Skrivet av Per Stolt • 7 oktober, 2024 02:39
Intervjun:
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
Det finns en hel del mindre noterade bolag på börsen idag som sysslar med att utveckla spel inom gaming-branschen. Det alla dessa bolag har gemensamt är att alla drömmer om en stor publisher-deal. En sådan deal innebär att någon utgivare, så kallad ”Publisher”, är beredd att bekosta, publicera bolagets spel och marknadsföra det – samtidigt som utgivaren även betalar ut stora belopp till spelutvecklaren!
Kinda Brave har precis fått just en sådan publisher-deal för sitt spel ”Hela”, som har goda förutsättningar att sälja miljontals spel likt tidigare framgångsrika spel som teamet bakom flaggskeppstiteln varit med att utvecklat.
I dagens intervju kommer Christian Kronegård att berätta mer om Kinda Brave, den stora publisher-deal som ”Kinda Brave” fått samt hur man ser på framtiden!
Berätta vad Kinda Brave sysslar med!
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Kinda Brave är en modern spelkoncern med fokus på att utveckla och äga spelstudios samt immateriella rättigheter.
Idag består koncernen av fyra spelstudios, där Windup Games är den största. Windup drivs av branschveteraner som bl.a. står bakom succéserien Unravel, publicerad av EA 2016 och 2018.
Vår vision är att skapa en unik underhållningsgrupp med starka immateriella rättigheter inom flera områden, inklusive tv-serier, filmer och serietidningar.
Så sent som förra veckan blev bolaget inbjudet till FFA (Finnish Film Affair) i Helsingfors för att utforska möjligheterna kring sina egenägda immateriella tillgångar.
Vilka studios ingår i Kinda Brave?
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Kinda Brave består idag av fyra studios, Windup Games, Dinomate Games, Ember Trail och Gnomad Games.
Windup Games är den största studion inom koncernen tillika studion som står bakom flaggskeppsprojektet Hela, vilket också utgör koncernens primära fokus.
Vilka typer av spel utvecklar era studios, och för vilka plattformar?
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Kinda Braves studios utvecklar premiumspel för PC och konsol (PlayStation, Xbox, Nintendo), det vill säga spel som köps innan man kan börja spela.
Fokus ligger på titlar med hög återspelningsvärde som kan spelas både själv och tillsammans med vänner och familj.
I vårt flaggskeppsprojekt, Hela, kommer spelaren att få uppleva ett öppen-värld-pusseläventyr som kan spelas i co-op med upp till fyra spelare.
Spelet är en mysig och underhållande feelgood-upplevelse, i samma anda som de populära titlarna Unravel och It Takes Two.
Hela bjuder in till utforskning och lek i en sandbox-miljö, där det kommer att finnas många spännande föremål att interagera med.
Vilka jobbar på Kinda Brave – med tidigare framgång med publicerade spel?
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Tittar man på koncernen som helhet så har vi lång erfarenhet från Sony, EA, Stillfront och även Raw Fury för att nämna några aktörer.
Allt ifrån stora AAA spel som Battlefield till indiespel som Unravel.
Den kanske mest namnkunnige på studiosidan är Martin Sahlin, skapare av den legendariska Unravel-serien, som har sålt miljontals exemplar världen över.
Vilka spel har ni precis publicerat och vilka är på gång?
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Bolaget har hittills släppt två egenutvecklade spel för PC, Distant Bloom och Go Fight Fantastic.
Det stora fokuset ligger nu på flaggskeppstiteln Hela, som efter sin utannonsering på Gamescom i slutet av augusti har mottagits mycket väl, både av press och spelarcommunityn.
Berätta om ert spel ”Hela” och er publisher deal!
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Hela berättar en saga om en gammal, vänlig häxa och hennes familjärer, en grupp möss med magiska ryggsäckar, som under generationer har hjälpt befolkningen och byborna med diverse problem och behov. När häxan nu har blivit sjuk ger sig mössen ut på ett äventyr för att hitta ett botemedel, samtidigt som de tar hand om hennes vardagliga sysslor.
Spelet utspelar sig i de norrländska skogarna i Skandinavien, där spelaren får utforska en öppen värld i 3D och i tredje personsperspektiv. Det kan spelas av upp till fyra personer i co-op och multiplayer.
Vi är väldigt stolta över vad vi hittills har åstadkommit i produktionen.
Ett bevis på den höga kvalitet som teamet på Windup Games levererar är det nyligen signerade förlagsavtalet med Knights Peak, som säkrades i slutet av juli i år. I en tid då spelbranschen genomgår utmaningar har Windup Games lyckats teckna ett konkurrenskraftigt förlagsavtal som möjliggör projektets färdigställande. Dessutom erhåller bolaget en betydande summa för marknadsföring och publicering av spelet före, under och efter lansering.
Den totala investeringen från förläggaren uppgår till 4,5 MUSD, varav 3,8 MUSD i form av förbetalda royalties (kontanta utbetalningar), som betalas ut löpande vid uppnådda milstolpar under utvecklingen av spelet fram till lansering.
Målgruppen som spelet vänder sig till spelar idag bl.a. Unravel och It Takes Two, som är mångmiljonsäljande spel, som både media, press och spelarcommunityn löpande drar referenser till inte minst tack vare spelet Helas estetik och underhållande co-op-läge.
Hur ser planeringen ut på längre sikt – vad finns i pipen efter ”Hela”, eller hur ser planerna ut? Typ. Siktar ni på att växa via förvärv, eller satsa hårdare på de studios ni har idag?
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Vårt primära fokus ligger i att leverera en högklassig spelupplevelse i och med lanseringen av Hela.
Levererar vi det som vi och förläggaren förväntar oss, finns möjlighet att släppa större expansioner till spelet samt att diskutera en potentiell uppföljare.
Utöver dessa möjligheter kommer Windup att utforska andra egenutvecklade IPn (red: Intellectual Property, ex: ett spel)
Vi är alltid öppna för att göra förvärv, men det behöver ske på gynnsamma villkor för aktieägarna. Vi utvärderar sådana möjligheter löpande men kommer således vara selektiva för att skapa bästa möjliga aktieägarvärde.
Bolaget har en uttalad strategi att utveckla starka immateriella tillgångar som går att utveckla för tv, film och andra medier utöver dator- och tv-spel med syfte att stärka dess varumärken och IP:n samt generera fler intäktsströmmar för bolaget.
Varför skall man investera i Kinda Brave?
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave: Under vår relativt korta verksamhetstid har vi uppnått betydande framgångar.
Vi har byggt upp ett team av extremt talangfulla medarbetare tillika aktieägare, som tidigare har bevisat sin kompetens på den globala scenen genom att utveckla och lansera mångmiljonsäljande spel.
Genom vårt avtal med den globala förläggaren Knights Peak har vi inte bara säkrat finansiering för färdigställandet av Hela, utan även skapat förutsättningar för att nå ut till spelare och entusiaster världen över vilket är en viktig faktor för att sälja maximalt antal spel efter lansering.
Detta har vi lyckats med trots de utmaningar som en hårt konkurrensutsatt bransch innebär, vilket vi ser som ett styrkebesked och ett bevis på den stora potential som vårt flaggskeppsprojekt Hela har.
Dagens Börs tackar Christian Kronegård, VD för Kinda Brave för en mycket intressant intervju och vi önskar både honom och Kinda Brave all lycka till i framtiden!
Diagram: Kinda Brave dagsdiagram (diagram: Infront)
Christian Kronegård (VD) Kinda Brave