Blir Syncro Group nästa års turn-around?
Skrivet av Per Stolt
4 oktober, 2024 04:30
Tabell ovan: Senaste 5 börsdagarnas utveckling, vilka bolag som stigit och fallit mest
Detta är en artikel i ett betalt samarbete.
God morgon!
Idag tittar vi till Syncro Group som befinner sig mitt uppe i sin viktigaste omstrukturering någonsin.
Syncro Group består av två delar:
- Collabs – influencer plattform (inklusive Cube – konsultbolag som arbetar med Collabs)
- Gigger – plattform för fakturering för de som inte vill driva eget företag
Syncro Group planerar och genomför följande aktiviteter (villkorat styrelsens godkännande)
- Renodling: Renodling av verksamheten till att fokusera på Collabs
- Avyttring av Gigger: Gigger är sålt för 32,5 MSEK (källa: MFN News)
- Namnbyte: Byte av namn från Syncro Group till Collabs (förslag under utredning)
- Nyemission: Aviserar en företrädesemission på ca 26 MSEK (teckningsförbindelser har erhållits uppgående till 16 %, samt garantiåtagande till 41 %).
- Omvänd Split: Split 1:1000 (den som äger 1000 aktier, kommer äga en (1) aktie efter split. Det blir sålunda färre aktier i bolaget. Givet styrelsens godkännande.
Om Företrädesemissionen – involverar en omvänd split 1:1000
Syncro Group stängde igår till 0,0034 kr. Efter den omvända splitten 1:1000 skulle den nya teoretiska aktiekursen vara 3,4 kr.
Den som äger 4 aktier i Syncro Group på avstämningsdagen den 20 november 2024 (normalt sett 2 likviddagar), kommer få (uniträtter) möjlighet att köpa:
+40 st B-aktier (1:00 kr/st)
+10 teckningsoptioner av serie TO8 (gratis)
Teckningsperioden för Företrädesemissionen kommer att löpa från och med den 22 november 2024 till och med den 6 december 2024.
Syncro Group aviserar finansiellt mål för Q2 2025 – positivt resultat (EBITDA-nivå)
Baserat på bolagets omstrukturering och fokusering på influencer marketing (plattformen Collabs) i tillägg till både genomförda såväl som pågående besparingsåtgärder, förutspår Syncro Group ett positivt rörelseresultat på EBITDA-nivå uppnås under andra kvartalet 2025 (källa: Syncro Groups Hemsida)
Kunder
Syncro Group är på väg att renodla sin verksamhet till att i princip endast fokusera på influencer plattformen Collabs.
Syncro nämner bland annat följande partners på sin hemsida:
- Åhléns
- Clas Ohlson
- Hello Fresh
- Icelandair
- Samsung
- Calvin Klein
- Gina Tricot
Syncro Groups senaste största nyhet var partnerskapsavtalet med ”Tre Kronor Media”.
Genom avtalet tillgängliggörs plattformen Collabs för Tre Kronor Media, rankade som Sveriges bästa mediebyrå enligt Regi och Resumés enkät med 13 nöjd-kund-index-kriterier, som kommer att använda Collabs som sin primära plattform för influencer marketing.
Därmed har Syncro Group en aktiv renodling- och finansieringsprocess framför sig, och att bedöma värdet innan alla dessa manövrar är genomförda blir förstås komplicerat ur det kortare perspektivet – ur det något längre kan man dock urskilja en växande och lönsamt bolag med förvånansvärt stora och kända märken/brands som partners.
Lyckas bolaget med sina manövrar kan vi tydligt se ett högst intressant bolag, som kan fokusera på lönsam tillväxt! I ett sådant scenario är det upplagt för en betydligt högre värdering än dagens ca 10 MSEK!
Nedan finner vi Syncro Groups egna ord om utsikterna:
”…De finansiella målen innebär en ambitionshöjning med fokus på lönsam tillväxt utifrån genomförda besparingsprogram och Bolagets starka plattform Collabs. De finansiella målen avser verksamhetsåret 2025 då Bolaget förutspår att uppnå positivt rörelseresultat, EBITDA, under andra kvartalet 2025….”,
Skriver Syncro Group i sitt pressmeddelande
Blir Sycnro Group nästa års turn-around?
-Upp till bevis!
Centralbankerna: Styrräntor – datum och förändringar