försäljningen av arbetsgivarplattformen ”Gigger”. Detta gör det möjligt för bolaget att satsa fullt ut på influencer-plattformen ”Collabs”, en lösning med nästintill obegränsad skalbarhet. I dagens intervju delar Syncro Groups VD, Ebbe Damm, med sig av insikter om bolagets utveckling, utsikterna att nå EBITDA-positivitet och vad vi kan förvänta oss av företaget om två år.
Det händer mycket spännande saker i Syncro Group just nu. Berätta vad Syncro Group sysslar med och om er renodling!
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Syncro Group fokuserar nu helt på influencer marketing genom dotterbolaget Collabs, som erbjuder en AI-driven plattform för att optimera influencer marketing-kampanjer i realtid. I september 2024 sålde Syncro dotterbolaget Gigger för 32,5 miljoner kronor, vilket innebär att Gigger inte längre är en del av bolaget. Det har lett till en renodling där Collabs blir kvar som huvudfokus. CUBE, som också är en del av Syncro, bidrar med kreativ och strategisk expertis och kommer att integreras med Collabs för att skapa en mer datadriven och effektiv plattform. Tillsammans ska dessa enheter stärka Syncros position inom influencer marketing.
Bild källa: Syncro Groups hemsida
Varför är Syncro bättre än sina konkurrenter?
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Collabs skiljer sig från sina konkurrenter genom att kombinera AI-teknologi med stark kreativ och strategisk kompetens, vilket gör det möjligt att optimera kampanjer i realtid och med hög precision. Plattformen har redan många aktiva samarbeten och har fått en extern värdering som indikerar ett långsiktigt värde på cirka 2 miljarder kronor. Det gör Collabs väl positionerat för att utnyttja den snabbt växande marknaden för influencer marketing, särskilt i samarbete med mediebyråer som investerar mer i detta område.
Hur tjänar ni pengar?
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Collabs genererar intäkter genom att erbjuda sina tjänster och teknik till företag som vill använda influencer marketing i sina kampanjer. Intäkterna kommer främst från plattformens användning där företag betalar för att använda teknologin för att optimera sina marknadsföringskampanjer och för att få tillgång till verktyg som förbättrar kampanjens effektivitet. Det innebär också att Syncro har en modell där försäljningen och lönsamheten drivs av användningen av plattformen och integreringen med mediebyråer.
Bolaget har även aviserat en mängd strukturmanövrar för bolaget – berätta!
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Det är sant, under hösten 2024 har Syncro vidtagit flera strukturella åtgärder för att stärka bolagets finansiella ställning och förbereda sig för framtida tillväxt. Vi har bland annat genomfört en sammanslagning av aktier, där 1 000 aktier konsolideras till en, vilket gör att aktiekursen ökar och stärker bolagets position på marknaden. Vi överväger även ett namnbyte, vilket är ett naturligt steg i takt med att bolaget renodlas. Ett namnbyte skulle bättre återspegla företagets inriktning. Vi har föreslagit en företrädesemission om cirka 26,5 miljoner kronor före kostnader och ett teckningsoptionsprogram för att säkerställa kapital för tillväxten och för att stötta bolagets strategi.
Berätta om din egen bakgrund och vem Ebbe Damm är!
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Jag är VD för Syncro Group och har lång erfarenhet inom företagsledning och digital marknadsföring. Under min ledning har företaget genomfört en omfattande omstrukturering för att fokusera på influencer marketing och stärka sin teknologiska plattform. Målet är att skapa långsiktig tillväxt genom att kombinera teknisk innovation med kreativ expertis.
När renodlingen är klar består det nya bolaget alltså endast av Syncro med nytt namn och Ert Danska dotterbolag.
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Ja, Vi har redan över 100 aktiva samarbeten, och bolaget har även ingått partnerskap med större aktörer som Scream och tre kronor. Dessa samarbeten har skapat ett brett nätverk av kunder och möjligheter, vilket stärker vår marknadsposition.
Hur får ni in nya kunder idag?
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Nya kunder kommer till största delen genom strategiska partnerskap och genom att integrera Collabs teknologiska plattform med mediebyråernas influencer marketing. Vi har också fokuserat på att bygga relationer med större företag inom marknadsföring, vilket öppnar upp för nya affärsmöjligheter.
Har Collabs intäkter och tjänar pengar?
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Ja, Collabs har redan intäkter och jobbar aktivt för att optimera sina intäktsströmmar. Vi har satt ett mål om att vara EBITDA positiva under andra kvartalet 2025. För att nå dit arbetar vi med att förbättra intäktsstrukturen och maximera försäljningen via plattformen.
Hur ser den övergripande planen ut på 24 månaders sikt. Var befinner sin Syncro Group med namnbyte om 2 år?
Ebbe Damm, VD Syncro Group: Under de kommande 24 månaderna kommer Syncro, att jobba för att etablera sig som en ledande aktör inom influencer marketing, särskilt på den europeiska marknaden. Vi förväntar oss att kunna uppnå lönsamhet på EBITDA-nivå och att kunna växa genom strategiska partnerskap och optimering av plattformens funktioner. Ett potentiellt listbyte till Nasdaq First North skulle också kunna ske under 2025. Med namn ändring när bolaget renodlas fullt ut. Genom att fokusera på skala, teknik och kreativ expertis är vår målsättning att bli en stark och lönsam aktör inom influencer marketing.
Dagens Börs tackar Ebbe Damm, VD för Syncro Group för en mycket intressant intervju och vi önskar honom och Syncro Group lycka till i framtiden!
Diagram: Syncro Group (diagram: Infront/Dagens Börs)