Skrivet av Per Stolt • 11 oktober, 2024 03:44
Intervjun:
5 snabba: Lars Lindell (Säljchef) JonDeTech
Lars Lindell, Head of Sales för JonDeTech
Detta är en intervju i ett betalt samarbete.
JonDeTech har arbetat under lång tid med att utveckla sina högpresterande lövtunna sensorer, där sensorn JIRS30 klarar av att identifiera värmeflöden vid kontakt medan JIRS10 och JIRS40 klarar av att mäta närvaro/frånvaro eller faktisk temperatur på distans. JonDeTech har redan aviserat ett prototypavtal med ett av världens största (Tier-1) bolag i Sydkorea och fler kanaler och marknader är under uppbyggnad. I dag får vi träffa Lars Lindell som är försäljningschef på JonDeTech och i denna intervju kommer han att berätta mer om hur strategin ser ut för att växa samt vad som talar för expansion av JonDeTechs försäljning!
1: Berätta lite om vem Lars Lindell är och vad ditt uppdrag på JonDeTech är!
Lars Lindell, Head of Sales för JonDeTech: Jag är född i Malmö och läste till civilingenjör i elektroteknik i Lund. Efter examen 1990 fick jag direkt jobb på Ericsson där jag arbetade med att sälja mobilnät på den globala marknaden, och jag blev här stationerad i länder som Japan, England och Mexico.
Efter 9 år på Ericsson mellan åren 1990–1998 bestämde jag mig för att helt byta bana, och läste en MBA på Cambridge och började jobba på Salomon Smith Barneys Investment Bank i London som aktieanalytiker och transiterade sedan till Investment fonden Gilde i Holland.
Jag arbetade i finansbranschen 4 år och blev 2003 erbjuden ett jobb på Interwave Communication i Silicon Valley som affärsenhetschef och helt plötsligt var jag tillbaka med att sälja nät.
Interwave Communication blev senare uppköpta 2006 och i samband med det blev jag kontaktad av Ericsson som frågade om jag kunde tänka mig att komma tillbaka till dem, för att leda deras enhet för modem för mobiltelefoner i Japan.
Jag tackade ja till detta erbjudande, och det var på den vägen jag kom in på komponentsidan.
Efter 8 lärorika och utvecklande år i Japan, var det dags att flytta hem till Malmö 2014 då jag tackade ja till jobbet som VD för Acconeer. Efter 10 år som VD på Acconeer, var det dags att lämna över stafettpinnen och jag tackade då ja till tjänsten som försäljningschef på JonDeTech med uppdraget att sätta upp ett sälj-nätverk och ta JonDeTechs produkter ut på världsmarknaden.
Som du ser på våra pressmeddelanden så är vi mitt uppe i denna process på ett mycket framgångsrikt vis!
2: Hur ser den övergripande initiala försäljningsstrategin ut – vilka sensorer kommer pitchas för vilka sektorer/produkter och i vilka geografiska områden?
Lars Lindell, Head of Sales för JonDeTech : Vi ska vara närvarande på alla de stora marknaderna som USA, Europa, Korea, Japan och Indien. JIRS 30 är en mer renodlad produkt för konsument-elektronik såsom smarta klockor, ear-buds, eller brösthjärtband, alla dessa är högvolym-marknader. JIRS 40 ser jag mer som en produkt för industriella segment. Ett exempel är dörrlås eller andra ”wake up-scenarier”.
3: Hur ska ni nå ut till fler kunder?
Lars Lindell, Head of Sales för JonDeTech: Vår strategi för att nå maximal global försäljning är att arbeta via distributörer och säljagenter på de olika marknaderna. På så sätt slipper vi själva bygga upp en kostsam och resursbindande säljorganisation. Man skulle kunna säga att vi signar upp med olika partners som redan har befintliga säljorganisationer och kanaler ut mot internationella potentiella kunder. På detta vis kan vi skala upp försäljningen både snabbt och på ett optimalt vis!
4: Hur ser tidsplanen ut för kommande försäljningsarbete?
Lars Lindell, Head of Sales för JonDeTech: Vi har nu kommit en riktigt lång bit på vägen, efter att bolaget arbetat med utvecklingen av dagens sensorer under många år och nu är framme vid ett ”proof-of-concept” för ett av världens största elektronikbolag i Sydkorea.
Försäljningsarbetet har redan börjat leverera, och vi håller som bäst på att bredda vårt fokus så att vi får så stort manöverutrymme som möjligt då vi expanderar på flera geografiska marknader samtidigt.
Denna strategi ger oss parallella möjligheter att nå framgång på så många marknader som möjligt, då vi vet att vägen från att presentera våra sensorer till en konkret order inte är avklarat i en handvändning.
I gengäld kommer varje order vara av betydande vikt.
5: Vad talar för att JonDeTech kommer att ha högre försäljning varje år, de närmaste 3 åren?
Lars Lindell, Head of Sales för JonDeTech: Alla våra sensorer har stor potential, men jag tror att JIRS30 som är vår egenutvecklade och patenterad sensor kan ta täten som bolagets storsäljare.
JIRS30 har en helt unik design och jämfört med våra konkurrenter så ser vi konkreta fördelar när det gäller såväl prestanda och pris, som tjocklek!
Vi gör just nu det grundläggande byggandet för att bolaget ska kunna generera en strid ström av intäktsgenererande produktlanseringar!
Dagens Börs tackar Lars Lindell Head of Sales, för JonDeTech för en mycket intressant intervju och vi önskar både honom och JonDeTech all lycka till i framtiden!
Diagram: JonDeTech dagsdiagram (diagram: Infront)